HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Grand Diva vs, Audiovector Mi3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  06:44:59  Show Profile Send KennethS a Private Message
Som topic lyder. Hur står sig ett par Dali Grand Diva mot ett par Audiovector Mi3 idag? Har som ni sett i andra trådar haft problem med att mitt ljud blivit lite tunnt och basfattigt hemma. Så nu såg jag dessa skapelser till salu och nu undrar jag lite om dessa högtalare... Har dom samma typ av ljud som Grand Coupé? Är dom lika trögdrivna? Är dom nåt att ha idag? Klarar min Marantz SR700 att driva dom hyfsat på 19kvm tills jag får råd med ett front steg? Är mitt rum för litet? Vad ska dom kosta idag? Osv osv. Kom med tips och förslag.

Trött på folk utan vett

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/14 :  07:29:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nu har jag inte hört denna Dali, men Dali generellt låter lite varmare och fylligare med mer bas än Audiovector. Ett alternativ för dig (om du nu gillar AV:s ljudkaraktär) annars är ju att uppgradera dina Mi3:or till Mi3 Super som jag har jämfört med grundmodellen. Supern har mycket djupare och mer markerad bas samt är bättre även på andra sätt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  07:41:43  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo, det är ju en väg. Men den känns sisådär då min budget inte tillåter en sån uppgradering. Sen så har den väl samma grundklang som min Mi3:or? Tror helt enkelt att mitt rum ihop med Audiovector inte är en optimal lösning.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/14 :  07:53:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Sen så har den väl samma grundklang som min Mi3:or


Jo, det kan man väl säga...men gillar du inte ljudet i AV? Iofs låter Mi3 Super lite varmare tack vare en djupare och fylligare bas samt en annan diskant.

quote:
Tror helt enkelt att mitt rum ihop med Audiovector inte är en optimal lösning.


Varför inte? Är rummet för litet tycker du eller för svårt att fixa med akustiken?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  08:43:38  Show Profile Send KennethS a Private Message
Problemet är som jag beskrivit i mina andra trådar om mitt rum, är att jag nog om jag har otur i samband med att vi renoverade och sänkte taket, helt enkelt dämpade "ihjäl" högtalarna. Jag la in 10cm ljudisolering i taket när vi ändå sänkte det, utan att tänka efter vilka konsekvenser det kunde få för ljudet. Dämpade och stärkte även väggen mot sovrummet som är gjord förut med 2 enkelskivor i gips med 5cm ljudisolering samt en extra skiva plyfa. Det är den väggen jag spelar mot nu. Så nu upplever jag mina Audiovector ganska tunna och basfattiga i ljudet. Mellanregistret blommer liksom inte ut och det hela blir ganska oengagerat och det hela blir tämligen oinspirerat och livlöst. Inget vidare spännande alltså. Problemet med att ljudet var för ljust förut är ju dock löst..

Grejen med Audiovector Mi3:orna är att jag alltid tyckt att dom låter ruggigt bra oavsett elektronik i butik, men aldrig i min lägenhet. Har bytt allt omkring dom i jakten på att få dom att sjunga ut, men det vill sig liksom inte. Så nu har jag helt enkelt tröttnat och att flytta efter att vi nu både gjort om i både vardagsrummet OCH köket bara på grund av att ljudet inte är bra,det finns liksom inte. Så då blir man ju nyfiken om det skulle funka med Dali Grand Diva eller med nåt annat som man kan få om man säljer mina begagnade.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/12/14 :  08:54:38  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Samma diskant på super och standard.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:03:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
Meridian: Precis vad jag satt och tänkte på. Det är därför jag inte tycker det känns som motiverat att uppgradera mina en modell. Blir ju ändå samma typ av diskant. Vad har ni annars för förslag på högtalare som skulle kunna tackla mitt rum på ett bra sätt för en 11000kr? Begagnat är en fördel!Eller är Dali Grand Diva nåt för mej?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:04:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Har bara lyssnat på Grand Coupé och de är rätt bra faktiskt. Vill man ha ett varmt ljud som är ganska förlåtande mot dåliga isnpelningar är det väldigt bra. Däremot tycker jag de kan bli väl gosiga och tillbakalutade och sakna attack och klipp i ljudet. Iom att du "dämpat ihjäl" rummet kanske det blir en väl sömnig upplevelse med ett par Dali Grand? Risken är att du får ett ännu tröttare ljud, men kanske med lite mer bas? Kanske går att lösa med pigg kringutrustning, men grundkaraktären i högtalaren finns ju kvar. Dali Grand är varma, trevliga och gosiga, men knappast pigga och roliga skulle jag säga.

Gissar på att du inte har lust att riva upp taket och väggen igen?

