HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sökandet efter nya burkar har börjat! Eller sub...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/06 :  22:47:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Har efter kraftig vånda och mist nattsömn kommit fram till att mina PMC GB1 kanske inte är rätt högtalare för mig. Vill ha mer sprak i basen och lite mer löd i ljudet. GB1'orna är kusligt bra högtalare, men när det kommer till rock och metal är de helt enkelt FÖR bra! De är skningslösa mot skramliga och ljusa inspelningar och med hårdrocken saknas det knuff i midbasen och diskanten är helt enkelt för utsträckt och rak.

Söker därför en lite häftigare högtalare med uttalade rock 'n roll egenskaper samtidigt som det är hifi (vi snakcar alltsi inte Cervin Vega!!!).

Har kikat runt på forumet och på nätet och hittat ett par alternativ som jag skulle vilja ha lite tips om:

Revel F12 - har läst mycket gott om Revels dyrare serier som har ett enromt bottenregister och midbas av rang. De är också lite mörkare i klangen vilket passar mig. Frågan är om den billigare serien besitter några av dessa kvaliteter?

Phonar P40 - har inte hört något om dessa mer än att det ska vara god skjuts och dynamik i dem.

Monitor Audio RS8 - RS6 har fått fin kritik, hur funkar storebror?

Vienna - har någon modell för runt 22k. I dyraste laget, men kanske rätt ändå?

Naim Arriva - dyr, men rätt bra rockburk om jag fattat rätt?

B&W 604 S3 - wildcard i lite lägre prisklass. Har haft ett par 603 S1 innan och de gillade jag, även om de var något burkiga och slappa i basen. De gamla 604 S1 led tyvärr av enormt överflöd av bas och färgade ljudet något djävulskt. Problemet kvar?

Har ni andra förslag är ni välkomna, så jag vet vad jag ska lyssna på. Jag bor i Malmö, så det mesta går att få tag i. Helst ska högtalarna finnas i ljust trä (lönn/björk) eller silver för att passa inredningen (och frun...)

De får heller ej vara av Matrix 801 storlek (de var jag tvungen att kasta ut när frun flyttade in)

Vad säger ni?

Edit: Hittade ett alternativ till i Canton Ergo RC-L

Edit igen: Passar inga av alternativen behåller jag mina PMC (som jag trots allt gillar väldigt mycket) och köper en sub för att komma åt dallerbasen och kanske få lite adderad värme och rondör i de högre registren på köpet. Tips på musikaliska subbar mottages gärna! REL Quake står högt på listan... Hur fungerar Audio Pro Ace Bass 2 till musik? Den finns extremt billigt på Power (3995:-!!!)

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/07 10:35:35

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/06 :  23:09:36  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hej OcA:

Jag har ägt Canton Ergo RC-L, denna högtalare kan vara lite svår att få till då den har ett ganska jobbigt mellanregister och skrikig diskant givetvis är detta vad jag anser, utlåtanden är skrivna då jag drev dem med en marantz sr 7500 och då är den ändå varm och go i klangen. Rc-l har dock en sak jag gillar skarpt och det är dynamik och stort ljud.

Phonar P40 har jag just nu och de är mer allround än canton burkarna. Basen går djupare i rc-l men rappheten i p40 är mycket bättre. Sen så är det mycket bättre balanss över hela registret på p40. Jag nämde att diskanten kan bli skrikig på canton, det är inga problem med det på p40. Kort och gott P40 är en bättre högtalare än canton ergo rc-l

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/12/06 23:21:09
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/06 :  23:15:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, har läst att Ergo kan bli lite hård i toppen. Phonar ser mycket intressant ut, men jag är även sugen på att lyssna på Revel F12. Tytvärr ser de ju bara för tråkiga ut (som ett par JBL från 1992 ungefär...)

