Kul pryl! Påminner mig om en bilstereopryl jag såg för kanske 15-20 år sedan. -Två halvstora baselement (10-12") på var sin baffel som man spände fast baktill på framstolarnas ryggstöd. Det handlade inte om att det skulle låta, snarare kännas.
Hmmm.... Kanske en linjärmotor med femkilosklump på en skena under lyssningssoffan... Soffbenen ersätts med luftbälgar.
Kommer nu att tänka på då jag skakprovade gaspannor för tiotalet år sedan hos Packforsk i Kista norr om Stockholm. Där fanns en drygt kvadratmetern stor stålsockel full av monteringshål i golvet. Runt omkring satt rörlig tätning. Under sockeln var en två meter djup brunn full av kanske 10-15 cm tjocka hydraulcylindrar kors och tvärs. Jag ska vara försiktig med siffrorna jag inte minns, men Tror apparaten kunde skaka ca 30G från några Hz upp till extrema 1kHz! I låg frekvens var rörelsen flera decimeter men när det tjöt i hela hallen av högsta frekvensen syntes rörelsen bara som millimetertjockt "sudd".
Extrem hydraulik! Något att ställa soffan på!
För en tid sedan satte jag två 1970-tals slutna lådor med 10" basar precis bakom soffan och drev dem med en hemsk rör-PA på 20w. Ett simpelt filter tig bort det värsta över kanske 200Hz. Effekten räckte gott och väl till att ge en intressant och häftig känsla i kroppen.
Hmmm, man kanske ska sätta bafflar under varje sittdyna i soffans ramverk...
På en mässa för 20 år sedan såg jag en subwoofer som hade en DC-motor med stötstång och vevsläng i stället för talspole. -Någon som sett sådan? Har man lyssningsrum som är hyfsat slutet kan man ju koppla något liknande till rummets nästan helt stängda dörr...
Enklast är bäst! Inspirerande! Har två PA-basar av taskig kvalitet. Den ena med hela konen snedmonterad så det skaver. -Nu vet jag äntligen vad jag ska göra med skräpet!
Tur att jag inte såg detta koncept för 15 år sedan då en kompis var skitless på grannen i lägenheten under som under lååång tid renoverade under de mest märkliga tider på dygnet. Jag hade då på förslag att bulta fast en elmotor med obalans mitt på polarens vardagsrumsgolv och justera in varvtalet så att hela betongplattan kom i resonans... Undrar så här efteråt hur effektivt det egentligen kunnat bli... (läs "dyrt")
Ska städa idag, med en sådan mojäng under soffan kanske man kan driva ut dammråttorna? Vid rätt frekvens samlas de i cirkel mitt på golvet, fel frekvens och murstocken rämnar...
Det sägs att uppfinnaren Nicola Tessla gillade att ställa till med resonansspektakel och vid ett tillfälle satte hela byggnaden runt sitt labb i vibration så att fönsterrutor sprack. Enligt sägnen var givaren stor som en knytnäve. Jag tror inte på detta i detalj då Tessla var en självgod mystiker lika mycket som uppfinnare. (min källa är biografiska boken "mina uppfinningar")