Annars finns ju alltid PMC som råder bot på alla typer av audiofilism... VIll du ha ett svängigt ljud med enorm spänst i basen bör du kika på PMC. De är även musikaliska och roliga att lyssna på.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:15:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Samma diskant på super och standard.


Ahh sorry. Det stämmer nog ja. Men jag tyckte ändå diskanten lät bättre i Mi3 Super av någon anledning. Kontruktionen är kanske annorlunda. Men strunt samma då Kenneth verkar ha bestämt sig för att lämna AV-träsket...

KennethS: En golvare (ny) för 11.000 kommer ev låta sämre än dina Mi3...PMC GB1 kanske kan vara något? Har fått fin kritik och med transmissionline-teknik. Satsa annars på beggat, för 11.000 kanske du kan få en som ny kostat över 20.000...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/14 09:18:30
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:21:09  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Well, mer definerade undertoner samt förstärkt baffel gör ju också sitt!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:35:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
PMC GB1? Låter intressant! Dom lider inte av att vara lätta i botten då? I och med att mina Audiovector Mi3 inte klarar biffen riktigt..

Matte76: Kanske är anledningen till att du uppfattar diskanten bätte i Mi3 Super att dom har ett bättre delningsfilter också jämnfört med mina Standard?

Begegnat för mej är nog mera ett krav nu när jag tänker efter. Anledningen till att jag mest vart nyfiken på Dali Grand Diva var väl att jag tänkte att en fylligare högtalare kanske skulle göra susen i mitt basfattiga och lite allmänt tunnljudande rum. Trodde väl att en högtalare med varmare klang kanske skulle få ljudet lite mera "fysiskt" här hemma. Kravet som finns är att dom inte ska bli för tunna eller basfattiga i ljudet, vara alerta och klara även lite sämre inspelningar utan att det hela ska bli för vasst, samt kunna drivas av en Marantz SR7500 (Klarar möjligheten att biampa 4x105w).

Har ni några mer intressant förslag?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/14 09:39:30
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:42:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Varför inte köpa en matchande Audiovector-sub om du inte tycker att du har knuff i botten? De är ju väldigt snärtiga och musikaliska. Inte alls några slöa filmbasar precis... Testa att låna hem en sub och se om det hjälper.

Tycker inte att mina PMC är lätta i botten. Däremot är de blixtsnabba och rätt torra i basen vilket gör att de kan upplevas som lättare. Men djupbas finns där, det kan jag lova, ibland bara smäller det till när man minst anar det! Maken till musikaliska och trevliga högtalare får man leta efter. Detaljeringsgrad och dynamik är enorm samtidigt som ljudet aldrig blir påträngande. Helt klart värt en provlyssning iaf!

Finns ju storebror FB1+ också, men det är ju lite andra pengar vi snackar då. Tror att Goldenagemusic har ett par demoex kvar av FB1+ om jag minns rätt?

Edit:

Ett par förslag på subbor!

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=60&menu=1

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=266&menu=1

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/14 10:28:13
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:20:34  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tja, nu har jag följt din ökenvandring i ett par trådar och frågan är om du inte borde skaffa två billiga subbasar som du kan placera på lämplig plats i rummet. Jag tror inte att nya högtalare kommer att kunna kompensera för rummet i så hög grad som du tror vid likartad placering.

---

(Återigen, varför länkar du inte till dina tidigare trådar i ämnet? En av poängerna med nätet är ju just att man kan länka.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:56:04  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hehe ber om ursäkt guldfisk!

Ska åtgärda det å det snaraste!

Sub har jag redan, i form av en Velodyne SPL800. Hade en K-Sub Super hemma från Audiovector och jämnförde och fram till att den inte hängde med min Velodyne SPL800 alls. Så djupbsen är inte problemet. Utan midbasen. Som det känns nu får jag bråd djup botten med ingen midbas/mellanregister. Så det känns som om jag får ett hål mellan sub/högtalare. Har ändå delat så högt som 80-90Hz. Så ljudet känns ju lite lustigt när man får en bra djupbas men inget annat. Känns som om subben gör allt rätt och sen bara tvärdör det när det kommer till Audiovector högtalarna. Rösterna blir små och mera pipande än utsjungande med kraft. Svårt att beskriva det hela. Nästan lättare att bjuda hem folk och låta dom höra själva!

Oca: Dina PMC låter väldigt intressanta! Tråkiga är att Linköping är en öken när det kommer till hifibutiker. Vi har egentligen bara en av rang: Lefflers. Och dom säljer ju mest bara Audiovector...

Länkar till tidigare trådar:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46074

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44181


Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/14 11:01:55
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:01:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter ju som du dämpat rummet helt tokigt? Blir nog knappast bättre av att byta högtalare så tillvida du inte köper en högtalare med enorm midbasknuff... Kanske någon form av rumskorrigering/EQ skulle kunna funka? Finns ju allt från billig Behringer till dyra Tact.

