HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Funkar "bakvänt" delningsfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/08 :  22:12:33  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vilket resultat kan man vänta sig med att bygga ett "bakvänt"
delningsfilter och mata en högtalare från två
förstärkare? (en för basen, den andra för resten)

Tanken är alltså ett aktivt och ganska brant delningsfilter före
förstärkarna och ett enkelt passivt efteråt.
Enda problemet borde vara övergångsområdet där båda
förstärkarna ger effekt. Även om de jobbar "rättvänt" i polaritet
kanske man kan få små fasskillnader som ställer till det?
Helst kör jag med rör rakt genom hela konceptet, men jag kan tänka
mig kisel i lågpassfilter och slutsteg för basen.
-Borde duga med någon billigt skräp...

Jag har byggt mig en klen men välljudande rörförstärkare
jag är mycket förtjust i, men onekligen behövs mer kraft
i basen. Vardagsrummet är trångt och det är ont om tid, plats
och pengar att bygga en äkta sub. Med en lite kraftigare
förstärkare räcker mina OA14 högtalare gott och
väl ända ner i djupbasen.
Har som nödlösning ett par OA5-2 att köra enbart basen genom, men
de tar mycket plats i mitt lilla vardagsrum.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2005/12/08 :  22:56:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vore det inte enklare/vettigare att biampa på normalt vis?
Just med rörförstärkare har du ju ett guldläge att anpassa utgångstrafona efter sitt arbetsområde.
PP pentod med katodåterkoppling till basen och "rak" SET till diskanten...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/09 :  08:33:29  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jo, Fuling, det vore förstås vettigast, men jag vill
helst inte ha separata lådor för basen. OA14 går väldigt djupt men "basarna" står också för mellanregistret som jag vill driva från den lilla förstärkaren. Ska nog göra ett experiment med extralådorna, men det blir trångt. OA5 går inte heller lika djupt. Sedan är jag förstås också nyfiken på principen med bakvända filtret, även om det är direkt dumt.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/12/09 :  08:45:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
Bakvänt? Är det inte ett vanligt aktivt delningsfilter du menar? Kommer att funka betydligt bättre än ett passivt i basregionen. De funkar förövrigt utmärkt i hela registret, se Linkwitz Orion t ex. Om man gör dem rätt så ger de mindre "fel" än vanliga passiva filter och är dessutom mer förutsägbara att jobba med.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/09 :  13:53:27  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jonasz, tror du missförstår. Det bakvända är
att mitt passiva filter kopplar ihop två
förstärkare till en högtalare.
-Två aktiva prylar slåss om att kontrollera en
passiv. Det vanliga är väl annars att en
förstärkare matar flera högtalarelement som täcker
var sitt frekvensområde.

Högtalaren i mitt fall är visserligen av 2-vägstyp och innehåller därför redan ett passivt filter, men
högtalarnas övergångsområde ligger mycket högre upp
än där jag vill ha det. Annars vorde det en baggis att koppla bort högtalarnas befintliga filter och
mata bredbandare och diskanter från var sin förstärkare.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/09 :  14:39:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag förstår inte alls vad du menar....hur som helst är det inte smidigare å skaffa ett annat (passivt)delningsfilter bara?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:01:11  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Mycket filter och fasförskjutningar blir det att ta hänsyn till. Låter inte som att det kommer bli ett lätt projekt om man ska ta hänsyn till allt, men det kanske man inte behöver.
Som jag förstår det skulle du ha ett aktivt filter före förstärkarna som delar vid låt säga 100 hz. Övre delen via rörförstärkare och den undre delen till transistorförstärkare, och sedan blanda i hopp signalerna för att få en förstärkt signal som täcker hela frekvensområdet. Liknande konstruktioner har använts i tv apparater där det behövs förstärkare som klarar frekvenser mellan likspänning och 5 MHz. Problemet som jag ser spontant är när du ska addera ihop signalerna. Jag tror det blir svårt att med filter se till att t.ex. högfrekventa signaler från rörförstärkaren når transistorförstärkaren som kommer att motverka dessa på grund av motkopplingen. Jag tror nog att det bästa i ditt fall är att använda en sub, även om den lösningen kanske inte är så rolig, och nytänkande. Du kan ju inleda lite testverksamhet med några billiga kretsar tda 2030 eller likande och se om du kan få till något fungerande.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:53:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kan nog förvänta dig ett felaktigt ljud, en konstig överföringsfunktion, en känsla av att det inte låter rätt men åt minstonde att det låter konstigt.

Rekommendation? NEJ.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000