HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiv basabsorbent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/02 :  17:37:59  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Aktiv basabsorbent verkar inte vara nån enorm hitt. Har sett nåt patent på det av Mr Pass och läst on en och annan som provat men med svagt resultat. Största problemet verkar vara att de ger ifrån sig en del missljud.
Men detta då?
http://www.bagend.com/bagend/ETrap.htm
Verkar vara en aktiv absorbent men med den skillnaden att man tunar in den att bara jobba vid rumsmoderna. På så vis borde de negativa effekerna minimeras kan man tycka.
Borde vara relativt lätt att DIY'a. En sub, mic+micförstärkare, inverternade förstärkare och ett antal bandpassfilter.

/Jesper

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/12/02 :  17:56:29  Show Profile Send esl a Private Message
Byggde en hpd variant (hop plockade delar) för några år sedan och den städade upp i basen märkbart.
Den var filtrerad under 30Hz och över 250 Hz.

Man bör ha några stycken, därför att:

1. Den totala absorbtionen delas upp i fler enheter vilket minskar kravet på varje absorbent. Varje absorbent ger ifrån sig en del missljud vid högre frekvenser (distortion) och den hörs.
Distortionen minskar med en faktor upp till minst 4 om man dubblar antal källor.

2. Ljudbilden blir mindre "skev" om fler absorbenter placeras ett gott stycke från varandra.
Mindre riktnings information från bi-ljud.

mm..

Jag använde mig av en bil sub, ett bil delningsfilter, bilslutsteg samt en liten kndensatormic placerad mycket nära högtalarelementet.

Nåt för Zalwe?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:40:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det här är ju något som varit uppe förut och som jag funderat på att prova ett tag.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29949
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=18612

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/12/02 :  19:52:50  Show Profile Send esl a Private Message
Var inte rädda att experimentera med detta, det är ganska enkelt att få något som funkar hjälpligt.

Några tumregler:

1: Se till att ha fasmarginal så att det inte självsvänger, dela ganska lågt >300 Hz
2: Använd gärna mottaktkopplade element för att sänka distortionen (ger en mindre låda också)
3: Använd bra högtalarelement, du kan aldrig ta bort distortionskomponenter från själva absorbenten!
4: Du bör ha flera absorbenter! = en separat förstärkare och mikrofon till varje.
5: Dämpa lådan! Fyll den!
6: Bara sluten låda duger!
7: Använd ett element med lågt FS samt lågt QTS. FS skall vara lägre än 25 Hz, och QTS gärna under 0,3.
8: Placera absorbenterna i hörn.
9: Göm dom gärna bakom stoppade möbler för att sänka bi-ljuds nivån.
10: Öka förstärkningen sakta tills du får självsvängning och lägg dig på en förstärkning som ligger med en bits marginal. Om det självsvänger väldigt kraftigt vid lägre frekvenser så vänd på högtalarfasen (enklare än att vända på micken eftersom den är fantommatad)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/02 :  19:55:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Japp, men idén här var att även lägga på ett antal bandpassfilter som innebär att absorbenten bara jobbar vid just rumsmoderna. Detta kan möjligen minska det missljud som ni förknippar med aktiv absorbent. Man skulle kanske bygga ett antal mindre saker som placeras lite utspritt.

Nu blev jag jättesugen, ska nog labba lite med detta.

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:03:39  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
esl:
Jag har en enorm mod vid 43hz och sedan en ganska kraftig runt 120hz. Ska kolla mer noggrant med SPL mätare. Jag har två basar med Fs runt 20 och Q runt 0.3 som jag skulle kunna bygga en smalbandig absorbent för att hanter 43hz moden med, denna placerad i ett hörn. Sen har jag ett antal mindre basar med fs runt 45. Dessa skulle kunna användas som lite bredbandigare absorbenter placerade lite uspritt i rummet.

Vad tror du om detta?

/Jesper
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:28:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu blir det off topic! - Fast kanske inte riktigt ändå...

Det finns annars en mycket elegant passiv variant som Esl demonstrerade när eojud och jag hälsade på hos honom. En baspipa som är avstämd exakt efter rummets egenresonansfrekvens. Man tar gjutrör i papp och avpassar till rätt längd, tätar botten och slänger i lite dämpmaterial (t.ex rockwool) i botten. Sen placerar man pipan på lämpligt ställe i rummet med tyg över öppningen i toppen.
Jag gjorde själv en sån pipa för att fixa en nod i mitt rum vid 38-39Hz. Funkar rent löjligt bra, jag vet att Esl är på gång att presentera detta senare här på forumet inklusive beräkningar osv. Esl, hoppas du inte misstycker att jag skriver detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:37:00  Show Profile Send esl a Private Message
Varför en massa filter?
Absorbenten absorberar kraftigare ljud mer eftersom den är återkopplad via mikrofon.
Små signaler (dippar) påverkas ju inte...
Om ni tittar på Nelson Pass patentet så har han en mick samt ett element i var sida om ett rör som går från golv till tak.
En fördel med detta är att då vi vid så låga frekvenser som vi pratar om så kan vi anta att en mycket lik signal genereras från bägge mikrofonerna. Det innebär att elementen slår "mot" varandra och cancellerar bort en större del av de motriktade reaktionskrafter man får från ett element mot lådan. Lådan kommer att vara mer still helt enkelt. Ganska galant... Dessutom är ju röret en fin diffusor :-)

Det låter på dig Jesper som om du vill sälja två fina baselemet till mig :-)
Dom kommer nog att fungera utmärkt!
Av dina siffror på elementet så antar jag att det rör sig om 12-15" basar??

Det bör räcka med ganska små element. Fast så var det det med lågt fs och lågt Q..
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/02 :  21:11:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Även om jag normalt propagerar för passiva metoder när det gäller att åtgärda rumsresonanser så finns det en hel del som talar för den aktiva lösningen som diskuteras här.

1. Den är bredbandig, den dämpar efterklangen i hela det register som den används i och dämpar precis som esl skrev extra mycket där det behövs. (Att införa bandbreddsbegränsningar är således ett sätt att mindre väl använda principen.)

2. Kan bli högre WAF än passiva lösningar eftersom det går att bygga väldigt kompakt och sedan trycker man in "absorbenten" i ett hörn så den knappt syns.

Problemen med egenljud bör kunna dämpas med en bra konstruktion och man bör t.ex vända baselementet bort från lyssnaren. Egenljud finns f.ö även i en resonanspipa som Bernt nämnde i form av övertoner.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/12/02 :  21:57:01  Show Profile Send esl a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig en liten kammare starxt utanför elementet "labyrint" med dämpull i för att dämpa högfrekvent. Ungefär som en lågpasslåda vid höga frekvenser

Bernt: Det är ok... Jag skall fixa excelarket så att det är publicerbart i helgen sen kör vi!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/12/02 :  22:39:14  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
esl:
Tanken med alla filter är att göra absorbenten smalbanding så den bara jobbar vid problemfrekvenserna och således ger ifrån sig mindre missljud, men detta är kanske onödigt eller rent av ofördelaktigt. Verkar iaf vara så ETrap jobbar.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000