HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Webbside disign
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/12/05 :  22:22:16  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Hej
Jag sitter och ska designa KTH-Racigns nya webbsida och skulle uppskatta några åsikter. Jag har bara gjort en snabb förstasida för att demonstrera layouten. Det jag ser som ett stort problem med denna är bakgrundsfärgen. Den ska va subtil men ändå märkas. Orkade inte sitta och leta någon nu.

Tanken är att ha de lite "större" länkarna som de flesta är intresserade av uppe till höger. Och de lite mindre i menyn till vänster. Den översta texten är en introtext med en tillhörande bild. Kanske på det senaste som har hänt.

På förstasidan ligger de två senaste nyheterna, resten sparas i nyhetsarkivet. Tanken är även att ha en RSS-feed.

På sidan om bilen finns både den nya och de gamla. Det blir någon form av grafisk presentation av bilarna. Antigen en bild där man kan dra musen över delar och det kommer upp info om delen. Eller en 3D animation likt den som finns längst ner på gamla sidan.

Hade tänkt ha en bättre presentation av teamet med bilder av gruppledarna och samtligas namn.

Har ni förslag på design-, färg eller layoutandringar är de välkomna.

http://bildarkiv.hififorum.nu/jonmw/KTHRacing.html

För jämförelse med gamla se min signatur.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2005/12/06 :  01:04:48  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Färger ger jag mig inte på, annat än att säga att den turkosa inte passar särskilt bra. Äh, förresten kan jag rekommendera en svag grå som bakgrund till det blå att stå på.

Hur som helst så skulle jag vilja ge följande riktlinjer vad gäller menyer:

Ha bara en, alternativt med undermeny om det blir för många poster. (>15) Placera den till vänster, där vi normalt börjar läsa. Den blir då naturligt knutpunkten man återgår till med ögonen. Själv föredrar jag att alternativen fortsätter nedåt, som på den gamla sidan, men ett menysystem som följer läsriktningen antar jag man kan få att fungera om använder tydliga kontraster mellan alternativknapparna.

En bild med upphoppande information när man för musen över är en trevlig idé, om det görs snyggt, vilket i det här fallet betyder: Inga överraskningar. Ha en fast ruta, lämpligtvis under bilden på bilen, där informationen kommer upp. En ruta man kan förvänta sig att informationen dyker upp i, utan buller och bång. Då ser det ut att vara seriöst, väloljat och viktigast av allt - det irriterar inte mig.

Jag gillar den gamla, om det inte vore för en sak. Rutnätet i bakgrunden. Hur man än vänder, vrider och gör så verkar bakgrundsmönster/bilder alltid störa läsningen av text! Nåja. Hoppas jag kan vara till lite hjälp i varje fall.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:30:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ta inte bort Parts-bilderna bara!!!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:57:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Byt font. Den du har passar inte alls.

IHMO.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:12:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
I ovandelen skulle du kunna göra något åt texten t.ex öka kontrasten genom att byta till vit bakgrund. Tycker även att du skulle fundera på att byta font. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/12/06 :  17:44:19  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Har uppdaterat den nu med andra färger och typsnitt.
Tog även bort knapparna uppe till höger.

Fisksmisk ola: alla bilder som finns nu kommer va kvar i galleriet.

Tank: Bilden eller 3d-animationen är tänkt att va i en rute sen kommer infon upp i en ruta under bilden.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000