Author |
Topic |
|
PHermansson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 00:46:37
|
Detta bygge har pågått under en lång tid och kommer säkerligen inte att bli klart på ett bra tag. Inte så att det är något komplicerat, det är bara det att det hela tiden kommer annat emellan. Tanken är att på ett billigt sätt skapa en rörbestyckad RIAA till min gamla Lencospelare. Vissa komponenter har köpts nya medans andra är tillvarataget 'skräp'. Kan börja med en bild på den låda jag byggt:
Testmontering av komponenterna på baksidan:
Efter detta monterades rörhållare och transformator:
Transformatorn såg dock aningens farlig ut med sina högvoltsanslutningar, så det blev till att bygga en liten huv till den. Här syns också volymratt och indikatorlampa.
En trälåda är inte det bästa när det gäller störningar, så därför har insidan klätts med hjälp av spraylim och kopparblad. Inte helt säker på om detta är bra men jag tror det i alla fall...
Efter detta påbörjades lödning av förstärkarkomponenterna. Kopplingen är hämtad från Jan Lodströms gamla Rörbyggarskola.
Har även arbetat lite på nätdelen för glödströmmen, här syns några glättningskondensatorer till denna.
[051214] Har idag jobbar lite mer med förstärkaren och testat handgripligen att både lödkolv och högspänningsnätdel fungerar :) Som tur var var strömmen bruten, bara jag som laddat ur kondensatorerna lite dåligt... Anyway... Jag började med att fästa kondensatorna på bilden ovan. Detta gjordes med en ståltråd modell grövre:
Sedan kopplades nätdelen upp. Två dioder och fyra parvis kopplade kondensatorer. Mätte ripplet till cirka 30mV, borde vara ok för rörglöden?
Denna nätdel driver även en lysdiod som monterats i en antik lamphållare, här testkörs nätdelen och dioden lyser så fint :)
Kvällens övningar avslutades sedan med en del lödning av själva förstärkarkretsen.
Känns som det inte är så långt till första provkörningen nu. Det vore ju på tiden med tanke på att rören till detta projekt inköptes förra sommaren... Får hoppas det fungerar och låter ok, är inte så kräsen men någorlunda får det ju va... |
Edited by - PHermansson on 2005/12/15 00:22:24 |
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 08:43:19
|
paheco.nu verkar inte existera som domännamn?
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
PHermansson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2005/11/22 : 09:34:06
|
Hmm paheco.nu har existerat några år, men just nu verkar det inte fungera... |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 18:55:11
|
PH, har du något tips på var jag hittar schemat? Lodström låter bekant på nått vis.
Tänkte själv pilla ihop ett RIAA snart och har svårt att välja i den stora djungeln. Ser ut som att jag fastnar för "raka rör", d.v.s. ingen återkoppling och passiv filtrering.
Hittade en enkel tvåstegs historia i Tubecad Journal med finessen att använda fyra paralella ECC83 triodhalvor i första steget och två halvor ECC81 i andra steget. Paralella rör ska ge lågt brus och lär dessutom sänka utimpedansen något. Hela RIAA-kurvan ligger mellan rörstegen. Totalt för en stereo-RIAA blir det alltså fyra ECC83 och två ECC81.
Som alternativ har jag M.Jones liknande bygge med E88CC och filtrering i två steg. Jones variant ser ut att ge ca 170mV ut, så ett tredje steg behövs före slutsteget. Vad Tubecad-varianten ger med sina två steg framgår ej och jag saknar förstånd att räkna ut det.
Jag utgår från att åtminstone första stegets rör bör skärmas. Hur illa är det egentligen att köra AC-glöd på ett RIAA?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 20:09:58
|
Härligt bygge, gillar trälådan . Var köper man kopparblad? |
|
|
PHermansson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 15:07:27
|
Scheman var publicerade i Elektronikvärlden för länge längesedan, i Rörbyggarskolan. Denna finns faktiskt online (http://audionova.nu/docs/audiovideo9193.htm) och är helt klart intressant läsning. Kul att du gillar trälådan, tycker själv den blev helt ok :) Kopparbladen köpte jag av en kille på Tradera, vet faktiskt inte var man får tag i dem annars. Borde nästan kolla det, för de är bra till mycket, skärmning, glappande bilbatteripoler, jrodskenor... |
Edited by - PHermansson on 2005/11/28 15:08:13 |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 15:34:57
|
...jag tänkte på foliespoler |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 02:37:09
|
Tja ba! Koppar är det bara att köpa på en skrot! När det gäller parallelkoppling av rör glöm inte att ingångskapacitansen ökar med parallell-koppling och diskant fall som följd. En tår faller när jag tänker på Lodis. Mitt första riktiga rörförsteg köpte jag av honom i dörröppningen till hans våning på Linnegatan. En remus standard (?) som fortfarande spelar MUSIK... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 09:03:35
|
Samma här, det första rörsteget man plankade..... |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/04 : 11:49:41
|
Precis, ett av de första scheman man kollade på när rörintresset väckts var Remus.
Jag följer tråden med intresse. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|