HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på en bra transport.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/07/09 :  18:45:45  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Min dimma har precis glidit undan (läs Cairn Fog ) och jag har gått och införskaffat mig en TriVista DAC 21 från Musical Fidelity. I dagsläget kör jag min dv6200 från Marantz som transport men det borde finnas bättre alternativ att använda sig av.

Jag har kikat lite på Denons dvd2900 som inte verkar så tokig och samtidigt får jag nog ett uppsving bildmässigt också. Eller ska man titta på en ren cd-transport? Vad kan det finnas för alternativ med ett maxtak på ca 10'??

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/09 :  19:22:25  Show Profile Send ludo a Private Message
En sån här kanske?:
http://www.daisy-laser.nl/homeoptics/
Kostar strax under 4000:- inkl single supply display och frakt till Sverige. Tillkommer strömförsörjning(diy) och låda(diy).
CD-PRO2M är nog den bästa cd-transporten idag.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/09 :  19:49:58  Show Profile Send sampix a Private Message
Electrocompaniet ECD-1 up är en mycket bra transport. Denna ligger dock på bra mycket mer än 10´. Däremot så tror jag att den spelaren använder sig just av ovanstående CD-PRO2M-transport, så om man är lagd åt DIY-hållet så kan man säkert få till en mycket fin spelare

Sony ES-spelare är även populära transporter. Gärna med modd av digital-utgången. Fick nöjet att testa en Sony XA333 ES (rätt betäckning?) nyligen till min Theta-dac. Denna transport var klockren och spelade ut av min dvd-transport på var och varenda punkt..och det rejält. Man undrar hur mycket bättre det hade blivit med en moddad transport då

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/07/09 :  20:08:28  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag vet inte om jag skulle våga mig på ett sådant DIY-projekt. Högtalare är en sak men det här känns som en helt annan division.

Då är nog Sonys ES-serie ett hetare tips för min del tror jag . Vad är det som byts ut vid en modifiering av den digitala utgången då?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/09 :  20:37:47  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag vet inte om jag skulle våga mig på ett sådant DIY-projekt. Högtalare är en sak men det här känns som en helt annan division.



En fanerad cdtransport med toppmatning fixar du lätt

quote:
Då är nog Sonys ES-serie ett hetare tips för min del tror jag . Vad är det som byts ut vid en modifiering av den digitala utgången då?


Jag tror att de gör en helt ny digitalutgång faktiskt.. Men det är bättre att du hör med t ex http://www.harmonydesign.se/

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/09 :  21:27:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Om du tittar på begmarknaden så kolla denon DCD 3520/3560 riktiga kassaskåp (har en 3520 själv som transport) eller TEAC vrds 10 riktigt stabil som transport.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/07/09 21:28:01
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/07/09 :  21:34:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Två av mina favoriter och som jag ägt är Sony´s ES serie manskiner samt förstås Teac VRDS drivar. Specielt Teac maskinerna finns ofta beggade att köpa inte för jag kan föstå varför man säljer en så bra drive.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/07/09 :  23:18:12  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jo jag tittar för närvarande på begagnatmarknaden och det finns en del annonser ute men jag har inte satt mig in tillräckligt i transportvärlden för att veta vad som är bra respektive mindre bra.

Jag ska kika närmare på de tips jag fått så här långt i tråden. Tack.

En kompis till mig sitter på en TEAC VRDS 25 och den är riktigt trevlig , både som cdspelare OCH som transport.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/07/10 :  00:30:04  Show Profile Send MartinX a Private Message
Själv kör jag med äldre Pioneer som transport, skivtallriksmekanismen är trevlig. Det går att köpa PD-S06 för lite pengar eller supergedigna PD95 bör rymmas komfortabelt i din budget, om du sneglar på begagnat altså. Min PD-S901 funkar perfekt efter 12års tjänst, tydlig display (som visar index)och fjärkontroll som funkar även om man inte har fri sikt mellan den och spelaren. Jag har Musical Fidelity A3-24 DACen, jag är mycket nöjd med denna kombination.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/07/10 :  09:48:21  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jag kan rekomendera Sony´s ES-maskiner som transport. Se tråden Electrocompaniet DAC för mer info.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

trewq
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:17:43  Show Profile Send trewq a Private Message
Står själv i valet att köpa en transport, problemet är bara vilken...
Jag vill gärna ha så få komponenter som möjligt och i görligaste mån kombinera två-kanals stereo med hemmabio. Först funderade jag på en kombination bestående av Pioneer PD-95+Harmony Design modifiering+Benchmark DAC 1men efter att ha läst lite bland annat på Harmony Designs hemsida verkar det nog så att jag väljer att köpa en ny stabil dvd-spelare som jag använder tillsammans med Harmony Design modifiering+Benchmark DAC 1. Mina förstahandsval är Denon dvd-3910 eller den nya Pioneer DV-989 (kraven är stabil konstruktion, påkostad analog del, HDMI samt BRA bild).

Vad tror ni om dessa som transporter? Är de sämre, lika bra eller rentav bättre än till exempel PD-95 eller VRDS-25 som transport?

Angående dacen: finns den någon dac i samma prisklass som Benchmark som spöar den? Har bara hört lovord om Benchmark...

Edited by - trewq on 2005/11/04 12:28:38
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/04 :  11:23:05  Show Profile Send svejk a Private Message
En begagnad TEAC VRDS 10, T1, p700 pris 3-5 en moddning av Harmony för ungefär samma pengar= BRA


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/11/04 :  12:17:48  Show Profile Send sker a Private Message
Som många andra i tråden så skulle jag kolla efter en TEAC-spelare, mycket bra transport, ofta till bra priser. Ägde själv en VRDS-10 som gick som en klocka, dock ska man kolla lite på kvaliten hos spelaren, ett problem ska tydligen vara att transporten låser sig på något vis, har inte själv haft något problem men har hört ett antal ägare som råkat ut för detta.

MVH


Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/12/10 :  03:35:17  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Hur funkar VRDS-10an med CDR/CDRW??

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/12/10 :  16:43:49  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Hur funkar VRDS-10an med CDR/CDRW??

Jag hade inga problem med CDR/CDRW eller kopieringsskyddade CD-skivor.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/10 :  16:53:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Skulle själv handla denna

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46085


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/10 :  20:37:19  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Hur funkar VRDS-10an med CDR/CDRW??

Min Teac VRDS7:a (budget 10:a) läser inte CD-RW...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/10 :  21:12:02  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kan rekomendera Bussgodset
Lite jul humor

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:14:53  Show Profile Send Carlos a Private Message
volvo
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:16:40  Show Profile Send Carlos a Private Message
Är inte en beggagnad audionet v2 tror jag den heter. men det är kanske inte i den prisklassen du söker.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:34:26  Show Profile Send Neon Park a Private Message
www.esoterisk-hifi.se finns en beg.Audiomeca Mephisto transport för strax under 10'.
Mvh
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/12/11 :  12:43:09  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hmm, jag glömde nog skriva att jag till slut köpte en Sony scd-xa333es och kör den som transport i nuläget .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000