Får pallra mig iväg till Hi-Fi Center i helgen och klämma lite.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/12/07 :  01:23:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har absolut ingen erfarenhet av märket men kanske XL fidelity kan vara något? High end Cervin kanske man kan kalla det?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25519
Hmm, de är kanske lite stora? 18 i botten, ingen smal högtalare direkt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2005/12/07 01:25:07
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  08:12:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Nja, XL är nog lite för XL för min smak! Men tack iaf Claes!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/07 :  08:36:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
OcA: Du har PM!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/07 :  11:12:23  Show Profile Send David A a Private Message
OcA: Jag tror definitivt att du är inne på rätt spår med subbar.

Om du inte har tummen mitt i näven så skulle jag dock först och främst rekommendera att bygga själv. Klä med tex klinker för att göra det enkelt, och driva med exempelvis ett st klass D steg. Det blir omöjligen bättre med färdiga aktiva lådor för totalpriset som detta betingar. Se till att skaffa två sublådor i vilket fall som helst. Detta är en mycket stor skillnad mot en ensam.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  11:19:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Tyvärr sitter tummen mitt i båda händerna och pengar har man inte så man kan gödsla med... Har dessutom bara en pre-out att köra sub på, så jag kan väl inte koppla två lådor på den? Eller blir det med Y-kabel i så fall?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/07 :  11:52:32  Show Profile Send David A a Private Message
har du bara en preout, så antar jag att du har en hembiostärkare.. Alltså behöver du inte heller köpa filter, vilket spar ytterligare lite pengar. En Y-gren ut till valfritt steg, samt basar för typ 1500-2000/st blir fullt i klass med dom dyrare REL och Velodyne subbarna kan jag lova dig.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  11:54:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag har en NAD S300 och har således inga filter eller dylikt på stärkaren. Frågan är vad man då ska köpa? Duger det med byggsats från Ljudia, eller blir det dåligt resultat?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/07 :  12:07:14  Show Profile Send David A a Private Message
Har du EN preout på den? Vad står den på den utgången isåfall?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  12:37:14  Show Profile Send OcA a Private Message
I ärlighetens namn har jag inte kollat så noga vad där står, men om jag minns rätt är det två vanliga RCA kontakter, en för höger respektive vänster kanal som det står pre-out på. Kan kolla mer noga när jag kommer hem.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/07 :  15:33:10  Show Profile Send David A a Private Message
jaha.. jag var nog tyvärr lite snabb där, skulle ha kollat om du hade en integrerad stärkare eller ej. Nu blev det dessvärre lite svårare. Att köra subbar med vanliga högtalare utan högpass filtrering blir oftast bara dåligt. Man kan visserligen testa med att plugga portarna på dom, men det räcker tyvärr inte speciellt långt jämfört med riktigt filtrering.
Dallerbas kan du säkert få, men inte god integration.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/12/07 :  18:48:33  Show Profile Send marran a Private Message
jag kör med mumma audio mosen + under, tycker dom låter väldigt bra till rock och metal!
bra dynamik, bra drag i trummorna framförallt virvel och cymbaler/hihat är mycket bättre än clon-ac som jag körde innan

jag gä´mförde dessa med ett par carlsson oa5x.x, dvs jag vet inte vilken modell, och de lät faktiskt ännu bättre till rock, speciellt mäktiga livespelningar som t.ex. metallica - S&M

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/07 :  20:48:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte uppgrader till storebror FB1+?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/07 :  20:50:50  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har själv ägt Nad S300, och den har tyvärr inte nån form av Pre-Out alls. Annars att försöka få tag på ett par Dali Grand kan ju vara nåt? Mycket botten och fin varm klang.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:56:52  Show Profile Send OcA a Private Message
"Eureka, jag har funnit det!" Utbrast jag för en timme sedan. Kliade mig i huvudet, skruvade av mina Superspikes och vips fanns där både midbas, botten och extremt detaljerad och silkeslen diskant. Nu låter det helt sinnessjukt bra och allt det jag saknade innan har kommit fram. Borta är hårdheten i diskanten, tomheten i midbasen och fram kommer världens bästa ljud!

