Author |
Topic |
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 21:56:45
|
Angående trådens ursprung, avmagnetisering av CD-skivor, så har jag ingen erfarenhet. Men om ni vill ha ett lite klarare och kyligare ljud (som skulle behövas i mitt alltför varma rum) så testa istället med att lägga ett foto av er själva i frysen medan ni lyssnar. Det räcker med ett porträtt, ett helkroppsfoto kan bli för mycket. Allt blir liksom uppstramat, klarare och luftigare. Eller har jag bara inbillat mig? Men BRA låter det! / Kjell |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 22:17:00
|
roligt...
tillförde verkligen mycket till debatten alltid bra att förlöjliga andra eller hur? testa innan du snackar tack... |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 22:28:50
|
quote: Originally posted by ekman
roligt...
tillförde verkligen mycket till debatten alltid bra att förlöjliga andra eller hur? testa innan du snackar tack...
Ekman, Du har fått mejl. / Kjell |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 22:33:01
|
quote:
tillförde verkligen mycket till debatten alltid bra att förlöjliga andra eller hur? testa innan du snackar tack...
Om någon känner sig utpekad och förlöjligad så ber jag härmed underdånigast om ursäkt, det var inte min mening. Grejen om "testa innan du snackar" lämnar jag okommenterad. Jag testar alltid ensam, och ingen annan vet vad jag testar. / Kjell |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 23:24:46
|
denna negativititet och allmäna misstro mot allt man inte testat upphör aldrig att förvåna... |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 00:12:18
|
F97mno: En dag skall du nog också se ljuset...
|
Man borde inte sova. |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:43:46
|
A-men för fan, grabbar! Lägg ner!
(Jodå, ni förstår nog vad jag syftar på...)
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 08:48:37
|
quote: Originally posted by Stefan007
F97mno: En dag skall du nog också se ljuset...
Ljus är det inte någon brist på i mitt liv. Jag jobbar med utveckling optik och lasrer system så ljus ser jag varje dag. |
|
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:42:29
|
Jag hade läst en massa tester om avmagnetisering av CD-skivor och att en viss förbättring kunde skönjas och häromveckan var jag inne i en trevlig Hifi-butik i Ingolstadt (i Bayern, södra Tyskland där man för övrigt bygger shyssta bilar med fyra ringar i nosen).
I butiken står en man i 60 års-åldern som tydligen driver butiken bara för att han älskar musik (tänk om fler gjorde det)och han rekommenderar en avmagnetiserare vid namn Furukawa RD-1. Efterspom jag ändå skulle köpa lite SACD- och XRCD- skivor och lädret redan stod på vid gavel passade jag på att investera även i denna enhet. (Sett till vad de hifi-prylar jag hitills investerat i rör det sig om så lite pengar att ger det någon effekt överhuvudtaget så blir jag glad-annars har jag lärt mig något om också detta avsnitt i hifi-världen.)
Väl hemma bad min flickvän att få ta bilen (jo den har 4 ringar i nosen) för att åka och shoppa....detta betyder att jag i lugn och ro testa ett antal skivor före och efter avmagnetisering. (Testet utfördes med hörlurar, Sennheiser HD600 med Clou cable Red jaspis anslutna via Musical Fidelity C-Can, Advantage S2 och en Sony SCD-1. Elektroniken står på sedan länge).
Furukawan arbetar enligt en princip där magnetflödet minskar från maximala 165 Gauss till en "lägsta nivå".
1. Före: Första skivan ut blev Jacithas "Lush life"-SACD och jag valde första stycket. Låter bra redan icke avmagnetiserad. Avmagnetisering tar ca 30 sekunder (inklusive promenaden till Furukawan på behörigt avstånd från min kära stereo-utrustning). 1. Efter: Basen tydligare, rösten innehåller en aning mer detaljer (läppljud, saliv, etc) och en mer avslappnad och fokuserad Jacintha (i musikalisk mening), framförallt flygeln låter större och "naturligare".
2. Före: Andra skivan blev Thierny Suttons senaste CD (Telarc Jazz). Låter bra, hyfsat sväng med en härligt knarrig bas som för mig blivit lite av ett adelsmärke för Thiernys (eller skivbolagsfolkets?) förmåga att omge sig (henne) med mycket goda musiker. Som sagt djupt, knarrigt och musikaliskt. 2.Efter: Mer sväng, mer musikaliskt, basen blev ännu en gnutta bättre och rösten fick ett större lugn.
