HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den bästa anläggning ni hört
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:10:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
I helgen som var besökte vi, ett gäng hifi entusiaster Hifi Consult i Alingsås. Då vi efter besöket gick ut och åt lunch diskuterades givetvis Hifi och vi började då prata om ”den bästa anläggning vi hört”.

Det var inte helt enkelt att bestämma sig för och komma ihåg det bästa man hört. Alla gjorde vi dock ett försök. Jag tänkte att vi här i denna tråden kunde berätta om den bästa hifi anläggning vi hört, utifrån det vi kommer ihåg. För min egen del är det två anläggningar som jag har svårt att glömma, båda spelandes hos samma kille i Göteborg.

Nr 2.
Hos Jorma då han spelade med Advantage S1 som signalkälla, ett inlånat Mark Levinsson 333.5 slutsteg och Sonus Faber Electra Amator II. Det var en otroligt musikalisk anläggning med en makalös dynamik. Detaljerad men inte påträngande. Vi spelade vansinnigt högt i timmar och man längtade bara efter nästa skiva. En oförglömlig upplevelse.

Nr.1
Även detta hos Jorma. Nu spelandes med Gondul som signalkälla, Vitus Audio monoblock och Coltrane högtalare. Efter vad jag ansett som lite ”villovägar” i anläggningen hade musikaliteten åter hittat hem till Jorma. Nu spelar det precis lika musikaliskt, flytande, engagerande och inbjudande som i anläggning nr 2, fast nu med mer pondus, luft och bättre ljudbild. Nu är även tv apparaten mellan högtalarna som tidigare stod där borta och soffan utbytt mot bekväma fåtöljer.

Spännande att få se vilken anläggning som är den bästa Ni hört.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/12/12 09:12:10

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:40:08  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag har inte hört jättemånga "riktiga" hiend-anläggningar men jag glömmer aldrig ljudet från Anders stora anläggning på Hifistället i Göteborg. Vet inte exakt vilka produkter men jag har för mig det var ganska genomgående Mcintoshelektronik (alternativt Krellmonoblock) av senaste slag samt Sonus Faber Stradivarius högtalare.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:00:08  Show Profile Send CC a Private Message
Hemma hos "JD"!

Har har verkligen alltid lyckats krama ut allt ur sina anläggningar (å detta i en "betongbunker" såsom många "vanliga" lägenheter är) och mycket elektronik å kablage har passerat genom åren. Och högtalare!

Hans senaste uppställning med S1:an, DP 5.52Hp, Respons Grand (senaste modellen) samt allt kablage från FadelArt Coherence ger en grymt fin balans!

Kraftfull, dynamisk och kontrollerad basåtergivning. Ett mellanregister med en upplösning å värme så jag nästan gråter samt med den lenaste, men totalt avslöjande, diskant som en krona på verket!

Lägg sedan till en ljudbild som verkligen ÄR en ljudbild! Helt klart referensklass!


Jag har hemma hos andra ibland hört "bättre" bas eller någon annan detalj, men aldrig med den helheten som finns hemma hos JD!

Nu så håller han på med att "stuva" om all rumsakustik från grunden, med hjälp utav Mats på Svanå Miljöteknik, men JD har haft akustikprylar från Svanå sedan många år tillbaka (10?) som naturligtvis bidragit till mina euforiska upplevelser inom HiFi!

OT:
Det enda stället jag varit på som har haft en bättre akustikreglering för musikåtergivning, är hemma hos Björn Wiman, idag är det min absoluta referens när det handlar om torr, och från rummet, opåverkad ljudåtergivning! Besöket hemma hos honom har gett mig hopp om livet (akustiken) igen för mitt egna DYI projekt i källaren! (Som ligger på is till våren)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/12/12 10:01:56
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:25:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Buslätt för mig

TIME system får min röst för sin naturtrogna dynamik, detaljeringsgrad och naturliga bas. Ett system som nästan alla andra bara når till knäna.

Min gamla kompis Janne I och hans kvartsvågspipor med Lowther element, Quad II och AudioPro sub. Källa Thorens 126 med långa SME armen och SPU pick up. Rysningar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:58:55  Show Profile Send secanbj a Private Message
Jag lägger min röst på Lenn Arts anläggning. Presentationen, dynamiken och närvaron är total enligt mig. Här fattas varken djuuuuup bas eller skimrande diskant Har inte hört något liknande hos någon annan.

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:59:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Utan minsta tvekan hemma hos Time. Storslaget, dynamiskt, brutalt och otroligt musikaliskt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512

Den anläggningen kommer som solklar etta, sen finns ett helt gäng bra anläggningar som tvåa:

T.ex Jan Nielsen nere i Köpenhamn
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39463

Timbres anläggning med Sonus Faber Amati och BAT VK150SE,

CH´s anläggning när han hade Thiel CS6,

Ulfs anläggning med Forsell DAC/Drive, Jeff Rowland förstärkeri och Audio Artistry Beethoven.

Pac´s anläggning har just klättrat in på listan också när han kopplade in BAT VK150SE till sina Magneplanar 3.6.

Sen gillar jag ju för all del min egen anläggning också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/12 :  11:27:51  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Eftersom jag inte bör nämna mig själv så tycker jag att EARs esl63:or var det ljuvaste örongodis jag varit med om.

