Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:22:14
|
Är det någon här på forumet som sysslar med sånt och vågar träda fram och erkänna? Förutom jag då. Jag använder en avmagnetiserare för tonhuvuden på kassettbandspelare. Man för den i cirklar över cd-skivan och avlägsnar den sakta. Inga trollformler eller annat ytterligare hokuspokus behövs, men det är en fördel att man är ensam när man utför ritualen. Annars kanske någon kallar på farbröderna i dom vita rockarna. (Om dom kommer från LTS eller mentalsjukhuset har jag inte listat ut, men i hifi-sammanhang har dom väl samma funktion.)
Jag upplever ett lugnare, mer analoglikt ljud, samt stora förändringar i stereobilden. Tyvärr är det lite för ansträngande för att hålla på med i längden men prova om ni har möjlighet.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:27:43
|
Alla blir glada på sitt sätt... men någon riktig skillnad kan det knappast göra. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:34:51
|
Varför skulle det inte kunna göra någon skillnad? |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:35:48
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Är det någon här på forumet som sysslar med sånt och vågar träda fram och erkänna?
Kan man mäta fältstyrkan runt CDn före och efter den processen?
Vad är det för material i en disk som kan magnetiseras? Det är väl aluminium eller nåt sånt, det tunna skiktet som koden lagrats i? Kan man få aluminium magnetiskt?
I övrigt består väl disken av något plastmaterial samt påtryckt text, som naturligtvis består av pigment av något material. Kan något av detta bli magnetiskt?
Jag kan tänka mej att plasten kan laddas elektriskt (statisk elektricitet), men jag har svårt att förstå vad som kan bli magnetiskt.
Om disken kan bli magnetisk, är det då under inverkan av mittpucken?
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/30 10:37:22 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:38:35
|
Jag kan nämna att det finns en manick att köpa för avmagnetisering av cd-skivor. Det finns alltså bevisligen folk här i landet som betalat pengar för att få en apparat som avmagnetiserar skivor. Träd fram nu och ge mig ert stöd. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:46:01
|
Hmmm...jag har nyligen varit i kontakt med amerikanska webhandlaren Elusive Disc angående en Bedini... Det finns två nivåer: En vanlig simpel batteridriven Bedini CD Clarifier. Men för att nå toppen måste man ha en Bedini Ultra Dual Beam Clarifier med nätdrift. Årets julklapp....
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:47:12
|
Jag kan nämna att det finns en manick att köpa för avmagnetisering av cd-skivor. Det finns alltså bevisligen folk här i landet som betalat pengar för att få en apparat som avmagnetiserar skivor. Träd fram nu och ge mig ert stöd.
Kan man använda en såndär "Defluxer"? En manick som man, med en roterande rörelse skulle föra från tonhuvudet och bortåt. Kan man rotera den runt kraniet och därmed avmagnetisera skallen? Hjärnan arbetar med elektriska impulser. Dessa strömmar har ett magnetfält kring sej som kanske kan vara störande på hörselsinnet.
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:48:47
|
Jag kan nämna att det finns en manick att köpa för avmagnetisering av cd-skivor. Det finns alltså bevisligen folk här i landet som betalat pengar för att få en apparat som avmagnetiserar skivor. Träd fram nu och ge mig ert stöd.
Vad kostar en sådan tro ???
Jag skall köpa en enbart för och stödja dig, om den inte är för dyr då =))))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:49:09
|
Klarar man sig utan en sån här...
|
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:54:07
|
CD-spelarens enda kontakt med skivan (förutom den rent mekaniska kontakten i centrum av skivan) är en laserstråle som reflekteras eller sprids av skivan. Fotoner påverkas inte av magnetfält, eftersom fotonerna inte har någon laddning. Det som eentuellt skulle kunna påverka är om CD-skivans magnetfält är så stort att dess rotation påverkas av växelverkan med andra statiska magnetfält i CD-spelaren. Dock måste magnetfältet vara ganska stort för att detta ska ske, så stort att nålar och dylikt skulle fastna vid skivan vilket de knappast gör (var så god att prova). Däremot kan det vara så att du subjektivt uppfattar ljudet som bättre när du lagt ned lite jobb och "kärlek" på att avmagnetisera din skiva. Om jag tycker att min favoriträtt smakar bättre när jag har en penna bakom örat och två enkronor i höger byxficka så är ju det bara bra för mig eftesom jag vill att min mat ska vara så got som möjligt. Maten i sig har ju inte ändrats bara mitt sätt att uppfatta den ändras av att jag förberett mig på det sätt jag anser bäst. Om någon annan upplever samma sak är egentligen inte intressant. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:00:13
|
Har f97mno möjligen själv haft någon Bedini i höger byxficka? Allra helst provat. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:07:15
|
Första gången jag råkade ut för det här var hos Hifi-Consult. Björn Wiman (jag tror inte han har något emot att hängas ut i sådana här sammanhang) demade en anläggning. Jag klagade på att ljudet var lite påträngande. Dä tog han fram en Bedini och avmagnetiserade skivan. När han sedan spelade skivan var det påträngande ljudet som bortblåst.