3. Före:Tredje skivan blev Sara Ks senaste: Water Falls (Stockhausen, tyskt skivbolag med kvalitetsinspelningar). Jag upplever denna som lite "flurrig" och diffus, men den har skönt ljud och djup och härlig bas. 3. Efter: Nu sitter det där. Grymt bra sväng och ljudet är enligt mitt tycke mer distinkt.
Så här fortsatte det hela kvällen, skiva efter skiva, före/efter. Påminner lite om när jag för 10-12 år sedan köpte 5 stycken gröna ringar att sätta på CD-skivans ytterkant. Rummet blir mer stilla och tystnaden mellan tonerna får plötsligt ett större värde.
Vi pratar om subtila skillnader som kan ha med "två kronor i brallan"-effekten att göra eller med faktiska förbättringar. Döm själva, köp eller låna en enhet (den kan även användas för att radera disketter om man av någon anledning inte orkar starta datorn för att skapa sig ett par tom-disketter).
Jag upplever en förbättring av ljudet och musiken och så snart jag fått min flickvän att hjälpa mig ska jag göra ett blindtest. Jag kommer att lägga in resultatet här för en uppföljning.
Statement 1: Jag tycker om tweaks och hifi-prylar, men framförallt älskar jag musik och om jag finner minsta möjlighet för att förbättra min musikupplevelse så kommer jag att utforska den!
Statement 2: Mitt namn är för övrigt Peter Bäckström och det här står jag mycket gärna för (hommage till Björn-Ola!).
Ps. Har även fryst CD-skivor, men det har jag slutat med eftersom man riskerar att spräcka lacken (olika material har olika utvidgningskoefficienter) varför jag tror att den effekt man uppnår är att felkorrigeringen går i princip konstant istället för att bara gripa in då och då som vid en normal CD. Ds.
|
Prodigy |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:49:22
|
Trevligt musikval. Jacintha är inte fel... Nu får dom skynda på med Bedinin! |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:54:32
|
Hur ofta måste man avmagnetisera skivorna? Före varje spelning eller en gång om året? Jag är själv inte mycket till tweakare, men om man får en långvarig effekt så... |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:08:36
|
Bra fråga. Jag vet inte hur länge verkan av avmagnetiseringen sitter i. Det kanske bara är fem minuter? Blir det en långsam förändring medan man spelar, så är det svårt att upptäcka den. Men man måste minst avmagnetisera varja gång man spelar skivan. Det innebär nog att man ganska snart tröttnar. Jag tycker dock att det är ett intressant fenomen eftersom cd-skivan inte borde vara magnetisk.
Det kunde vara kul om fler med erfarenhet av avmagnetisering av cd-skivor kunde beskriva vad dom upplever för förändringar.
|
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:11:44
|
Var och en får göra precis vad de vill för att förhöja sin lyssningsupplevelse men det blir lätt lite lustigt när folk som inte förstått den digitala tekniken (eller inte reflekterat över vad den innebär) uttalar sig om förändringar av en digital signal. Om inte ”de onda magnetiska fälten” har någon sorts hittills okänt intellekt kommer de omöjligt att veta vilka bitar som ska ändras för att basen respektive diskanten ska påverkas. En digital signal är bara ettor och nollor, antingen överförs dessa korrekt eller så blir några ettor nollor och vice versa. Detta sker slumpmässigt och det finns ingen möjlighet att annat än brus och sprak kan tillkomma till den slutgiltiga ljudsignalen.
Det kan dock säkert vara så att ljudet förändras av avmagnetiseringen, ni är ju många som verkar väldigt övertygade så jag har ingen orsak att inte tro er eftersom jag inte prövat själv. Jag får väl helt enkelt pröva och återkomma med mina åsikter om det hela.
För övrigt heter jag Mikael Nordenfelt för den som är intresserad. f97mno är det inloggningsnamn jag fick när jag började på KTH och som har hängt kvar för att jag tenderar att glömma alla andra inloggningsnamn jag hittar på, alltså inte något försök att dölja mig bakom ett suspekt namn.
Micke
|
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:20:05
|
Några tankar...:
* Enligt mitt sätt att se det borde - som några varit inne på - statisk elektricitet spela roll för avspelningen (kan det "böja av" strålen??), kan det vara det som egentligen händer när man avmagnetiserar?
* Om en avmagnetisering hörs, borde inte även då en behandling med en magnet höras? Dvs för exvis en stavmagnet över skivan alternativt låt den ligga i ett magnetfält under en period och testa om den låter sämre?
