HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Carlsson OA51 - baselement, byta upphängning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cave
Member

54 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:12:20  Show Profile Send cave a Private Message
Tjena!

Jag har hittat ett par Carlsson OA51.

Tyvärr ät elementen (baselement: Scan Speak 7-tums 18W/8542)
Slut. dom har gått sönder i gummit som ligger runt membranet.

Dessa element är ju sjukt dyra, 1600.- hos Hi-Fi kit.

kan man laga dom, eller har någon på forument ett par gamla element liggande?

Edited by - cave on 2005/12/05 20:35:08

cave
Member

54 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:27:46  Show Profile Send cave a Private Message
Vad tror ni om detta:

http://www.tnt-audio.com/clinica/foamrepair_e.html

http://www.newfoam.com/kits.asp

Edited by - cave on 2005/12/05 20:28:24
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:26:41  Show Profile Send lennartj a Private Message
På Carlssonplanet http://www.carlssonplanet.com/forum/Lite/viewtopic.php?t=1459&sid=60e28dc630da0bfd4b146bb17fcd06e3 hittar du all information du behöver utom var du ska köpa utbyteskanterna.
http://www.hogtalarservice.se kan definitivt fixa dina högtalarelement, om de är beredda att sälja lösa kanter till dig för att byta själv vet jag inte. Du kan ju kontakta dem och fråga.
Jag är mycket nyfiken på svaret, och vad det kostar att få jobbet gjort eller att bara köpa kanterna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2005/12/12 :  06:33:14  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message
www.fynda.se kan du köpa slavbaselement för 19:-
Kolla storleken, kan finnas nån upphängning som passar. Går att skära bort med mattkniv för att sedan limmas på dina basar.
Va noga med centrering bara!!

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/12/12 :  16:06:02  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Enligt mitt sätt att se på saken finns det bara en bra lösning på ditt problem...
När du nu har kommit över ett par OA51 är det enda riktiga att ge dem vad de förtjänar, nämligen en komplett uppgradering till 51.3 med deluxe filtret.
Allt annat vore att slösa med energi och pengar.

Visst kostar det, men i sammanhanget är det klart billigt.

//Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/12/12 :  16:33:21  Show Profile Send lennartj a Private Message
Fråga + svar:
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Lennart E Johansson [mailto:LennartEvald@netscape.net]
Skickat: den 11 december 2005 23:34
Till: info@hogtalarservice.se
Ämne: Omkantning av Peerless SC165

Hej!
Kan ni byta kanter på ett par Peerless(?) SC165 från SonabOD11?
Vad kostar det om jag kommer in med elementen?
Med vänlig hälsning,
Lennart E Johansson
--- ------- -------
Svar: 350:- st vi har mtr i lager öppet mellan 8-17, skrev Urban

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:48:45  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Köpte 18w/8545:or av Hifi-micke för 1200:-/st, och deluxe .3-filtret för 4700 inkl t11oa-diskanter, och det är värt varje krona. Men det skedde inte samtidigt, givetvis, då detta hände under min studietid. Basarna köptes först och spelades med original filter och diskant ett par år och lät mkt bra, bättre än vad jag förväntat mig. Kanske det dröjde till nu i somras innan jag slutligen uppgraderade dem till oa51.3 med det dyrare filtret. Som sagt, allt är värt varje krona. Bättre högtalare finns inte.

Alltså; att kanta om 8542:or är egentligen inte värt det. De låter rätt dåligt tom när de är nya. Har fått veta från olika håll att detta tillsammans med oa51:ans oturliga prisbild på 80-talet, var en stark orsak till att modellen tillfälligt** lades ned; 8542:an passade inte oa51 lika bra som oa52. Nu är det i mitt tycke oa51 som piskar oa52 med den nyare kolfibervarianten 18w/8545.

Mitt råd är att vänta tills du har råd med kolfiberbasarna Scanspeak 18w/8545 (OBS! inte kaptonmodellen), för att sedan uppgradera dem till .3-status. Det är du, och inte minst högtalarna, värda. Inget snack om den saken.

Men i vanlig ordning gör du som du vill.

Lycka till!

Kolla också här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44226

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/12/12 21:51:47
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:55:48  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
** Snart finns nya fräscha oa51.3:or i handeln.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2005/12/13 :  00:03:15  Show Profile Send cave a Private Message
tack för ert engagemang och värdefulla synpunkter.

Det verkar som jag ska satsa på ett par nya element då. Jag trodde bara att det inte var värt den investeringen. Men jag har fått högtalarna, så varför inte.

Funkar 18w/8545 med det existerande filtert? Eller måste jag byta allt när jag väl gör det?
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2005/12/13 :  00:04:42  Show Profile Send cave a Private Message
vad kommer de nya 51.3:orna kosta? Kanske det inte är lönt med uppgradering?
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/13 :  06:28:49  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Cave:

8545:orna kostar ju samma pengar som 8542:orna, så då är det ju en bättre idé med 8545. Den passar finemang till det gamla filtret. Vad du kanske får göra är att förlänga basporten något. Men detta bör du göra efter tycke och smak. Du kan få en höjning runt 50Hz med 8545 i vissa rum, detta avhjälper du genom att rulla ihop ett gäng a4-papper på längden, och klipper av ngn cm på längden till precis då basen inte låter slapp och oengagerande längre, när de väl sitter i basporten. Jag köpte själv lite styvare svart papper, så nu syns de inte alls.

Den nya oa51:an kommer nog ligga på ca 16000:-. Det är lite olika bud på vad som gäller, men via HifiPunkten i trollhättan till exempel så var det fritt fram att beställa. Så detta fall så är det billigare att uppgradera gamla burkar.

Kolla in John Larsens hemsida på http://www.larsenhifi.com/, där finns priser på alla uppgraderingar. Han säljer basarna lösa också till rätt bra pris.

- Carlsson Illuminati -
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000