Author |
Topic |
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 13:14:26
|
Helt klart en spännande o intressant tråd Helt lost är jag inte, det dyker upp lite minnesbilder från materialläran som man läste för massa år sedan. Tänk att man fortfsrande minns sådant |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 14:16:52
|
Jag, en Stålman! Jo, kan faktiskt vänja mig.
Små pettitesser som att inte ta med Ullevi är därmed förlåtet..
Tack för länken!
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 07:04:05
|
Lyssning pågår fortfarande. Det initiala intrycket består, kabeln funkar bra för röster och "enkel" musik. När det blir mer komplext och/eller bastungt känns det som att det är något som inte stämmer.
Så här har jag tänkt mig det hela. Jag väljer ut tre låtar som jag lyssnar på flera gånger, knaske med lite stödanteckningar? Sen genomgår kabeln behandligen och jag lyssnar på samma låtar ännu en gång. Volymen är inget problem eftersom jag ställer den digitalt med det inbyggda försteget.
Metoden är förståss ganska oprecis men vi får ta det för vad det är!
Vad tror ni? Andra förslag? |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 07:37:12
|
"Metoden är förståss ganska oprecis.."
Man borde använda sig av blindtest med ett par orginalkablar till.
Det är ett känt faktum att så gott som ingen klarar av att "stå emot" en synlig förändring eller fysiskt ingrepp utan att höra skillnader. När man sedan gör blindtest är skillnaderna borta.
Jag är rädd för att man inte annars riktigt kan lita på intrycken.
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 08:28:38
|
Mycket snack och liten verkstad, - kom igen nu! Frys ner kablarna |
|
|
Material
Member
127 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 11:31:30
|
Risken finns naturligtivis att plasten runt kablarna blir synbart påverkad av nedfrysningen. I så fall kan man ju klä dommed en kabelstrumpa. Jag föreslår följande:
Frys ner kablarna. (och ta en massa bilder!!!) Lyssna på dom as-is, gör anteckningar och allt vad du hade tänkt dig. spela in dom ordentligt i samband med detta. Oavsett hur enorm skillnad det är, be en kompis om hjälp att fixa till en halvtimmes blindtest (med banankontakter går det rätt smidigt).
Men i princip håller jag med jos, sluta snacka och frys ner dom! Och så upp med bilder! Det skall ju vara rockenroll i materialforskningen! Jag menar, Metal!
God Jul förresten! |
En Feminist och en Gentleman |
|
|
Topic |
|