HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 trasigt rörförsteg - för lång signalkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/12/16 :  21:37:42  Show Profile Send urban a Private Message
? Mitt gamla Copland rörförsteg slutade helt abrupt fungera för ett tag sedan. Det kom ett svagt klick ur den och sedan var den bara död, ingen rök eller trasiga säkringar.VAD HÄNDE ?? Jag tror jag har läst att för långa signalkablar, i mitt fall 5 meter kan vara dåligt för funktionen men att det skulle gå sönder!? Det kan naturligtvis vara någon annan orsak och ett besök hos en reparatör är väl vad som krävs men jag vet ärligt talat inte om apparaten är värd det. Just nu är jag mest nyfiken på vad det är som kan gå sönder om det skulle vara kabellängden som orsakade haveriet?? Det skulle vara väldigt intressant om någon på forumet hade någon kvalificerad åsikt om saken. Tacksam för åsikter mvh Urban

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/17 :  02:34:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kabellängden tror inte jag har något alls att göra med haveriet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/17 :  09:28:49  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Var i landet finns du Urban?
-Kanske någon rör-DIY:are finns inom räckhåll.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:40:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Har du vägarna förbi södra sthlm kan du komma förbi med steget och få dig en dos med se steg och horn åxå. Pmá så får du mitt nr.

M.V.H. Blomman....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/12/17 :  16:28:10  Show Profile Send urban a Private Message
tack för inbjudan. Nu råkar jag bo i norrbotten så det var inte så tvärgjort att snippa in på en kaffe om jag säger så. Men om jag ska söderut inom en inte alltför avlägsen framtid så ska jag försöka höra av mig! mvh Urban
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/17 :  16:59:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nja, det där med att kabellängden skulle ligga bakom haveriet känns inte riktigt. En lång signal kabel kan ge en ett litet tillskott av kapacitiv eller induktiv last. Men att det skulle leda till haveri känns väl långsökt eftersom den absolut största delen av lasten utan tvekan är efterföljande slutsteg.

Jag ställer mig mycket tvekande till att kabellasten skulle kunna påverka. Det låter mer som en gammal skröna. Någon annan som hört något liknande och/eller kan ge en förklaring?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:34:19  Show Profile Send time a Private Message
Den är inte död, den bara vilar lite

Glöder rören ? har du mätt nätspänning direkt på trafon ?
Sandviken är väl också långt från Norrbotten ? annars är du välkommen till Vårdhemmet för sjuka rörsteg..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:07:33  Show Profile Send urban a Private Message
ingen rörglöd, inga trasiga säkringar inga tecken på bränder! bara ett svagt klick och sedan inget mer ! Av en kille som arbetar med elektronik så hörde jag att det finns "inbyggda" säkringar lite överallt i diverse elektronikkretsar, tex i transformatorn och det är mer troligt att det är något sådant som spökar. Jag kan ju nämna att jag faktiskt kunde höra musiken i högtalaren då jag skickade in en signal i försteget, mycket svagt dock men signalen gick i alla fall GENOM apparaten, dock helt utan förstärkning
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:06:39  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Mer dött = mer hopp! -Är glöden borta borde felet vara av enklare sort.
Jag har råkat ut för en hel del dåliga nätströmbrytare, t.o.m. på nästan nya
motsvarande S-märkta prylar. Säkringar brukar oftast ge upp av en orsak.
En radio/TV-meck jag känner säger att moderna elektrolytkondingar ofta är
av otroligt dålig kvalitet. Det som oftast sker är att de torkr ut och tappar kapacitans.
TROR det är mindre vanligt med kortslutning. Kanske ändå värt att kolla
glättningskondingarna efter nättrafon. Ibland har transformatorerna inbyggd säkring,
men den är så vitt jag vet bara skydd mot överhettning (=engångstermostat).

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/19 :  10:55:50  Show Profile Send time a Private Message
Håller med John A, kolla nätbrytaren och det runtomkring

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/19 :  11:18:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet en kompis som fick löda om benen till socklarna på sitt Coplandsteg, några gånger.
Kan de vara så enkelt ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/12/20 :  19:58:20  Show Profile Send urban a Private Message
Nu jä..lar blev jag inspirerad att leka felsökare, fast egentligen så kan jag inte någonting om det elektriska men kolla efter kallödningar och hur det är med strömbrytaren ska jag väl klara av. Om det sedan är någon annan komponent som sagt upp sig så blir det knepigare.- önska mig lycka till mvh Urban
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:35:27  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
lycka till, urban

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000