HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Absorbent / Diffusor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:17:59  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Kollade e-bay eftersom jag letade efter akustik-plattor och hittade dessa. De verkar riktigt intresanta, men dessa modeller har jag aldrig sett förut. Ska man slü till? Är riktigt sugen pü dem. (inga problem med hämtningen av dessa)

http://cgi.ebay.de/Hochwertige-Akustikmodule-Studio-Noppen-Schaum_W0QQitemZ7368933566QQcategoryZ96642QQrdZ1QQcmdZViewItem

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/03 :  11:52:53  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ser ut at vara ett hemmabygge, inget fel i det. Diffuseringen verkar dock vara begränsad med tanke på det småmönstrade utförandet. Kan fungera, men jämfört med "Golden Horn" så ser man skillnad i designtanken. Jag har själv testat ett antal varianter och kan konstatera att bra diffusering inte är så lätt. Av bilderna och bedömma så är väl detta snarare en absorbent/diffusor kombination. Lycka till!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/12/03 :  13:51:27  Show Profile Send kryddstek a Private Message
För de som inte kan tyska kan jag säga att det är b varor frün nün firma som tillverkar dessa. Enligt uppgift skall de kosta 100 Euro styck !?

Tack för rüden ändü Big Pete.

Är nyfiken och kan tänka mig köpa dessa bara för att pröva, om de inte blir allt för dyra.

Kanske jag ska tilllägga mitt problem är ljudbilden och fokuset.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/12/03 :  13:54:13  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det ser ut att vara ett försök att tjäna pengar! Han kanse byggde dem men upptäckte att de inte fungerade som tänkt och ebay ärden bästa siten att sälja potentiellt intressanta men kvalikativt undermåliga produkter(har själv gjort ett par blunders)

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:20:08  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Du skriver Absorbent/diffusor. vilket är det? och finns det absorptions värden på dem om de är absorbenter. Vilket problem har du i lokalen som de skall placeras i???

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:37:55  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Magic: Jag förstår inte din fråga riktigt! En produkt kan väl vara både en diffusor och samtidigt en absorbent, men vad jag förstått så skall mönstret i en diffusor vara slumpmässigt kostruerat. Absortionsvärde, i vilken miljö mäter man då, hemma hos mej eller i ett testrum? Problem i lokalen är väl oftast, stående våg, fladder eko och andra ljudreflexer som påverkar ljudbilden negativt. Rätta mej om jag har fel!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/06 :  07:17:30  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Visst kan en produkt vara både absorberande och diffuserande, helt beroende på hur den är uppbyggd. Jag är inte jätte insatt i diffusorer men visst är det beräkningar bakom konstruktionen på dem beroende på vilka frekvenser som de skall slå sönder. Basvågor är ju exempelvis längre och man behöver därför djupare tappar i diffusorn. Absorptions värdet mäter man fram med en prob som förs över materialet samtidigt som man kör med en brus högtalare och man får fram värden över frekvens områderna från 0-1 där 1 betyder att allt ljud absorberas.
Detta är inget man fixar att göra hemma, men åker du till en bygghandel så kan du iregel hitta absorptions kurvor på flera material som trä ,isolering mm. är det en seriös akustikprodukt så skall det finnas kurvor på hur de fungerar över frekvensområdet.
Hälsningar Patric

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/06 :  08:13:16  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Tack för info, man lär så länge man lever!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000