Author |
Topic |
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 15:50:21
|
Undrar om det finns någon som testat lite olika alternativ för vinlyrengöring? Såg resultatet från Nitrams nyförvärv (klibbig konisk rulle) men jag trodde det handlade om att få bort ytspänningen på vätskan för att komma ner i spåren och rengöra med borste. Någon som testat de som svalander säljer ?. tex knosti antistat lilla skivsnurra med medföljande tvättställ Eller ska man sattsa på en liten byggsatts med vätskesug o allt ? Givetvis är det överlägset med en ordentlig tvätt. Men den tar både platts o kostar pengar. Hur mycket kan man få ut av det lilla knosti paketet ? Eller kör alla med det dödande "rubba mot tröjan tricket" ?
http://www.svalander.se/shoppen/tillbehor.htm#clean |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 20:39:39
|
Det här något jag också undrat över, krävs det någon form av tvättapparat för att få skivorna riktigt rengjorda, vilket är det bästa sättet egentligen? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 23:01:17
|
Det behövs väl igentligen ingen apparat, det är bara det att det blir så mkt lättare av få bort vätskan när man är klar om man har en apparat med sug.
För den händige kommer här en länk: http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html
Det finns ännu fler DIY projekt om man Googlar lite.
För den som vill köpa finns det många att välja på, från ca 300 € eller billigare och UPPÅT, ja, mkt uppåt om man så vill. |
J. Ullberg |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 08:22:44
|
Ok,tack för svar Så det blir nog till att beställa det lilla knosi paketet o testa. Om det blir hyffsat så ska man nog sattsa på en ordentlig tvätt i förlängningen. |
Edited by - Stormen on 2005/12/08 08:23:12 |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 11:04:37
|
Jag är ägare till en Clearaudio Matrix skivtvätt och tycker att den fungerar alldeles förträffligt. Mvh |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 12:23:19
|
Rullen funkar sådär... kan möjligtvis ersätta borste... om än på ett komplicerat sätt... men den kanske funkar som du skriver också... har ärligt inte kollat upp så noga.
Har också spanat lite på svalandergrejerna... återkom gärna med vad du tycker om dom.
Edit: va ju tvungen att kolla http://www.svalander.se/vinyl/nagaokaroller.htm verkar inte så... men det va en intressant tanke.... iof så kanske det inte finns nån ytspänning på vätskan? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
Edited by - Nitram on 2005/12/08 12:38:33 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 13:04:13
|
Har testat såtillvida att en jobbarkompis tvättat nåra av mina skivor som var hopplöst fall, trodde jag, men dom går numera att spela.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 19:12:54
|
i st f sug kan man sätta skivan på en borrmaskin och gasa på, se bara till att skivan sitter fast...vill inte ha en hallhuggning på mitt annars så rymliga samvete... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 19:49:26
|
Du menar att "centrifugera" bort vätskan?
Tror inte att det fungerar lika bra iom att man ska få bort vätska+smuts ur spåren också. Det riskerar bli en del kvar då. Sedan ska man nog inte vara så säker på att skivan man försöker "centrifugera" är särdeles välbalanserad vilket kan ge intressanta effekter vid den typ av varvtal som lär kräva för att få rimlig verkan. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2005/12/08 20:18:01 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2005/12/08 : 22:25:04
|
Jag anser att en skivtvätt med kapabel vätskesug är svåröverträffad. För att hålla ner kostnaden kan man gå samman med några goda vänner och köpa en bra skivtvätt och låta den gå runt med några månaders intervall, eller vad man kommer överens om. Är själv delägare in VPI HW17f, och det är klart att man kan bli lite otålig när man har gjort några beg. skivfynd och inte har maskinen hemma, men man har ju gjort ett val ;-) |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Big Pete
Member
224 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 06:09:49
|
lennartj: exakt vad jag efterlyst, ett bolag på en bra skivtvätt. När det nu finns så många intressen för en sådan, borde det sättas upp en lista där man kan skriva in sej. Säg tre-fyra personer som satsar ett par tusen var och turas om att tvätta. Jag som reser runt i landet i stort sett varje vecka, kan agera budfirma. |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 09:47:50
|
Det har kommit en skivtvätt som heter Okki Nokki tror jag ,såg en annons på den på Vinylbutiken tror jag det var och den skulle kosta strax under 3500kr,det borde vara prisvärt. Mvh |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Big Pete
Member
224 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 12:35:14
|
Jag kör gärna bolag på en Okki Nokki med en eller två partner. Mellansverige passar bäst, men är öppen för förslag. Transport mellan ägarna kan ordnas på ett vettigt sätt. |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 11:07:47
|
Härligt, bra initiativ med kringresande skivtvätt . Jag har tvättat skivorna hemma med isopropylalkohol och vatten, ca 30%,(man kan använda även ca 10%), tillsammans med bomullstussar och med en vanlig skivborste, Dammet försvann men ser ändå det svårt att komma ner i spåren ordenligt. Och framför allt inte smeta runt dammet o smutsen utan få bort det. vilket som tidigare nämts borde vara enklast med en sug. Men inte kan det lukta gott om en sådan maskin att ha i vardagsrummet ? Höll på att förlora dom få sista järncellerna jag har, när jag satte näsan intill locket o kollade hur det luktade Dom säger att nästan alla kemikalier och grundämnen vi har på moder jord är lösliga med vatten, problemet är ytspänning som lättast fås bort med tex isopropanyl eller lite diskmedel. Det senaste kan innehålla benzen o vinylen kan uppleva det som lätt fientligt |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 13:54:35
|
Nu när man har skaffat sig en bra vinylsvarv Så har man allt blivit lite inspirerad till att bygga sig en vinyltvätt. Hur svårt kan det vara En billig dammsugare för några hundra o så lite diy
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 18:07:13
|
Kolla Knosti, billigare alternativ...speciellt om man sköljer i dest.vatten efteråt... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 18:35:24
|
Tobbe L, jag är inne på din linje, en damsugare plus lite DIY, så ska saken vara biff
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 19:08:31
|
Precis... Såg att Coop sålde små dammsugare för 399:- Kan ju vara en bra utgångspunkt. Gillade Svalanders variant, den där sug delen sitter under skivan. Blir lite färre rörliga delar då |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 19:31:00
|
Jag har en gammal damsugare, och kollade Svalanders apparat så en motor som får skivan att snurra borde räcka.
Japp, detta är ett kommande projekt. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 19:32:25
|
Jo motordriften ska ju inte vara allt för svår o fixa till..
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 19:46:01
|
Ja, det här tål att fundera på, egentligen borde tvättprojektet avhandlas på DIY, men vi kör vidare här, vinyl är vinyl |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 21:22:44
|
Ja du är ju moderator så du får väl bestämma Men vi kan ju ta o starta en ny tråd om det.
|
|
|
Janders
Member
113 Posts |
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 10:07:04
|
Hur är det egentligen med destillerat vatten? Är det skillnad på destillerat vatten till batterier och annat destillerat vatten? Var kan man köpa lämpligt vatten nånstans?
|
"Skit in - Skit ut" |
|
|
Topic |
|