HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter i Kappa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:04:22  Show Profile Send MosFet a Private Message
Någon som vet hur Infinity gör för att kunna dela Kappa 600 vid ca 100hz? Med den delningsfrekvensen och 24db/okt (som dom anger) skulle det innebära massa spolar på 20-30mH.
Detsamma gäller väl samtliga högtalare med sidmonterade basar och låg delningsfrekvens. En lösning är väl järnkärna eller liknande men kan det vara möjligt

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:59:40  Show Profile Send norman a Private Message
"En lösning är väl järnkärna eller liknande men kan det vara möjligt"

Det borde kunna vara mycket möjligt, har sett det på några högtalare iaf.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:00:23  Show Profile Send celef a Private Message
Järnkärnor används överallt även i de allra dyraste högtalarna!

sound pollution
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/10/28 :  21:09:31  Show Profile Send MosFet a Private Message
Ja, det är väl så. Kollade just i Audiovectors senase katalog (s19) med bild på "högtalarens hjärta", ett delningsfilter med två spolar med järnkärna och kanske 0.5 tråd. Detsamma har jag sett i Dynaudio's katalog. Kanske skall man tona ner betydelsen av komponentkvalité i delningsfilter? Eller är det ytterligare ett exempel på att väga för och nackdelar?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/28 :  21:36:01  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tror det finns bättre och sämre kärnmaterial, tillverkar man dyrare högtalare så kan man kanske kosta på sig en lite bättre dito, men det ger ju förståss mindre vinst! Annars är jag av tron att det går att bygga bra pryttlar även med icke high-endiga komponenter, vet man om svagheterna och minimerar dessa så kan man nog bygga bra även med budget komponenter. Kanske! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/10/29 :  08:45:40  Show Profile Send MosFet a Private Message
Då kan man ju bara hoppas att köparna av vansinnigt dyra högtalarkablar är medvetna om att det första deras vårdade signal träffar på är ett antal meter tunn koppartråd lindad runt en (mättad?) järnkärna, eller 50 meter luftlindad koppartråd. Vad gör då 2.5 meter högtalarkabel?
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/10/29 :  13:56:51  Show Profile Send Viking a Private Message
Har du en gang byttet ut en jernkjerne-spole med en nullohmsspole fra Mundorf så skjønner du at de aller fleste høyttalerfabrikanter inngår kompromiss her. Burmester sine konstruksjoner er vel et godt forbilde på delefilterkomponent fronten!

MVH Viking
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/10/29 :  16:28:04  Show Profile Send MosFet a Private Message
Jo, det är säkert sant men för en DIY blir Mundorf nollohmsspole
á 1000 kr lite dyrt. 8x1000kr för 24db/okt vid 100hz.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/10/29 :  16:37:19  Show Profile Send Niclas a Private Message
Har Du vägarna förbi Helsingborg så har Malmsjö Hifi en halv(!) Kappa 400. Den var kapad så man ser stagningar etc.
Mvh
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:01:04  Show Profile Send MosFet a Private Message
Tack för tipset. Jag var väl mer nyfiken på hur dom löste problemet med låg delningsfrekvens och brant filter. Tror nog att en aktiv lösning med en förstärkare i varje högtalare för basen är en bättre väg än att snärja in sig i en passiv lösning med gigantiska spolar
och elektrolytkondingar. Använder förresten Dynaudio 30w100xl som bas och blir inte klok på om den skall köras sluten eller som basreflex. Någon som fått fram en bra lösning?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:41:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror nog att 30W100-xl är lämpligast att köra sluten... Även om man får en låg impedans i lp-spolen så kommer ändå impedansen att adderas med talspoleresistansen och öka Qes och därmed Qts och ett Qts på över 0.4 är nog lämpligt att använda till en sluten låda.

När jag kollar på Dynaudio och ser priserna på dessa så blir jag lite mörkrädd... 3.5kkr för en diskant. 2kkr för en 9"...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000