HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 vinylproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/12/13 :  23:37:05  Show Profile Send Sebbe a Private Message
heeej, glömde min project debut III spelare på on-läget någon gång på fyllan när jag lirat någon platta så att den stod på i någon dag (eller eh, kanske flera) innan jag upptäckte att den stod och snurrade. vid denna tidpunkt var nålen vit och låg ungefär över hela plattan hehe
så okej jag fixade en ny nål, eller en helt ny pickup faktiskt, nämligen ortofon om 30 super som jag hade hört var bland dom bättre.
grejen är den att när jag installerat den så upptäcker jag att nåt är väldigt mycket knas, och det är att utsignalen verkar vara sjukt svag. alltså jag kan spela på typ -10db kopplat till min denon 2106 och först då låter det i normal lyssningsvolym. vill jag spela högt och drar på mer än så börjar högtalarelementen alltså att dansa, d.v.s de rör sig oroväckande mycket utan att det egentligen låter något mer. har testat med externt riaa-steg också med samma resultat. någon som vet vad det kan vara som är fel?

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:01:55  Show Profile Send denada a Private Message
har du tittat över kopplingarna? så det är rätt kopplat på PUn
Ortofon har en massa bra info på sin sida. Du kan även mäta upp om du kopplat det hela rätt med en multimeter... behöver inte vara någon svindyr bara en billig skit. Koppla ur en tåt ur PUn och mät vart den går till och se vad ortofon säger att den ska gå till...

Jag hade detta problem och det var en klant (jag) som kopplat PUn fel...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:35:07  Show Profile Send Sebbe a Private Message
tack för svaret. testade att koppla ur och koppla in igen och vips föll allt på plats. nu låter det bättre än nånsin!
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:35:08  Show Profile Send Sebbe a Private Message
dubbelpost.....

Edited by - Sebbe on 2005/12/15 21:35:41
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/20 :  07:56:16  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Grattis Sebbe, det är kul när det finns enkla lösningar.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/12/20 :  18:07:01  Show Profile Send cittroman a Private Message
Också ett sätt att uppgradera.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/21 :  09:11:22  Show Profile Send denada a Private Message
Trevligt att det hjälper...

Det är alltid trevligt med enkla problem som INTE kostar en förmögenhet att fixa...
Intresset för ljud och musik är ju inte gratis i sig...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000