HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ELAC i Hi-Fi & Musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:14:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Nu har ju Hi-Fi & Musik fullkomligt hissat allt vad ELAC spottat ur sig det senaste året! Nu ska man kanske inte lita fullt ut på bara en källa, men nog fan låter det imponerande när man läser vad högtalarna ska kunna klara av. Låter smått fantastiskt och nära nog väckelsemöte-aktigt i texterna... Nu undrar jag om någon har lyssnat på ELAC's prylar och kan uttala sig? Verkar inte vara många butiker som har dem inne och heller inte många som äger dem.

Verkar ju som om ELAC gör världens bästa högtalare om man läser Hi-Fi & Musiks tester?!

Speciellt deras lilla Jet högtalare intresserar mig. En mjölkkartongsstor sak som enligt herrar redaktörer låter som en golvhögtalare med dubbla basar!!!

Nu senast var det deras 50k kronors stativare som hyllades något hialöst. I de flesta andra tester och provlyssningar brukar det finnas någon form av negativ kritik, eller tips på förbättringar. Även i tester av B&W 800-serien har delat ut en del kritik, men så fort de testar ELAC finns det inget alls att anmärka på förutom att de kräver en del ström för att blomma ut.

Tycker det hela känns lite snedvridet.

Någon?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/15 14:21:50

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:26:17  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Man kan läsa lite själv och se på fina blider på deras hemsida.
Det verkar vara bra gregor tycker jag, men man skall alltid bilda sig en egen uppfattning.
Någon på forumet har förhoppningsvis ett par snart

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:28:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag tvivlar int epå att det är bra grejer, de ser väldigt fina ut. Det är bara det att det verkar för bra för att vara sant om man läser det som skrivs om dem.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:35:53  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Just det där med att de kräver lite mera ström för att blomma ut verkar ju inte bra.
Vad exakt skrev de

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:37:39  Show Profile Send OcA a Private Message
De skrev att Elac är en något bökig last. Speciellt var de lågimpediva och svängiga i fasen och speciellt då i basregistret. De vaknade mer till liv med större och kraftigare stärkare enligt artiklarna.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:51:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det behöver ju inte vara den stökiga lasten som har ställt till det vid testen, det kan helt enkelt varit att de större stegen var okänsligare mot nätstöningar.
Jag talar bara av egen erfarenhet men säjer ändå att det kan ha varit så.
Det är därför bra att bilda sig en egen uppfattning av saker och ting.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:53:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Självklart kan det vara så, men det verkar inte lätt att hitta en butik som har några demoex inne... Vore riktigt kul att provlyssna. Ska tydligen vara helt kristallklart ljud som är hyperdetaljerat, vidöppet och rappt som tusan, men ändå med behaglig värme och musikalitet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:03:05  Show Profile Send mayro a Private Message
som alltid med hifimusik så får man läsa kritiken då det uppgraderas mellan modellerna ju.. Så väntar man en stund så får man ju redan på den sidan också..

Det finns ju skäl att man inte köper hifimusik som sagt var...

edit.rättat.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/15 15:14:57
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:33:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Självklart kan det vara så, men det verkar inte lätt att hitta en butik som har några demoex inne... Vore riktigt kul att provlyssna. Ska tydligen vara helt kristallklart ljud som är hyperdetaljerat, vidöppet och rappt som tusan, men ändå med behaglig värme och musikalitet.


Hallelujah!!! Man bör ta det som skrivs med en stor portion salt (särskilt när H&M skriver) och lyssna själv...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:39:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Som sagt, Matte76, jag tycker att superlativen haglar i den tidningen. De riktar ju ingen skarp kritik mot någon produkt utan allt är bra med väldigt få undantag. Det vore ju trevligt att kunna avgöra själv som sagt, men det verkar inte som många hört ELAC och då är vi ändå "eliten" av hi-fi användarna i Sverige...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/15 :  16:12:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har lyssnat på Elac, men inte på någon av de modeller som Hifi&Musik har testat utan på

FS-208.2 Ca:15.000kr
Lyssnade på den för ca:1½år sedan ungefär och då tyckte jag att den var en av de allra bästa alternativen under 20.000kr. En bra allroundhögtalare som var mycket prisvärd. Så jag är inte förvånad över att detta märke får bra kritik.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  16:16:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Just den där modellen modellen skulle nog jag sattsa på om jag skulle köpa (FS-208.2)
Jag gillar elementens placering

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/12/17 :  08:40:15  Show Profile Send pak a Private Message
jag tvivlar inte en sekund på vad dom skriver om elac.
har hört 330jet med tung mac.elektronik-och det höll på att omkullkasta mina planer på nya golvare.detta var i ett jädrans stort rum också-helt makalöst!lyssnade först på deras större golvare.de lät som man förväntade,men sen när de små kopplades in så började man ju att börja undra lite..

