HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta OP-amp i RIAA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:04:25  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har ett RIAA från Harmony design. Tittade lite snabbt i det och såg att det används OP-förstärkare HA-5127, 8.5MHz UltraLow noise OP i ingångsförstärkaren och korrektions-filter. Någon som har lite tankar och åsikter om det är värt att byta detta mot ex. vis AD745? Också Ultralow noise , 20MHZ bandbredd, fast verkar ha bättre fas-linjäritet under 100Hz om jag såg rätt på graferna. Eller något annat trevligt? Hade varit skoj att byta lite OP-förstärkare, borde vara billigare än att köpa nytt RIAA eller nya kablar och nytt är ju alltid kul Byta både i filter och ingångssteget?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:31:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
HA5127 har bra grunddata men AD745 är helt annorlunda. Tänk på att ingångskapacitansen är ovanligt hög (på grund av lågbrusiga och fysiskt stora JFET:ar) samt att JFET opampar skall ha matchade impedanser till båda ingångarna för att få lägsta möjliga dist.

Notera att nämnda opampar knappast kan klassas som ultralågbrusiga, lågbrusiga vill jag kalla dem. LT1028 ocg AD797 kvalar in som ultralågbrusiga.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/03/20 15:46:48
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:45:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vet du på vilket sätt den är annorlunda? Eller har du andra bra tips på olika OP som kanske kan passa? bra tung snabb bas, upplösning, dynamik och allt det där utan vass diskant. Superviktigt med 3D och placering av instrument, prio ett för mig.

Wow, 745an hade 20pF kapp in, hittade inte 5127ans...
Inimpedancen sätts med motstånd, så antar att E12-matchning är bra nog? Eller skall man köpa 1%-motstånd också?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:50:42  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, kändes som en gigantisk FET på ingången, antar att de behöves för att hålla nere 1/f-bruset....

Är 797 eller 1028 bättre val enl. dig? Hur låter de?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:56:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Matchningen handlar inte bara om motstånd utan även frekvensegenskaperna också. Walt Jung har skrivit lite om detta.

http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/op_amp_applications_handbook.html Hittar tyvärr ej var.... Walt visade med grafer att distökningen var betydande om man inte tog hänsyn till denna egenhet med JFET:ar

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/03/20 16:22:04
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:24:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
m.a.o. så byter du inte bara ut en OP mot en annan utan att också ändra på återkopplingen/biaseringsnät beroende på op-typ? Fast de flesta OP är väl av FET-ingång? Menar du att det skall vara matchade + och - ingångar (får leta lite i länken senare när jag hinner...)?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000