HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ännu en fråga om elkablar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:38:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Ja, det bör man nog på ölflexen. I vägguttags ändan åtminstone

Vägguttagsändan, primärt. Vill du jorda båda ändar fungerar det oxå. Vill du inte jorda alls, fungerar det oxå. Lite annan funktion bara.

M
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2005/12/08 :  12:40:26  Show Profile Send andreasb a Private Message
quote:
Jag vet inte hur du tänker, men JPCkabeln är skärmad.
Skärmen är av magnetisk typ som fungerar som en skärm, men också som ett filter och den fungerar bra utan jord.

jaha där ser man, så har man lärt sig något nytt idag också. Tack för det
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:21:21  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Tack, jag känner att jag förstår nu vad ni menar. Ytterligare en fråga nu då eftersom du säger att jorda mot vägguttaget är primärt. Ursäkta, men blir det någon mer funktion för att man jordar båda sidor?
Tack för att ni tar er tid!
MVH
Stefan
Ps. Nu känner man att forum är till en hjälp. Lite o lite så...............

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:37:48  Show Profile Send global a Private Message
Hur skärmar ni strömförsörjningen inne i slutsteg/försteg etc?

Edited by - global on 2005/12/09 00:07:26
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:50:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Steffo74: Svaret är "det beror på".
Ofta blir det sämre om man jordar en kabels skärm i bägge ändar. Anledningen är att man då har en sluten krets och ström kan flyta genom skärmen från en sida till den andra vilket ofta ger problem med jordloopar.

Å andra sidan kan det vara bra att jorda bägge ändar om man ha problem med högfrekventa störningar, anledningen är att man då vill att impedans till jord från den punkt störningen "plockas upp" (enkelt uttryckt) ska vara så liten som möjligt, alltså jordar man bägge ändar så att en störning inte ska behöver färdas genom hela kablen innan den når jord. I vissa fall jordar man på flera ställen längs vägen av denna anledning (dock inte om det är en vanlig kabel)

Tumregeln när man jordar är att koppla in skärmen i den ända med minst störningar (vanligtvis apparatsidan, nätjord är inte direkt störningsfri), göra det konsekvent på alla apparater och sedan ha en gemensam jordpunkt för alla apparater som man sedan kopplar till jord med EN kabel.
Fast nu talar vi mätteknik, detta är svårt att realisera med hifi (om inte annat pga obalanserade kablar kopplar ihop apparaternas jordar vare sig man vill eller inte, jordloopar är därför nästan omöjligt att undvika)
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2005/12/08 :  18:08:11  Show Profile Send andreasb a Private Message
Jag mailade Supra eller Jenving...
Jag skrev:
"Hej Supra.
Jag har en fråga angående kabeln Supra Lorad. Jag har tänkt använda denna kabel till min stereo anläggning. Denna kabel är ju jordad, och jag har inget jordat uttag. Faller hela poängen med denna kabeln då?
Jag kan ändå tänka mig att den är bättre gjord än en standard kabel, samt att den är innehåller diverse skärmar av folie mm. Alltså trots att den inte är kopplad till ett jordat uttag så bör den ju skärma kabel på grund av dess uppbyggnad. Det finns ju fullt med dyra elkablar som inte är skärmade, så Lorad bör ju kunna ha en positiv inverkan på ljudåtergivning trots att den inte är optimalt ansluten dvs. ej till jordat uttag.
Men jag kan inget om elektronik så jag kan ju ha helt fel.

Tacksam för svar "

Dom svarade:
"Hej
Tyvärr tappar lorad sin funktion, uttaget måste vara jordat.
MVH"

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/12/08 :  22:02:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den kabel jag ofta använder med got resultat är inte jordad med nån skärm eller dylikt...

Dock ger den ett klart bättre resultat än nån orginalkabel , och faktiskt en hel del andra kablar som anses vara seriösa....

Och med denna kabel så behöver man inte bry sig om att ansluta den till ett jordat uttag eller ej, men jordat uttag kan ge andra fördelar of, men inte för denna kabel....

Mvh, Martin
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/12/08 :  22:15:08  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Okay. Om jag skall sätta ölflex från matarskåpet till två olika 10 amp uttag skall då det vara jordade utag? Motivera.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/09 :  00:20:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Hur skärmar ni strömförsörjningen inne i slutsteg/försteg etc?
Det blir ju knivigare. Men om man kikar lite inuti apparaterna så är det ofta så att man försöker hålla Nätdelen(trafo, likriktarbrygga och huvudlytar) lite avskiljt från övrig (känsligare) elektronik.

En standardkonfiguration i en cd-spelare tex. är ju nätdel till vänster, transport i mitten, småsignal till höger (eller omkastad höger/vänster).
quote:
Om jag skall sätta ölflex från matarskåpet till två olika 10 amp uttag skall då det vara jordade utag? Motivera.
Nja, din elektriker vill nog se att du sätter en ölmass med tre solida ledare i, än en flerttrådig ölflex. De ser ganska lika ut och blandas ihop.
Jorda skärmen i säkringskåpet. Klart du skall ha jordade uttag. Har för mig att det var närliggande ämnestråd som sade att det var lag på jordat i nyinstallationer? Rätta mig om jag har fel...


Mvh,
M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/09 :  01:02:21  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
All nydragen el skall jordas!
Stämmer helt rätt,rannagarden.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2005/12/09 :  10:33:37  Show Profile Send andreasb a Private Message
quote:
Den kabel jag ofta använder med got resultat är inte jordad med nån skärm eller dylikt...

Dock ger den ett klart bättre resultat än nån orginalkabel , och faktiskt en hel del andra kablar som anses vara seriösa....

Och med denna kabel så behöver man inte bry sig om att ansluta den till ett jordat uttag eller ej, men jordat uttag kan ge andra fördelar of, men inte för denna kabel....

Mvh, Martin

Vad är det för kabel?
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:12:00  Show Profile Send steffo74 a Private Message
f95toli: Du säger att man bör jorda en skärm där det är minst störningar d v s mot apparatsidan. NU BLIR JAG konfunderad eftersom jag trodde jag lärt mig här att man bör jorda skärmen mot vägguttaget. Detta enligt Rannagarden.
Jag är inte ute efter bråk men vilket är det nu???????
MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:33:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som jag skrev: Det beror på.
Det finns inga enkla regler för detta. Jag jobbar med mätteknik och har därför prövat alla möjliga varianter av jordning och varierar vad som är bäst. Å andra sidan så kan jag ju på jobbet på ett "enkelt" se vad som fungerar bäst genom att helt enkelt titta på en spektrumanalysator eller ännu hellre beräkna brustemperaturen, dvs jag får svart på vitt vad som är bäst vid ett givet tillfälle. Det är naturligtvis inte lika enkelt hemma.

Min tumregel säger att det oftast är bäst att jorda i apparatändan (egenligen i änden med minst störningar, nätjord är dock i princip alltid extremt brusig så det brukar vara apparatjord), om jag inte minns fel så ges ofta samma råd i böcker om mätteknik. Observera dock att man då INTE pratar om nätkablar utan vanligt signalkablage så ev. kan det ju vara annorlunda här av någon anledning(skärmade nätkablar används i princip aldrig i mätuppställningar så därför nämns de normalt inte i böcker).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000