HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp till en nybörjare av bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

caine
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:15:48  Show Profile Send caine a Private Message
Jag har börjat dyka in i denna rätt så stora värld av bygge av egna högtalare, märker på en gång att det är en hel del att tänka på och skulle vilja få lite hjälp på vägen.

Det jag tänkt att börja med är två stycken golv-högtalare för att senare gå ut till ett 5.1 system.. en hel del lagt på framtiden, blir väl en hel del på vägen.

Så det jag har tänkt mig är två stycken 2-vägs golv:are med två st bas:are med en diskant, detta är till att när jag lyssnar på musik så föredrar jag 2 kanal stereo framför surround och feta basar varför jag tänker så här är för att dessa golv:are senare ska anpassas till just ett 5.1 system, så här skulle jag vilja få lite rekommendationer till högtalar element att börja med, dvs bas + diskant som dels passar ihop, pris jämtemot prestanda, frekvensomfånget jag tänkt mig är mellan 30 - 20.000 Hz och landa på 4-8ohm.. just nu har jag inte lagt någon budget än för jag vill inte att priset ska styra det hela, men för det behöver man inte ta i för mycket heller

så tanken är två st mindre bas:are för att kunna uppnå ett fylligt ljud men samtidigt tillräckligt bra trycka i, vet inte om jag är helt ute och cyklar nu? konstruktiv kritik tas emot!

Tänkte också fråga om delningsfilter, men tänkte börja här
Hoppas på många svar och en drös synpunkter!

- hmmmm, sa paddington..

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:41:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Jag kan ju inte annat än rekommendera HifiForum's egna högtalare som vi tar fram gemensamt:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4375

Det finns en del II samt en första del (som inte namngavs som nån "del" alls).

Du har en del att läsa igenom - och det rekommenderas också! Det är mkt att tänka på om det skall bli bra i slutet.

Förhoppningsvis kan jag presentera ett pris på elementkit's imorgon onsdag (kväll).

Sammanfattningsvis blir HF LS-1 (HifiForum LoudSpeak l) en stativare. Denna skall vi komplettera senare med två subbar (en under varje) som således kommer fungera som stativ.

// Pär Engelholm
// HifiForum.nu
Go to Top of Page

caine
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:03:13  Show Profile Send caine a Private Message
Tjo!

Läste igenom den länken du satte och lät väldigt intressant, har dock inte kollat in elementen än, något jag för övrigt gör hela tiden samtdigt som man sitter och läser en j**vla massa så det är en hel del information som går in just nu =) men detta är något som intresserar väldigt en mycket iaf =) aja ska väl återgå till ämnet igen..

Visst är det mycket att läsa på för att det ska bli bra, men också tänkte att man kunde få lite ideer/kritik till om man tänker helt åt skogen nu med det jag postade förrut..

- hmmmm, sa paddington..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000