HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GGP-rörbygge: Funkar !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:02:14  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Använder en på 2x110 från elfa utan problem.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:28:52  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Tack!

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/12/30 :  23:46:31  Show Profile Send Cliffan a Private Message
...och nu är alla grejor beställda till bygget!
Det blev lite mer än jag hade tänkt, hittar inte mina rörsocklar nånstans och jag hade inga ecc82...
Läser schemat och väntar, det ska bli roligt att leka lite med lödkolven.

Rör...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:18:50  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ja, välkommen in i GGP-gänget! Min har spelat ett bra tag nu och jag är supernöjd

...music is the best...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2005/12/31 :  19:05:11  Show Profile Send Imperial a Private Message
Sheetala!
Jag har ju järn som passar! Kollar ni inte sälges sidorna. Ok. Det är ju iallafall bygget som är det roliga oavsett pris. GGP är säkert bra men inte så lättbyggt. Remus är lite lättare och ger mycket välljud för pingarna. Eller varför inte bygga bägge och jämföra? Jag har en hel del komponenter till DIY Bygg. PM'a om intresse finns.

M.V.H. Blomman.. Gott Nytt....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/01 :  15:45:45  Show Profile Send Resonans a Private Message
Va!? GGP är ju jättelättbyggd!

...music is the best...
Go to Top of Page

1971
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/01/02 :  21:45:58  Show Profile Send 1971 a Private Message
Jag är på gång att köpa transformator från http://www.amplimo.nl/ och tänkte samtidigt köpa rör därifrån. Det finns ju flera olika tillverkare på de rör som krävs (Electro Harmonix och Ruby Tubes hos Amplimo). Nu till min fråga, är det något märke som är mer lämplig än ett annat till en GGP eller spelar det ingen roll.
Jonas

Edited by - 1971 on 2006/01/02 21:46:34
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:30:00  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag köpte rören på kwtubes, ca en tjuga styck. De fungerar bra, men kanske är det så att finare rör kommer att ge GGP:n ett lyft.

...music is the best...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/04 :  14:13:34  Show Profile Send Cliffan a Private Message
...och idag anlände hälften av grejorna, resten väntas i slutet av veckan...!

Rör...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/01/05 :  05:11:54  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jag väntar med spänning på att ett GGP bygge blir klart i närheten av Sthlm så att det går och få sig en ljudglimt. Jag är sugen på att jämföra mitt 1660 6SN7 bygge med andra DIY byggen. PM'a på ba.

M.V.H. Blomman....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/05 :  07:54:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
1660 6SN7 smiskar nog GGP ganska enkelt skulle jag tro.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/07 :  00:50:33  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Har nu en riktigt dum fråga!
Det står i byggbeskrivningen att trafona på 115v ska kopplas som "voltage doublers". Vad i helsingland menas med det? När jag läser schemat är det mesta solklart utom detta, jag fattar ingenting, och jag begriper inte hur man ska få ut ca -200v och +200 från dem. Det kanske hänger ihop vettja!

Dumma frågor behöver få dumma svar! :-)

Rör...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2006/01/07 :  01:04:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
...och ett dumt svar ska du få!
Jag har ingen aning om hur du ska få +-200V från en 115V lindning, men ca. +-150V kan du nog få utan större problem.
Eller har du två lindningar på 115V?
I så fall är det bara att köra spänningsdubblare och reglera ner till +-200V...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/07 :  10:41:10  Show Profile Send Cliffan a Private Message
...precis...jag har ju 2x110v! Jag sitter just nu och läser på lite och kollar andra scheman...och nu verkar poletten trilla ner. Inte en minut för tidigt!

Det var som jag tänkte att det måste vara, men jag hade ingen tanke bakom, i schemat är det ju kopplat precis så... jaja, alltid bra att lära sig nåt nytt! Bra att det finns folk att fråga innan man gör nåt, istället för att köra med metoden
"Gissa, koppla, spring!" eller "Gissa, koppla, brinn!"

Rör...

Edited by - Cliffan on 2006/01/07 11:49:49
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:24:55  Show Profile Send Resonans a Private Message
Löste det sig med spänningsdubblaren?

...music is the best...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:44:56  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag saknar fortfarande ett par komponenter som jag väntar ska komma helst redan imorgon. Men jo, det löste sig med lite mer kunskap :-) Sen är det bara att börja på allvar. Det komer kanske ett par bilder av bygget, men man får nog skämmas lite över hur det kommer att se ut...!

Rör...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:06:14  Show Profile Send Resonans a Private Message
Det viktiga är ju hur det låter..!

...music is the best...
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/01/14 :  18:35:09  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag är nog lik dig när det gäller erfarenhet och kompetens, Jag håller på att bygga en lite 8W SE som finns beskriven på LUndahl's site. http://lundahl.se/claus_b_se.html Jag har testat av en kanal så att det funkar och inget brinner, ;), nu är jag inne på steg 2, dvs få det lite mer ordnat i en låda. Jag har haft en del kontakt med kontstruktören själv i Danmark och han har villigt hjälpt mig med dumma frågor. Bilder kommer så småning om

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/14 :  20:30:41  Show Profile Send Cliffan a Private Message
...fortfarande inte fått mina komponenter...