Sedan skrev dom om det här fenomenet i High Fidelity. Där hörde dom också påtagliga förändringar men när dom testade om cd-skivan var magnetisk så hittade dom inga magnetiska fält. Det finns ingen vetenskaplig förklaring på det här.
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:14:59
|
"Det finns ingen vetenskaplig förklaring på det här."
Det skulle möjligen inte kunna vara nån form av placebo? eller är det helt omöjligt? (bara en vild gissning från en som är lite skeptiskt som vanligt)
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:16:51
|
varför klassas allt som vi/ni inte vet hur det funkar som placebo? är människoarten fullärd redan... |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:19:44
|
quote: Originally posted by ekman
varför klassas allt som vi/ni inte vet hur det funkar som placebo? är människoarten fullärd redan...
Japp, jag är fullärd! eller kanske inte... jag klassar det inte som placebo, jag bara undrar om det skulle kunna vara möjligt. För jag tycker det är konstigt att man ibland kan vara så säker på att fenomen man hört inte kan vara placebo (för om de vore placebo vet man ju inte om det...)
å andra sidan så upplever man ju förbättringen även om det är placebo så det spelar kanske ingen roll.. Det är ju t.e.x. rätt bra att man kan bota svåra sjukdomar med sockerpiller i vissa fall.
(Obs att jag inte vill starta nåt oändligt bråk om skillnader eller ej, jag bara vill komma med min syn på saken.. skall sluta tjata snart) |
Edited by - norman on 2002/10/30 11:23:03 |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:22:50
|
Kan det vara så att en magnetisk cd drar åt sig damm och detta påverkar avläsningen negativt? Dammet kanske släpper vid en avmagnetisering?
Ovetenskapliga tankar kring detta... |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:29:52
|
Det handlar nog snarare om statisk elektricitet.
|
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:30:05
|
Hmm borde ha läst Strmbrg's inlägg mer noga, det jag tänker på är väl statisk elektricitet men det kanske råder lite begreppsförvirring kring detta? |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:31:31
|
Statisk elektricitet är nog värt en egen tråd. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:31:51
|
Mina herrar!
Jag har varit inne på det förut, men jag vill gärna repetera detta:
Varför inte fokusera på åtgärder som ger stora förändringar istället för på de som ger små? Ibland så små, att det till och med uppstår diskussioner om de överhuvudtaget existerar!
I all välmening Strmbrg, |
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:32:31
|
Det här är seriöst. På Elusive Disc talar dom om mängder av nöjda kunder som dessutom har uppgraderat från en vanlig Clarifier till Ultra Dual Beam varianten. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:36:20
|
quote: Originally posted by Strmbrg
Mina herrar!
Jag har varit inne på det förut, men jag vill gärna repetera detta:
Varför inte fokusera på åtgärder som ger stora förändringar istället för på de som ger små? Ibland så små, att det till och med uppstår diskussioner om de överhuvudtaget existerar!
I all välmening Strmbrg,
Tror att upplevda förändringar är olika hos olika personer, t.e.x. kan ju små puckar under högtalarna ha otroliga skillnader för vissa och inga alls hos andra.... alltså kanske det upplevda skillnaderna när man "avmagnetiserar" cd skivan är större hos en del än när man dämpar rummet. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:56:09
|
Om så är fallet skulle jag rekommendera Revaxör som bästa tweak. :-)))) Glada hälsningar |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 11:59:57
|
quote: Originally posted by norman Tror att upplevda förändringar är olika hos olika personer, t.e.x. kan ju små puckar under högtalarna ha otroliga skillnader för vissa och inga alls hos andra.... alltså kanske det upplevda skillnaderna när man "avmagnetiserar" cd skivan är större hos en del än när man dämpar rummet.
Att vi upplever olika åtgärder olika är nog en riktig tanke.
Men, att någon upplever ett fall om en eller enochenhalv decibel i diskanten (=annan kabel) som större än att dämpa bort en peak i rummet på 10 dB (=annan placering av högtalare)... Det tycks - åtminstone mej - lite märkligt.
Mvh Strmbrg, |
|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/30 12:00:22 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 12:08:55
|
quote: Originally posted by Strmbrg
Att vi upplever olika åtgärder olika är nog en riktig tanke.
Men, att någon upplever ett fall om en eller enochenhalv decibel i diskanten (=annan kabel) som större än att dämpa bort en peak i rummet på 10 dB (=annan placering av högtalare)... Det tycks - åtminstone mej - lite märkligt.
Mvh Strmbrg,
Japp det är märkligt.. men så kan det nog bli när man talar om de upplevda skillnaderna (talar om placebo, eller liknande fenomen, igen... så nu blir jag väl strypt) |
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 12:10:07
|
Tänk er följande scenario... En CD-spelare av god kvalitet används som transport. Från CD-spelaren tas signalen ut optiskt i digitalt format och går till en extern DAC. Om vi studerar det digitala data som DACen tar emot kommer det att se likadant ut oavsett om CD-skivan är avmagnetiserad eller ej, bit-korrekt, detta är ganska lätt att kolla genom att koppla den optiska fibern till en dator och jämföra datat. DACen konverterar det digitala datat i en takt som sätts av en oscillerande kristall i DACen. Hur kan då rimligtvis ljudet låta olika om skivan är avmagnetiserad eller ej???
Micke |
|
|
Topic |
|