Author |
Topic |
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 17:19:37
|
Hej!! Jag har fått en beogram 5500 till skänks. Nålen i pickupen (MMC2) är slut, så jag lånade en MMC4 av en bekant. Skivspelaren funkar felfritt. Pickupen finns att köpa hos Svalander för 2560:- Alldeles för mycket pengar att lägga på en så pass gammal skivspelare tycker jag. Vet någon av er om man kan köpa den (eller någon kopia) billigare någonstans.
//Kjell |
Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/11 18:23:14 |
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 18:10:50
|
Det verkar inte finnas en billig pickup till B&O. Jag spelar mina vinylskivor på en Thoréns TD 320 mkII. Är detta en bättre spelare än B&O-spelaren?? I så fall ställer jag undan B&O,n till något projekt i framtiden.
//Kjell |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 21:51:22
|
Den där Beogramen är ju en snygging, intressant med tangentialarmen också. Har aldrig hört den tyvärr så jag vet inte hur den står sig mot din Thorens, men det ska ju till en riktigt bra spelare för att slå en TD320. Det trista med B&O är ju att man måste ha deras pickuper som kostar $$$, kopiorna är också dyra vad jag vet. Håll utkik på www.tradera.com , det dyker upp NOS ("New old stock", äldre oanvända)nålar och pickuper där ibland och de brukar inte bli lika dyra som på Ebay. Det kan dock vara riskabelt att köpa NOS (nålupphängning kan torka ut och hårdna med tiden) men de nålar jag har köpt har varit OK.
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:59:31
|
"Det trista" med B&O är också det som är "det fina": Spelarens "upphängning-tallrik-drivning-arm-pickup-nål" är allihop konstruerade att jobba tillsammans, varmed man kunnat styra alla delar till att göra det man önskat vid konstruktionen. B&O spelarna jag hört har iaf låtit mkt bra. Samtidigt har dom varit extremt okänsliga för vibrationer, oavsett dessa kommit från underlaget eller luften.
På 80-talet sålde vi en del av dessa där jag jobbade. En mkt storväxt kollega hade för (o)vana att demonstrera stabiliteten genom att STÅ på spelaren under spelning.Inte ett uns märktes av detta - det lät som det gjorde utan denna 'extra massa' ... Det gick även slå på locket med gummiklubba utan någon som helst störning...säger inget om ljudet i sej, men en del om hur väl 'konfigurerade' delarna i spelaren var/är.
Mest trist är det att Pickuperna inte längre nytillverkas... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 23:55:54
|
B&O spelare åöldras inte alltid med behag...jag har plockat iär flera och typ renoverat lite
haft ett par stycken där samma sak hänt: de slutar sakta att snurra helt enkelt
för vek motor?
jag tror jag har en eller annan original-PU liggande till vänskapspris om jag bara kan leta fram dem--båda helt nya nålar, lätt beg PU och s k ersättningsnålar i pirat-tillverkning |
Zory Polen
|
|
|
|
Topic |
|