Rör...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/14 :  21:19:43  Show Profile Send Kmj a Private Message
Mailat dem och frågat?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/23 :  23:39:27  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Mail? Jag har ringt, och blivit lovad att det är skickat/ska skickas tre ggr! Efterhand har det framkommit att vissa saker inte fanns hemma men skulle komma dagen efter osv, han säger att de är mitt i en flytt och därför har haft fullt upp.

Sista gången erkände han att de har ljugit för mig och att det nu i alla fall denna gång (i fredags) skulle vara skickat dagen före.
HADE DE GJORT DET SÅ HADE JAG HAFT MINA GREJOR VID DET HÄR LAGET!

De må ha mycket att göra, det kan hända att en del komponenter inte har funnits hemma osv, men då säger man ju det till kunden, istället för att ljuga och påstå att det är skickat. Tror de att man är dum i huvet? Bättre att veta att det tar en månad än att varje dag kolla posten och hoppas!

Vad kan man göra när de strular så här! Jag är på vippen att slänga projektet ner i förrådet.

Jag har väntat över tre veckor på leverans. Nu hänger jag ut företaget. Autema Elektronik i Lund.
Nås på Autemashop.com för de som vill.

Jag hade avbeställt allting där om det inte hade varit så att jag var dum nog att förskottsbetala för att slippa postförskottet. brukar vara försiktig med sånt om det är privatpersoner men man tycker ju att företag brukar vara lite seriösare!

Tycker Admin att jag inte bör hänga ut dem så här så är det bara att säga till så tar jag bort det.

Kanske finns nån i Lund som kan gå in och hämta mina grejor! :-/

Rör...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/24 :  05:33:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jaha, jag trodde det var amplimo du menade, därav var jag lite förvånad..
Jag har funderat över att använda Autema men då då håller man sig not till elfa och trimlog. Ledsen för ditt besvär, hoppas det ordnar sig

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/01/24 :  08:26:57  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Cliffan, den som väntar på något gott har ALLTID väntat för länge...
Jag vill inte göra dig splittrad, men hur vore det att bygga ett nästan gratis rörslutsteg utan att behöva vänta på komponenter?
Inte bästa men klart billigast är att återanvända delar från gamla radioapparater.
En riktigt risig 50-talare ska inte behöva kosta mer än någon 50-lapp på loppis.
(De som slaktar apparater i fint skick ska hemsökas av elaka demoner)
I radion finns det mesta man behöver för en halv stereoförstärkare. Bäst är förstås
om man hitta två radioapparater av samma fabrikat och årgång, eller åtminstone med
samma slutrör. Nästan alla europeiska radio från 1955 och senare har EL84 eller EL86
som slutrör. EL84 är nog att föredra. Förutom slutröret bör utgångstransformatorerna
vara av samma modell. Nättrafo från en lite större radio borde räcka till en stereoförstärkare. EABC80 är ett vanligt radiorör och används där som drivsteg till slutröret (diodfunktionerna är AM/FM-detektor). Ett sådant rör i vardera kanalen
kn driva slutrören. Alternativt kan man stoppa dit ett gemensamt ECC83.

Utgånsttransformatorerna i gamla radioapparater är ingen höjdare, särskillt inte
de från 60-talet (små och illa lindade). Radioapparaternas rena pentodkoppling ger ca 5w
och låter skrälligt och vasst. Nöjer man sig med ca 1,5w kan man triodkoppla slutröret.
Kanske inte ger bästa matchningen med trafon, men det skulla ju vara lågbudget!

En mer besvärlig men välanpassad kompromiss är att linda om utgångstransingarna.
-Linda av tråden, räkna varven noga. Linda på igen men blanda primär och sekundär
så att du får minst tre primärsektioner med två sekundärlager där emellan.
Tag också ut en "tapp" på primären vid ca 40%. Detta uttag kopplas till slutrörets
skärmgaller i stället för att mata det från nätaggregatet. Nu har du ett ultralinjärt
slutsteg med något lägre effekt än den ursprungliga kopplingen, men det låter betydligt bättre. (men triodkoppling låter ännu bättre)

Vill man bygga quick-n-dirty så strippa ena radiochassiet! Spreja chassie och
transformatorer mattsvarta, klistar på gummifötter och isolera helst högspänningsförande delar på bl.a. transformatorerna. Kan bli ganska snyggt ändå!
-Schysst amatörstukad retrolook!!!
Man kan t.o.m. återanvända "pianotangenterna" för ON/OFF och som ingångsväljare.
Hade radion "magiskt öga" (EM80 eller EM84) kan det bli en cool nivåindikator
på ombygget. -Flytta ögat till en av chassiesocklarna.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:27:21  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Ha ha, JohnA, jag har en gammal Dux rörradio med öga, dock bara en mono. Hittade den, det var nån granne som skulle kasta bort den. Den fungerar, dock är ej radiomottagningen av världsklass och man kan intre spela högt, men den har allt för hög mysfaktor för att jag ska kunna slakta den!

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:30:07  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Kmj- Jag rekommenderar elfa, jag hade det mesta jag beställde hos dem efter två dagar...sen ringde jag för att kolla status på restordern + komplettera med ett par komponenter jag hade glömt, detta anlände dagen efter...

Rör...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000