Någon som vill köpa åtta stycken Superspikes för en vettig peng?

Jag skojar inte när jag säger att denna "uppgradering" gjorde mer för ljudet än vad bytet av förstärkare gjorde för några månader sedan. Herrejösses vilken skillnad! Testa det alla PMC-ägare, skruva bort spikesen och se vad som händer. Jag är både förvånad, överraskad och lättad! Nu står burkarna på metallplinten rätt mot parketten och spelar alldeles gudomligt!

Fan, vad glad man blir ibland när man pysslar runt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/07 :  22:03:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Grattis till en snabb, enkel och billig uppgradering.

Står de direkt på den svarta bottenplattan?
Vad har du får golvmaterial?

Hur fick du för dig att testa just det?

Storebror FB1+ står här hos mig......mmm




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  22:56:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Tja, var och kollade hos Hi-Fi Center här i Malmö på alternativ till mina burkar och killen jag snackade med tyckte jag var rätt dum som skulle byta bort ett par så bra högtalare. Han sa att jag skulle labba mer med placering och ta väck Superspikes för att se om det hjälpte. Trevligt med en säljare som faktiskt ger bra råd och inte bara vill pracka på en massa grejer!

Sagt och gjort, hem för att testa och fy farao vad bra det blev. Ett helt annat lugn i ljudet. Låter väldigt avslappnat samtidigt som det är rappt, detaljerat och musikaliskt. Allt jag sökte hittade jag i ett par Spikes... Nu är det så att vissa högtalare säkert funkar bättre med Superspikes och säkert mina med i andra rum än det jag har. Har dem dessutom inte lika invinklade nu. Upptcäkte att det förstörde en del också. Blev lugnare ljud med varmare ton med mindre invinkling.

Golvet består av vanlig ekparket som ligger ovanpå ett lager av sand och sedan isolering samt betong. Tyvärr är golvet lite grann ojämnt där högisarna står, så jag har korrigerat med lite vanligt ihopvikt papper under plintarna, så nu står de stadigt. De mådde säkert bättre av att komma ner lite. Elementen sänktes ju ner en fem cm när spikesen försvann.

Väntar bara tills helgen så man kan sula på riktigt ordentligt, inte så bra att göra klockan elva en vardagkväll och annars jobbar man ju. Den som väntar på något gott...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/07 22:57:09
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:07:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Oca/ du kan väll prova att känna på hötalaren efter vibrationer och jämföra med gummi fötter eller spikes och se vilket som gav minst vibrationer i högtalaren.
Minst vibbar borde ju funka bäst efter som det är elementen som skall vibrera
Hitta en låt som det finns mycket vibbar på och gör en gemförelse med de olika fötterna.
Hoppas du inte har allt för tunga högisar så att du orkar göra detta test.
Kul att du hittat vad felet med dina högisar var

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/07 23:11:04
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:16:01  Show Profile Send OcA a Private Message
De väger bara 10,5 kilo stycket så det ska nog gå!

Funderar på om man skulle gjuta egna puckar av silikon/epoxy i utrbunna värmeljus och prova? Får för mig att mjukare material dämpar vibbar bättre än hårda? Hursom funkar det kalas utan några som helst fötter och dämpning.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:23:50  Show Profile Send marran a Private Message
du borde ju prova med sd-fötter eller liknande också, bra kan ju bli bättre

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/12/08 :  00:38:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Definitivt, för ett hyfsat billigt test, gå in på hifiklubben och köp deras kuddar, SD kopior eller vad man nu vill kalla det. Fungerar kalas tycker jag i alla fall. Inte särskilt dyra heller.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/10 :  14:12:27  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kör med material från traktordäck, omregumerinsmaterial som sedan är tillsågade av Lord i en bandsåd till runda puckar.
Det blev en stor skillnad
Här nedan en jämförelse med en hockypuck



Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/10 14:25:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000