HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rådvill kring basen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:25:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag skulle vilja ha lite mer bas.

Frequency response 42Hz – 20kHz ±2dB on reference axis
Frequency range -6dB at 28Hz and 30kHz
-3dB at 35Hz and 22kHz

Jag har tidigare lånat hem subwofer, dock inte i någon högre klass och då mot mina tidigare högtalare, men tyckte ändå att det var svårt att få till basen samt att den ofta blev långsam. (Provat med en B&W och en REL Quake för ungefär 6 kkr st.)

Det kanske inte är möjligt att få till mer bas med tanke på det lilla rum som jag har, 18 m².

Rummets begränsade storlek gör också att tex dipolbasar inte är möjliga, och redan att ställa in en sub är nog maximalt vad som får plats.

Hur djupt kan jag komma ner med en bra sub? Många säger ju att det blir bättre med två, hur skall dessa i så fall placeras?
Vore det idé att köra dem via en Behringer-DEQ eller är lp-filtren tillräckligt bra i subbarna?

Andra idéer? DIY och i så fall vad?

Förslag på riktigt bra subs?

I övrigt så är jag nöjd med ljudet även om en platt-TV säkert skulle förbättra ljudbilden. (Fördelen med att inte ha någon eoJeud-träff då folk sågar anläggningen, vi fick ju t.o.m J_B att sätta ut en annons eller två!)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/12/09 19:53:47

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:38:42  Show Profile Send Anton a Private Message
Vad vill du ha?
Mer bas eller djupare bas?
Man skall nog inte kika allt för mycket på tillverkarens uppgifter, det är väl oftast inte i ett vanligt rum de sifforna härstammar ifrån.
Annars tror jag nog det kan vara svårt att får till något i ditt rum, djup bas kräver volym (-eller annat trixande, t.ex servodrift, som tenderar att bli dyrt)
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:44:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
mera bas...?Jag har väl ungefär lika stort rum,men jag har avläsnat både den aktiva 8"an och den passiva 10"an jag hade som subbar innan.

Har du provat leka med akustiken?
Var placerar du subben i rummet,där du tycker d låter bäst?

16hz kommer mina högtalare ner mot,nåt liknande ska väl kunna uppnås med en bra 10" tycker jag...
Du ska inte behöva ha 2st,men i vissa rum kanske det är bättre med 2 mindre än en stor...(?)

Matte

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:20:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Varför skulle inte ett par dipolbasr funka?

Det är bara att anpassa, Fredriks rum är inte så stort, och där låter
det förbannat bra, mitt rum är inte heller så stort, om man jämför med
mina basar, och det låter inte så dumt det heller

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:20:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Anton: Djupare! Tror inte det är så mycket drag i basen under 33 Hz. Högtalarna låter, men inte så högt, under 30 är det mycket lågt.

Tror du att rummet är för litet så det är kört?


Mc Square: Jag har lekt med akustiken, men givetvis kan man ju alltid göra mer. Placering får nästan bli där det får plats... typ under TVn mellan högtalarna eller under skrivbordet!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:21:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
PG, dipoler måste väl stå en bit ut från väggen? Då har jag inte plats kvar

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:31:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mina står intill väggen, men har luft bakom.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:43:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Är inte denna tråd ett typiskt exempel på en som borde skrivas i den "öppna" delen?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:01:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
PerG, nu förstår jag inte riktigt hur du menar.

"Mina står intill väggen, men har luft bakom."


matte76: Kanske det, men här finns några som hört och sett mitt rum och dessutom ett gäng DIY-folk och annat löst folk som har mycket kunskap som jag värderar högt! Dessutom så vill jag bara till och börja med skissa på möjligheter, sedan får jag se vad som händer i framtiden.... kanske bästa uppgraderingen vore ett bättre rum (läs flytta). Å andra sidan så kanske en flytt inte utesluter en extra bas.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:53:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
ok, jag förstår mattes invändning om allmänna forumet och efter att ha läst den tråden. Kan någon moderator flytta ut tråden till hifi?

(min anläggning finns i signaturtråden för er som inte känner till)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:50:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Matte, trist det bara kommer inlägg om att flytta trådar idag.

Leo. Ingen av oss kan flytta det. Så vi fortsätter väll här.

Du verkar lite öppen för DIY. En sluten låda med något fett element kanske skulle kunna fungera. Något som spelar lågt som fasen kanske. Borde kunnas gömmas rätt fint. Ditt rum är ju stort :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:46:39  Show Profile Send Anton a Private Message
Du kan få köpa mina dipolbasar!

Edited by - Anton on 2005/12/09 22:47:01
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:48:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hörredu! dem behöver du! eller skall det byggast större? :D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:49:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Leo, mina basar står intill sidoväggen, en meter till bakvägg.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:42:37  Show Profile Send Anton a Private Message
Fredrik: Det är nog mer att i mitt nya rum kommer de bottna på fem röda...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/10 :  14:24:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det är just problemet med att jag nog måste ha saker och ting rätt nära (läs emot) bakvägg.

Jag borde kanske presentera en skiss över rummet men jag har inte något kul program att göra det i.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/10 :  14:34:20  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag letar oxå efter nått bra ritprogram. Fredrik, är det skissprogrammet du kör med lätt att använda?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:53:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vill man ha mer energi i dom låga regionerna så måste man nästan använda elektronik för att få till det bra.

En behringer kopplad till dipolsub , Velodyne DD , Revels sub osv
Där är en DD10 till salu på Hifimagasinet o den står i Helsingborg.
Jag har instalerat ett par DD subar o dom är väldigt lätta att integrera

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:41:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag förutsätter att du arbetat med placeringen och att alla vinklar och vrår är testade.

Ganska mycket går att göra kring akustik för att hjälpa till i basen. Några har du ju redan gjort men tror inte att någon djupbasabsorbent finns va? En sådan kommer att hjälpa till men sedan måste man bita i det sura äpplet och fundera på att byta högtalare/komplettera med en (eller helst 2 ) sub. B&W är ofta lite torra eller återhållna i basen även om det kan finnas ett vettigt djup, det är nog det du hör.

i mitt rum (20 kvm) har jag bas ner till c:a 20Hz utan större ansträngning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:48:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror att Leo har 2 st V4 stående

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000