HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Placering av reflexport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freka586
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:28:10  Show Profile Send freka586 a Private Message
Då jag skulle behöva placera en (center) högtalare direkt mot väggen bakom har det uppstått lite funderingar kring placering av basreflexporten.

Är det riskfritt att ex. flytta porten från baksidan till framsidan utan att behöva designa om filtret?

Skulle det rent av vara möjligt att sätta porten på en sidoyta, om man nu inte vill ha porten på fronten heller?

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:12:25  Show Profile Send gustav a Private Message
Berätta gärna lite mer så är det nog lättare att svara.
Vilken låda, element mm
Go to Top of Page

freka586
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/12/14 :  15:53:18  Show Profile Send freka586 a Private Message
Visst!

Det rör sig som sagt om en center, som komplement till mina Proac-kloner.
Jag planerar att använda samma filter som för frontarna, den skärmade basen och (vid behov) "hobby-skärma" diskanten.
För den som inte är bekant med Proac-klonen är det alltså en D2010/8513 diskant och en 18W/8535 (fast skärmad i det här fallet).

Efter lite kortfattade tips från Troels Gravesen planerar jag att minska volymen, till ca 24 liter.
Eftersom baselementet kommer mkt närmare golvet/hyllan bör det tydligen ge room-gain effekter som tillåter minskningen i volym.
Bredden på frontbaffeln är oförändrad, likaså elementens placering därpå.

Om ändringarna innebär en förändring längst ned i basregistret gör det inte så mycket, så länge mellan/övre register matchar frontarna bra.

Edited by - freka586 on 2005/12/14 16:16:21
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:57:23  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om du ändrar volymen på lådan så kommer samma port som innan att ge en annan avstämningsfrekvens (minskad volym ger ökad avstämning).
Det är nog i övrigt ganska riskfritt att flytta porten. I en frontplacerad port kan ev "bi-ljud" som kommer ur porten bli lättare att höra, men är den bra avstämd och utformad/placerad så ska det inte vara ngt problem.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000