HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Momentdragning av högtalarelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/01 :  07:53:49  Show Profile Send nesnob a Private Message
Jag har köpt ett par Audiovector MI3 super hos den lokala hifi-handlaren.
Enligt honom så är elementen för hårt dragna från fabrik för att få bästa välljud.
Innan leverans lossar han alla element och drar dom lösare.
Bas /mellanregister är dragna med 1Nm från fabrik och han drar dom med 0,5Nm. Diskanten dras med 0,1Nm.
Är det någon annan som har hört detsamma.
Jag trodde att elementen skulle sitta så hårt som möjligt. En del fabrikat limmar ju sina element.
Är detta bara humbug eller finns det någon tanke bakom och i så fall vilken?
Skulle vilja ha reflektioner och tankar kring detta spörsmål

Edited by - nesnob on 2005/12/02 10:26:28

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/01 :  08:23:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nej, RÖR INTE elementen. Gjorde misstaget att lyssna på generalagenten och lyckades få ett baselement sabbat på mina Mi3 Standard när jag trodde samma sak som du. Tror fabriken har mer koll på detta än vad din lokala hifi-handlare har. På Mi3 Super och modellerna uppåt är elementens skruvar dragna olika hårt p.g.a av att elementen är gummiupphängda. Det finns en tanke bakom det hela. Ljudet dör nästan helt när man man börjar mixtra med dom. Jag drog åt dom och testade sen att släppa på skruvarna med katastrofalt resultat. Schyssta som Lefflers är här i stan så pratade dom med fabriken som tog detta som garanti då generagenten gett mej fel värden för hur hårt skruvarna skulle sitta. Lyssna INTE på handlaren utan låt dom vara som dom är från fabrik.


Tillägg:Såg nu att du ändrat i din frågeställning. Alla tillverkare har ju helt enkelt sin idé om hur välljud ska komma till helt enkelt. Lefflers rör inte skruvarna till elementen. Ska fråga dom om dom vet nåt om detta som din handlare gör.

/Mvh Kenneth

EDIT:Tillägg

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/01 11:02:45
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:25:47  Show Profile Send nesnob a Private Message
Finns det ingen annan som har hört något i detta spörsmål???
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/12/03 :  13:51:17  Show Profile Send Tomas a Private Message
nesnob:kan det bli mycket tydligare!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/04 :  12:04:22  Show Profile Send Stormen a Private Message
har hört att mellanregister tex 4" och diskanter till fördel kan limmas med silikon, lätt bättre än med skruvar. Men det kan nog variera från de olika elementtillverkarna. Givetvis uppstod detta genom en miss i produktionen och man hade glömt att skruva dit elementen, och använde sig av silicon istället. O det lät bättre. Så idag skruvas inga element fast.
Go to Top of Page

CM
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:15:38  Show Profile  Visit CM's Homepage Send CM a Private Message
Hej nesnob!

Elementen är dragna med momentnyckel på fabriken. Om man skruvar på skruvarna kommer högtalaren att prestera sämre.

Vilken handlare har du handlat hos? Mail mig gärna på cme@ljudtema.se, så jag se till att det här missförståndet reds ut så fort som möjligt, så att inte fler riskerar att begå samma misstag.

Mvh

Carl Michael Engvall
Ljudtema, Svensk distributör för Audiovector m.fl.
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2005/12/05 :  15:14:06  Show Profile Send Stigge a Private Message
Intressant!

Någon som vet om detta är "unikt" för Audiovector?
Om nu olyckan är framme och man måste byta ett element, vet då handlaren (om de har egen verkstad) vad som gäller?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000