HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Söker bredbandselement, storlek stor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/12/07 :  18:24:12  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej!

Har snöat in på stora element och små rörförstärkare. SÅ, jag behöver er hjälp med att hitta ett lämpligt 12 tums (minst) bredbandigt element som man kan bygga något roligt av. Det andra alternativet är att ta en stor bas och kombinera med ett lämplig horndiskant. Önskade egenskaper i båda fallen är hög känslighet framför allt. Priset får gärna ligga under tusenlappen för en högtalare, dvs 2000:- tot. Om det går förståss. :)
Lite bilder på sådant jag fått inspiration av:
http://www.audioheritage.org/images/jbl/extracts/K2-S7500-1.jpg
http://www.sorishop.co.kr/board/special/upload/special__51_1.jpg
(kopiera och klistra in pga storleken..)

Nåväl, hoppas att någon förstår på ett ungefär vad jag letar. ;)

Edited by - NiclasLundberg on 2005/12/07 18:28:55

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/12/07 :  18:51:44  Show Profile Send marran a Private Message
det är väl nån på hifimagasinet.com som säljer tannoy element 12" eller nåt sånt?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/07 :  20:02:42  Show Profile Send Bardis a Private Message
Det gick ett par 10 tums Coral element i förra veckan på hifimagasinet.
Spelar själv på ett par 8 tummare.
Mina kostade 2500 pengar.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2005/12/07 20:04:18
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:23:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Eminence Beta 12LT (eller kanske Delta 12LF) som sitter i Bastanis Prometheus (fast egentligen är det en special och med Beyma CP21F diskant) kanske? Delat med en enda konding och ett motstånd såvitt jag minns (bilden visar MKII) och känslighet på ungefär 100 dB/1W:



Eminence Delta 12LT:





Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:57:29  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Bygg ett par Jensen imperial. De hornet är relativt lättbyggt och stort. Lilla modellen är gjord för hörnplacering och stora modellen är gjord för infällning i vägg. Jg gjorde en mellanvariant av dessa för att de ska passa hemma. J imperial fungerar bra med både 12" och 15" element bara fs är runt 45-65Hz, låg vas och lågt Qt. Kolla in http://www.decware.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=Imperial. Jag har ett par JBL 2220A liggandes för ett dubbel imperial men dessa kan avyttras om intresse finns. Jag spelar själv med JBL D130 i mina imperial. detta bygge överskrider kanske din budget men det är de värt. Kom över till mig och hör själv.

M.V.H. Blomman....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000