/P (-er, inte kritisk, bara nyfiken...!)
|
Edited by - Per Berger on 2002/10/31 13:20:53 |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:22:49
|
Ja precis. Vad är det som gör att musik låter omusikalisk när den INTE har blivit avmagnetiserad?. Om det blir enstaka bitfel när CD-skivan läses så blir väl inte musiken onyanserad för det?. hur ofta blir det egentligen bitfel?. Hur mycket korrigerar egentligen CD-spelaren för det?. Detta går ju faktiskt att kolla upp. |
Tangbandare rulez! |
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:24:14
|
quote: Originally posted by Per Berger
Några tankar...:
* Enligt mitt sätt att se det borde - som några varit inne på - statisk elektricitet spela roll för avspelningen (kan det "böja av" strålen??), kan det vara det som egentligen händer när man avmagnetiserar?
* Om en avmagnetisering hörs, borde inte även då en behandling med en magnet höras? Dvs för exvis en stavmagnet över skivan alternativt låt den ligga i ett magnetfält under en period och testa om den låter sämre?
/P (-er, inte kritisk, bara nyfiken...!)
Nej, ljus börjs inte av av starka stömmar. Fotoner är oladdade och påverkas därför inte av varken magnetiska eller elektriska fält.
Din tanke om att en stavmagnet borde vara förkrossande för ljudet är mycket intressant. Ska det vara någon vits med att avmagnetisera borde en "påmagnetisering" verka försämrande.
Micke |
|
|
Stroppo
Member
56 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:26:09
|
Aluminium är PARAMAGNETISKT till skillnad från tex järn mm. Den som lyckats permanentmagnetisera aluminium får gärna berätta det.
Guld är ännu värre, ty guld är DIAMAGNETISKT.
Någon annan påpekade mycket riktigt att fotoner inte exciteras av magnetfält.
Det luktar lite voodoo..... |
-I LOVE KRELL- |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:26:16
|
Borde inte magnetiskt skärmade högtalare göra att både dom och resten av anlägningen låter bätre? Inga stora magnetiska störfält. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:27:05
|
quote: Originally posted by f97mno Nej, ljus börjs inte av av starka stömmar. Fotoner är oladdade och påverkas därför inte av varken magnetiska eller elektriska fält.
Hur funkar ett TV-rör? Är det inte avlänkning av "ljus-våglängder" genom en elektromagnet, det handlar om?
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Stroppo
Member
56 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:29:08
|
quote: Originally posted by Strmbrg
quote: Originally posted by f97mno Nej, ljus börjs inte av av starka stömmar. Fotoner är oladdade och påverkas därför inte av varken magnetiska eller elektriska fält.
Hur funkar ett TV-rör? Är det inte avlänkning av "ljus-våglängder" genom en elektromagnet, det handlar om?
Mvh Strmbrg,
Det är elektroner som avlänkas magnetiskt och elektrostatiskt. Elektronerna kolliderar sedan mot en yta bakom glasrutan, varpå fotoner emitteras mot TV-soffan |
-I LOVE KRELL- |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:31:30
|
quote: Originally posted by Stroppo Det är elektroner som avlänkas magnetiskt och elektrostatiskt. Elektronerna kolliderar sedan mot en yta bakom glasrutan, varpå fotoner emitteras mot TV-soffan
Bra! Tack!
Misstänkte att det inte förelåg analogi här. Men va fan, det var ju 25 bast sen man läste om slikt!
Sa han ursäktande och tittade bort...
:-) |
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:31:43
|
Vad betyder para- resp. dia-magnetiskt? |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:33:36
|
quote: Originally posted by Magnuz
Vad betyder para- resp. dia-magnetiskt?
Har det inte nåt med "med" och "mot" att göra?
Strmbrg, |
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:37:33
|
Jag och mina kamrater målade kanterna på CD med grön penna för några år sedan! Det lät alltid bättre (fastare bas....). Vi provade med blindtest och då hörde ingen någon skillnad! Vi jämförde då med två identiska skivor, en målad och en omålad. I detta fall fanns det ju i alla fall en förklaring till varför det skulle kunna bli skillnad (spridning i materialet), men kan någon förklara hur man kan avmagnetisera något som inte är magnetiskt? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:39:55
|
quote: Originally posted by Magnuz
Vad betyder para- resp. dia-magnetiskt?
Får jag gissa lite så tror jag det betyder att den magnetiska susceptibiliteten för aluminium är positiv och för guld negativ (med storleksordningen 10^-5).
Susceptibilitet = M/H där M=magnetisering och H=pålagt magnetiskt fält
(magnetiseringen släpper direkt när man tar bort det pålagda magnetfältet, det funkar ungefär som dielektriska material och elektriska fält) |
Edited by - norman on 2002/10/31 13:52:26 |
|
|
Topic |
|