Det spelades också på en carlssonträff på ett par modifierade Carlsson oa52.3 genom ett par Dynaco Mk2, också modifierade. Har också hört ett par med den klassiska sentec-riggen av 9-serien på ett par Carlsson oa51.3, med allt förutom Diana-DAC:en. Dessa två tillfällen har verkligen påminnt mig varför jag sysslar med carlsson. Helt underbart! Men ingen carlsson-lyssning har ännu kommit upp i samma kaliber som esl63:orna. Men jag kämpar.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/12/12 :  11:58:23  Show Profile Send PeterL a Private Message
Bästa anläggning + rum: Ingvar Öhmans anläggning med Pi60S + Pioneer DV-668 + Denon 2105 + EKK.

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:19:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hmm hoppas få höra den i framtiden, men den bästa jag hört hittills var nog på senaste Malmömässan, med Naims bästa elektronik parat med Audiovectors bästa högtalare i Si6-serien! Otrolig dynamik och öppenhet samt spelglädje.

I hemmamiljö ligger nog min egna anläggning bra till, med de just nu hemlånade Phonar Credo M100. Mina egna Vienna är också bra men något svagare än Phonar förutom i basdjupet och kanske dynamiken & storlek på ljudbilden.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:47:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..förutom i basdjupet och kanske dynamiken & storlek på ljudbilden.

..men den var ändå bland det bättre du har hört

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:52:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sanoj: Japp, i hemmiljö som sagt. Finns ju fler parametrar inte sant..vi pratar ju också stativare mot golvare i detta fallet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/12 12:54:00
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/12 :  13:29:24  Show Profile Send ryst a Private Message
Nämer min egna rigg, då mitt referensområde är rätt smalt just nu men blir förhoppningsvis större med tiden.
Polarens i28 inkl basmoduler med rotel 1090 går inte heller av för hackor.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

coab
Member

54 Posts

Posted - 2005/12/12 :  13:54:32  Show Profile Send coab a Private Message
Matrixen`s B&W800,nyaste Coltrain-prototypen och självklart mina egna ESL63:or

coab
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:01:34  Show Profile Send Mahler a Private Message
Äsch..

Har ju inte blivit riktig u huvvet igen efter min omgång borta hos Mårten grabbarna i Götet och lyssningen av deras projekt högtalare för export. O de var ju inte ens rätt låda eller mellanregister eller färdigt delningsfilter eller nått..

Men referensen är satt!! Det skall till MYCKET innan dom burkarna petas från tronen i min mening!! Jösses!!

Och förresten Leif!! Överväger fortfarande inbytet vi pratade om om erbjudandet står fast!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/12 :  15:16:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, ja Mårtens nya projekt är kul. Det är den typen av ljud jag gillar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/12/12 :  15:27:48  Show Profile Send OlaH a Private Message
Måste nog hålla med MickeY och Bernt,
TIME:S system är etta.


ola
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/12 :  16:55:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Mayros anläggning då vi hade moddat filtert där hans La Folia drevs med ett JungSon slutsteg maken till ljuv musik har jag inte hört allt hade en sådan närvaro känsla.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:01:58  Show Profile Send Blue a Private Message
"Bästa anläggning + rum: Ingvar Öhmans anläggning med Pi60S + Pioneer DV-668 + Denon 2105 + EKK."

... Och där kom den ja! Skönt...

För min del... Jazzspisandet med B&W och Classé på Köpenhamnsmässan i våras gick inte av för hackor! Men jag vet inte, finns många trevliga uppställningar man har fått ta del av.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:20:32  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
... Och där kom den ja! Skönt...



Är den inte dyr nog?

PeterL
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/12/12 :  18:38:41  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Lätt val: Magnepan 3.6 på Malmömässan för några år sen.. Ja herrejäklar. Roligast var att någon infinity för samma pris stod uppställd i ett annat rum och personligen skulle jag värdera den till kanske en tiondel av Magnepan´en :)
/me tar på asbestdräkten

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/12 :  18:59:38  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Det mest över-jävliga jag hört är hemma hos Ulf här på forumet!
Audio Artistary Beethoven, Krell, Jeff Rowland, Reimyo...Suck..

Mayro´s gamla system med Infinity RS 4.5 ligger också bra till.

Sen så är det faktiskt min egen anläggning: Infinity RS IIA, Opera Consonance 2.2MkII, Classé Thirty och JungSon JA-99C..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:03:32  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Sonus Faber Cremona med Ayre CD och integrerad hos RC Ljud & Bild i Umeå = tuppskinn/gåshud
Sen har jag en till favorit, men den förra är den som lämnat bestående men.

/Jimmy
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:18:06  Show Profile Send arcam a Private Message

Min favorit är från Arkenmässan 2000 med
Krell KPS-28 cd med inbyggt försteg, krell FPB-600 slutsteg,
Transparentkablage och Wilson Watt-Puppy 6, detta
lät sagolikt bra. Väldigt luftigt, ruggig ljudbild
och en nästan kuslig närvarokänsla. Det var som att
högtalarna bara försvann. Man kunde peka på sångerskan
där hon stog en halvmeter över golvet på
scenen. Detta demades av "sladd".

Märk väl att det var på en mässa där det
många gånger kan vara svårt att få till
det rätta ljudet.

Sen har jag ett gammalt minne med Magnepan Tympani
och Audio Research från slutet av 70-talet...
det lät...underbart...mycket värme och känsla i den
uppställningen...

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:42:57  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag lägger nog min röst på Neriks lilla system . Jag har inte så många referenser men det var grymt.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:43:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Borta bra men hemma bäst :)

Lenn Arts-system hade något visst. Otroligt detaljerat, precisist och bra men kanske inte vad jag vill ha hemma.

Så jag står fast vid mitt eget.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:47:54  Show Profile Send filkingian a Private Message
Det bästa jag hört var hemma hos Bato, med hans Accuphase-elektronik och Sonus Faber Amati.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000