Author |
Topic |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 20:34:36
|
Hej.....
Jag behöver lite hjälp på traven då jag har exprimenterat lite.
Min tanke är att tidskorrigera ett bas/mellanreg element samt en diskant så att de ifrån början hamnar i rätt fas.
Jag har egentligen ingen aning om hur man gör detta, men med lite chansning och er hjälp kanske jag kan lyckas.
Ok, jag har gjort på följande vis:
Elementen sitter på en plan baffel lodrätt, bas/mellan sitter överst och diskanten under rakt i lod. C-c mellan elementen är 140 mm. Mätningen är gjord på 1 meters avstånd och microfonen är höjdmässigt mitt emellan elementen. Elementen är paralell kopplade utan filter i samma mätning.
då ser impulsen ut så här:
Jag Zoomar lite
Nu över till frågan:
som jag kan förstå så är alltid (borde vara så) diskanten snabbast och det borde vara den första stora impulsen ifrån vänster sett.
så då undrar jag var håller Bas/mellan impulsen hus tro Jag fattar inte detta riktigt......
Jag läste mig till i manualen att man kan ta ut en sk. Energi tid kurva ifrån impulsen för att tydligare kunna se topparna.
så jag gjorde det......
OJ, många toppar blev det Tar och zoomar lite här oxå
Min gissning är att Bas/mellanreg impulsen är den som ligger på 2,985 ms.
utifrån detta är nu min tanke att man antingen placerar diskant baffeln x antal mm bakom bas/mellan baffeln eller så sätter man elementen i samma baffel och lutar den.
frågan är vad som är bäst, att elementen hamnar något offaxis(lutande baffel) eller en kant (förskjutna bafflar)
Vad säger ni, är jag ute och cyklar i snöstormen? |
|
mhenckel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 22:28:01
|
Hi
Kompliceret emne du har fat i der.
Start med at se på step resonse af systemet - ikke impulse responsen.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 22:46:43
|
asto:
En liten notering i kanten. Ripplet innan pulsen tyder på att nått är i olag. Det har inte med mätningen att göra. (kan iofs vara "warmup"-signal från programmet)
I mitt mätsystem kan jag mata fram en fyrkantpuls samtidigt som jag mäter 1m i en tänkt lyssningshöjd i realtid. Genom att flytta diskanten i fram eller bak djupled kan jag direkt se hur fyrkantpulsen ändras. Där fyrkanten är som bäst där är ocks löptiden mest exakt. Så ser jag på det.
Jag kan göra samma mätning med puls i realtid men då har jag ingen referens att gämföra med. Med fyrkanten är det just furkanten som är referensen.
Bara en tanke.
|
Edited by - linnar on 2005/12/17 22:50:04 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 20:07:22
|
Tack för svaren.
Detta med puls ska jag prova. Jag återkommer när jag riggat upp mätprylarna. Måste julstäda mätrummet(vardagsrummet) så jag får nog exprimentera vidare efter jul |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 18:44:56
|
det är ett mycket avacerat kapittel du givit dig in på och troligtvis inte det kommer generera så mycket välljud. Så fort du har filter med i konstruktionen som vrider fasen vilka alla analoga och många digitala gjör så kommer det inte vara av någon större betydelse efter som man ofta kompenserar fasen just i valet av filter funktion och delning.
är filtret färdigt och du är helnöjd med det fast du får en utsläckning där den är lite störande är det ett bra sätt att kontrollera lobningen så urfasning inte sker i det område som påvärkar dig. Mät upp det vertikala utstrålningsmönstret och rita det på ett papper sedan medans du vrider o till 90 grader. på detta vis ser du difraktionen och lobning. mät inte under 200-300 hz då du lätt luras ed mls mätning. Det kan vara bra att mäta med svep i basen där man lätt kan tänka ut vad som är rum och högtalare.
mvh |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:02:55
|
Det är nog ingen idé att göra tidskompenseringen innan filtren är färdiga och enklast är väl att då sända sinusvåg på delningsfrekvensen till båda elementen och se hur mycket diskanten skall fördröjas i förhålande till bas/mellanregister. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:12:39
|
Det är helt klart en övning i den högre skolan. Som med dyrkablar är löptidskorr. det sista man börjar fila på. Förutsatt att elementen är placerade inom rimligt avstånd från varandra i djupled. Naturligtvis bör mätningen inkludera delningsfilter mm.