Antingen det eller bygga om där hemma igen, fast kanske mäta upp rummet först...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:06:15  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo, verkar så OcA. Är dock inte sugen på att göra om rummet igen då tjejen troligtvis skulle bli skogstokig och att det egentligen bara är en hyreslägenhet. Var inte menat så seriöst med dämpningen i taket, utan det mest gjort bara för att vi skulle slippa tänka på grannen ovanför när vi spelar och att det skulle bli ordentligt snyggt med spottar. Digital rums-EQ skulle ju kunna vara en grej att testa på, men det är ju så attans dyrt!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:09:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nu kanske jag får skit av hela forumet men har du övervägt Canton Ergo RC-L? Då får du nog den bas du efterfrågar i alla fall, varmt och härligt basfyllt ljud. Du kommer dock tappa en hel del i rapphet i basen jämfört med dina Mi3:or, om du inte har massor av kraft att driva dem med.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:13:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Har du bra ljudkort i datorn kan du alltid köra korren genom datorn. Kör datorn som transport och sedan skickar du ut digital signal till en DAC och vidare till stärken. Kan vara värt att prova om du ändå har den typen av utrustning hemma.

Annars är det nog rumskorr som gäller tyvärr. Tror inte att du kommer åt problemet med att byta högtalare, blir nog mer ett steg åt sidan.

En anna sak du kan testa är att ställa högtalarna asymetriskt för att se om du har en stående våg som ligger exakt mellan högtalarna och din lyssningsposition. Ställ ena högtalaren 20-30cm längre fram än den andra och se om du får fram mer midbas. Trolla med placeringen och om det är möjligt kan du prova att ställa systemet mot en annan vägg. Kör du mot lång eller kortvägg, eller har du ett helt fyrkantigt rum?

Hade ungefär samma problem som du har och jag kom åt det genom att plocka bort mina spikes under högtalarna. Trollade fram den obefintliga midbasen och gjorde även under med ljudbilden och diskanten. Testa det!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:16:50  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har Soundcare Superspikes under. Kanske man skulle testa ta bort dom? Sen spelar jag mot ena kortväggen och flytta det får jag inte för tjejen. Så det är väl som du säger. Dags för att testa rumskorrigering, för köra via datorn är inget som jag känner tilltalar mej.

EDIT:http://www.jam.se/effektpr.htm sen kolla på modellen:Behringer Ultracurve Pro DEQ2496. Är det en sån du menar OcA?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/14 11:17:36
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:20:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Jepp, är den Behringer jag menar.

Hade också Superspikes under mina burkar och de dödade verkligen ljudet. Testa att skruva ur dem först innan du gör något annat. Skillnaden var så stor för mig att jag bara satt med öppen mun och fånglodde när jag började lyssna... Gjorde mer skillnad att ta bort spikesen än vad det gjorde att byta förstärkare!!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:38:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Åh fasiken!

Ska hem och testa å det snaraste och se om det hjälper.

Kan ju alltid hoppas!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:20:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
KennethS: Såg du mitt inlägg förut? Vill gärna ha någon slags respons
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:18:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Oj ursäkta svanbo, missade det! Jag har hört att CantonRC-L är lite ljusare i diskanten. Stämmer det? Annars ska jag ta och kolla upp dessa högtalare, för allt är av intresse.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:00:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
KennethS: Jo det kan de kanske vara, jag vet inte, har inte riktigt förstått det där med ljust och mörkt. Men enligt andra kan de vara lite ljusa med fel elektronik. Jag vet bara att jag gillar ljudet skarpt. Och jag tycker absolut inte de är hårda/vassa som jag har hört andra tycka, tvärtom tycker jag de spelar mycket mjukt och "behagligt". Största nackdelen är nog den aktiva boxen som följer med, som är av tveksam kvalitet samt begränsar mycket i förstärkarval (måste ha delbart för- och slutsteg).
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:19:03  Show Profile Send pak a Private Message
har du lyssnat på dalis nya icon?
de kostar runt 10" och låter tamej ... bra altså!
blev helt ställd när jag fick se priset.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:23:57  Show Profile Send KennethS a Private Message
Aktiv box? Vad gör den? Låter som en trevlig högtalare som jag definitivt ska kolla upp! Sitter med en Marantz SR7500 receiver, klarar den att driva dom?

Pak: Problemet med ikon är att dom säljs på Hifiklubben = Inget hemlån utan köp, vilket gör att det hela faller liksom.

Testade att ta bort soundcare spikesen och ljudet vart avgjort varmare men också mera ofokuserat och inte med samma detaljmyller, så jag tror att Audiovector klart mer trivs med att få bli isolerade från golvet.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/14 19:26:12
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000