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/17 :  11:06:07  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
deras värsting modell finns för demo på bestsound.. så gå dit och lyssna och skaffa er en åsikt ni som kan :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:52:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bra!!!!!
Iväg och lyssna ni som kan så vi kan få lite fler intryck

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/19 :  23:52:29  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Har hört en liten stativare med jet-diskanten hos Robert på Audio Concept. Det var inte en av de dyrare med futuristisk design i aluminium, men den spelade mycket bra ihop med Koala CD och förstärkare från Blue Note!
Dock ska jag tillägga att jag är en stor "fan" av AMT-diskanter, så jag är kanske inte är helt neutral...

Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/20 :  01:47:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det där med positive omdömen i Hi-Fi pressen är väl inte så konstigt, hur många annonsörer skulle fortsätta att annonsera i en tidning där de får kritik, och kanske även hård sådan? Inte många skulle jag tro, känner dock till en, ELP tror jag de heter (de som tillverkar laser vinyl skivspelaren).

J. Ullberg
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/20 :  10:44:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det finns en utförlig tråd på Stereophiles forum där John Atkinson svarar på frågor om recensioner och förhållandet till tillverkare.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/20 :  11:45:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Du råkar inte sitta på länken, Guldfisk?

Att inte skriva ner en dålig produkt bara för att gå miste om annonsplatser är ju riktigt korkat (från tidningens sida självklart). Tror att det är rätt många annonsörer som slåss om platserna i Hifi och Musik, så de behöver knappast be på sina bara knän för att Elac ska annonsera (vilket de mig veterligen aldrig gjort i just den tidningen...).

Drar bara en paralell till biltidningarna. Vissa modeller får råsop i tester och kallas "livsfarliga" i älgtester, ändå ser man den tillverkarens annonser i tidningen... Tror inte att den relationen mellan dålig recension/ingen annons är särskillt stor om jag ska vara ärlig. Har man tillverkat en kass produkt är det knappast tidningens fel att den är dålig. Tidningens roll är att påpeka de fel och brister en produkt har samt att lyfta fram de egenskaper som är bra. Annars har ju tidningen förtagit sin egen roll som hyffsat neutralt media.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/20 :  12:27:18  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nå, jag hade inte tid förut. Man finner tråden "Objective Reviews" här:

http://forum.stereophile.com/forum/showflat.php?Cat=&Number=2454&page=2&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:48:59  Show Profile Send DennisJ a Private Message
Redaktionen vill kanske undvika att vara allt för ELAC?

(tänker på tidningens usch - usher "humor")
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2005/12/20 :  23:55:42  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag har ett par Elac 103.2 och måste säga att dom låter helt ok. Körde med ett par Quad 12L innan och dom tycker jag är snäppet bättre.
Med Quad lät röster helt fantastiskt medans Elac låter det mer slätstruket men det påminner om Quad.
Jag var också tvungen att stoppa i skumgummibitarna i basreflex hållen för att dämpa basen för dom spelar duktigt med bas för att vara så små stativare.
Jag lyssnade bl.a på B&W DM303 och B&W DM600 S3 innan jag köpte Elac och B&W´arna blev spöade med lätthet, och då kan ni tänka er Quad.

Hoppas man inte får några B&W freaks på sig.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/12/30 :  00:35:16  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag har ett par Elac 208 som frontar, 202 som center samt 207 som surround och givetvis en 211.2 subba.

I morgon tänker jag åka in till Stockholm närmare bestämt till Bestsound och beställa ett par 607 som ska byta ut mina frontar. Jag kör Primare rakt över CD31 (balanserat), SP31, A30.2 samt A30.3. Har iof en Denon 3910 som DVD-spelare.

Alla mina kablar är från Supra. Jag har ett par Supra Sword till mina frontar. Det känns bra att äntligen få upp fronthögtalarna i samma klass som den övriga anläggningen även fast jag tycker att min 208 låter mycket bra.

Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:34:10  Show Profile Send Jörgen a Private Message
Lite O/T
Någon som läst systertidningen Hemmabio när dom testade en HTPC,
Den fick ingen bra kritik. Fick bara massa minus och inte ett
enda plus. Undrar va dom killarna som byggde dessa tyckte om det,
Dom var även på foto i tidningen. Men det va väl enda gången jag
sett något få så mycket negativ kritik
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2006/02/10 :  14:23:37  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag har nu fått hem mina Elac 607 X-jet och dom låter väldigt trevligt. Störta skillnaden emot mina 208er är att dom är mera detaljerade samt att ljudet smälter ihop bättre.

Dom står på i princip jämnt (när min fru inte är hemma) och det blir bättre dag för dag ;-)

/Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:39:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har sett att Elac FS 208.2 finns för 849,00 EUR i europa.
Ganska billigt med tanke på att föregångaren sälgs i Sverige för 14000kr

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000