Sedan har vi det där med att det är kul med mätningar och beräkningar. Men då är vi inne på något helt annat.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:18:22
|
Att det är ett avancerat kapitel jag gett mig in på har jag nog inte insett ännu
Jag förstår att fashastigheten styrs av filtret och hur det är uppbyggt. Jag har provat lite lätt med simuleringar i Lspcad med båda varianterna, dels att låta diskanten sitta i samma baffel och dels flytta diskanten i z-led och där efter konstruera filter efter båda varianterna.
med ofiltrerade element fick jag fram att diskanten skulle sitta ca 48mm bakom bas/mellanreg för att akustiskt fas centrum skulle ligga lika för båda elementen.
skillnaderna jag såg i de två filter varianterna är att med förskjuten diskant blev det att elektriska fas vridningen i filtret blev bättre, impedansen vid delningen blir jämnare (nästan rak), puls svaret för systemet blev bättre (utan så mycker kast efter själva impulsen).
Är det rimliga iaktagelser jag gjort i simuleringen eller har det inte alls med dessa åtgärder att göra??
Eller vad borde rimligtvis vara fördelarna med att bygga med förskjuten diskant, vissa bygger ju så...
quote: Mät upp det vertikala utstrålningsmönstret och rita det på ett papper sedan medans du vrider o till 90 grader. på detta vis ser du difraktionen och lobning.
Detta lät spännande, förstår dock inte riktigt hur du menar. att mäta vertikalt i olika vinklar förstår jag, men vad är det du ritar upp? Och vad får ut av det? Jag behöver nog en grundligare genomgång har du något bild exempel att visa upp? ---------------------------------------------------------------------
Vill samtidigt passa på att önska alla en god jul
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 09:14:26
|
Asto: Detta liknar väl problemet vi hade med mina element ?
Mvh |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 10:04:01
|
quote: Asto: Detta liknar väl problemet vi hade med mina element ?
Problemet vi hadde handlade om att de individuella mätningarna för mellanreg och diskant inte stämde tidsmässigt med varandra. Detta problem belystes i en av mina andra trådar. Det kunniga människor kom fram till då var att alla signaler först skulle passera Windows kö-system och pga detta så blev fas informationen fel.
Och då måste man ju komma på ett sätt hur man skall lura Windows
Lsplab 2 har en kalibrerings funktion till detta fenomen, där man skall koppla en extra kabel till mätobjektet. men detta fungerar inte tillfredställande, inte ens enl. upphovsmannen till programmet.
I version 3 skall dessa problem dock vara borta. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 10:45:10
|
Man kan lura Windows genom att inte gå genom Windows. Windows har några egna funktioner för detta.
Ljudkortet och de andra länkarna i kedjan kan också fasvrida en del. Om detta fel är konstant kan åtminstone SpeakerWorkshop kalibrera bort felet.
|
Edited by - linnar on 2005/12/22 10:46:39 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 11:52:51
|
quote: Om detta fel är konstant kan åtminstone SpeakerWorkshop kalibrera bort felet.
det var det som var problemet i mitt fall, felet var inte konstant. det blev olika för varje mätning
men med lite tips o trix så har jag dock hittat en lösning på detta nu |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 14:16:19
|
Gött att du fått ordning på det!
När jag tänker efter så finns en justering i SpeakerWorkshop där man kan ställa också varierande tidsskillnader. Finns med i min Mätro manual.
Skämmigt nog minns jag inte hur man gör (sitter på jobbet). |
Edited by - linnar on 2005/12/22 14:19:30 |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 21:21:22
|
Det enklaste sättet att tidskorrigera elementen är att ge det elementet som är närmast lyssnaren en lite brantare delning än det andra elementet, då ger filterfunktionen (eller filtrets+elementets överföringsfunktion rättare sagt) det närmare elementet en högre grupplöptid (fördröjer signalen) och på så sätt kan man få dem att ligga i fas - göra så att huvudloben pekar mot lyssningspositionen.
Man behöver inte mäta upp skillnaden i akustiskt centrum mellan elementen heller, det enklaste är att mäta upp elementen med mikrofonen på samma avstånd från baffeln hos båda elementen, då får man med korrekt fasinformation. Sedan behöver man bara experimentera lite i sitt simuleringsprogram med vilka filterfunktioner som respektive element behöver.
Fast om man vill ha en vågformsåterskapande högtalare (rak fasgång) så är det ju lite andra saker som gäller men jag antar att det inte var det du var ute efter... Inte speciellt åtråvärt heller. |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
|
Topic |
|