HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högnivå -> Lågnivåsignal konvertering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:26:27  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej,

Är det möjligt att konvertera en vanlig Högtalarsignal till en lågnivåsignal (RCA) som sedan ska kopplas till en subförstärkarmodul.

I så fall, finns det färdiga adaptrar för det. Finns det nackdelar?
Finn det även möjlighet att Y-koppla ?

Som ni kanske förstår av frågan är jag är ingen självbyggare vad gäller Elektronik. Jag kanske kommer att få tag på en Hypex Digital UCD modul (endast med lågnivåingång). Jag har ingen lågnivåutgång, eller pre-out tillgänglig från min förstärkare som driver sidosystemen.


P.S
Jag har en speciell applikation där jag använder en 6-Kanalig receiver bakom ett digitalt filter Behringer DCX2496. 4 av receiverns kanaler, Surround och Front biampar jag till 2-vägs diy högtalare med DCX2496 som XO.

En Centerkanal högnivå utgång "blir över" från receivern, som ev. också kan LP filtreras via DCX2496, och som jag nu hoppas kunna använda för att addera en subförstärkarmodul till mitt system dvs 4 kanaler + submodul (eller två submoduler om jag kan y-koppla monosignalen) Allt ska kunna Volymregleras via receverns volymkontroll.

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/12/03 :  23:53:22  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Precis så planerar jag att koppla upp mitt system när jag fått mina högtalare färdigbyggda!

Min förstärkare (reciever) har iaf en lågnivåutgång just för subbasen, är du säker på att inte din har det? Om den har det ska det gå att använda en y-adapter på den, resulterandes i lägre nivå, men det är ju bara att kompensera i reciever eller Behringer.

Jag vet tyvärr inte om det finns något enkelt sätt för att konvertera hög- till lågnivå.

XizzeriA
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/04 :  00:20:58  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ett enkelt och billigt sett är väl http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=540&iItemId=78690
Sen hur det funkar gain-mässigt till din stärkare vet jag inte.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/04 :  10:49:44  Show Profile Send LageB a Private Message

Tack så mycket fidelityn för tipset Jag tyckte mig att ha sett någon adapter tidigare men kunde inte hitta .

XizzeriA:
Min receiver har faktiskt en subutgång men jag tvekar att använda den. Receivern utför sin egen LP- filtrerering av subsignalen och eftersom jag vill använda DCX2496 så hade jag hoppas på att kunna använda en "orörd" högnivåsignal i stället.

Jag har dock inte gett up idén att använda subutgången. Det blir i så fall dubbel filtrering för jag vill fortfarande använda Behringern.

LageB
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/12/04 :  11:22:01  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Min förhoppning är väl att recieverns filtrering av subbaskanalen inte ska påverka så mkt. Det brukar väl vara någon digital LP-filtrering runt 180-200 Hz, men jag tänkte väl filtrera runt 100-120 Hz på Behringern.

XizzeriA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000