HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Electrocompaniet EC-3 MC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:22:46  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Electrocompaniet EC-3 MC Känner någon till detta försteg? Har sökt högt och lågt efter info men fått tji! Kanske någon kan hjälpa mej.

PSET-High Smile Value Per Watt!

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:53:03  Show Profile Send Bland a Private Message
Vad vill du veta?
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:19:03  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jo, jag vill veta om in och utgångar, tonkontroller, möjligheterna på RIIA justeringar och allmän ljudkaraktär. Kort och gott allt som finns att veta!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/02 :  22:50:50  Show Profile Send Bland a Private Message
Vad jag minns har den en xlr utgång och två rca utgångar. Man kan även köra balanserat med de fyra rca utgångarna ( fyra rca kontakter till deras egna slutsteg som har fyra rca ingångar). Den har en xlr ingång märkt cd ( I vissa tidiga versioner har cd fyra rca ingångar. Det går att köra oballat. Fördelen med detta är att du kan ändra fasen om du så önskar). Vidare har den - tror jag - fem rca ingångar till. Du kan även spela in och lyssna på något annat samtidigt. Den har inga tonkontroller. Balans kontroll finns

Mc ingången är balanserad med fyra rca kontakter. Jag har inte sett den med xlr. Går att köra oballat men man får inte kortsluta ingångarna - manualen är mycket viktig att äga. Du kan justera gain och "motstånd" separat. Jag minns inte hur mycket gain den hade men den drev min ortofon mc 3000mk2 (0,17 eller vad det nu var) ok - det "brummade" en del på hög volym - vänster kanal ( -50db). Den är justerbar mellan 5ohm upp till 100ohm. Med många varianter under 20ohm - typ 5,1 och nästa steg var 5,8 osv.

Ljudet?! Ja, det är säkert 5 år sedan jag sålde mitt ex. så mitt minne börjar falna. Jag gillade ljudet och levde med EC steget i tio år. Jag njöt av det varje dag. Det är svårt att beskriva, men säg så här: Den spelar musik utan problem, och jag skulle hellre äga EC3 MC, än många krell försteg (ifrån samma årtionde). Det enda negativa jag kan säga om EC3 MC är att volympotten började "låta" efter 7-8 år. Och det är ett problem som nästan "alla" EC3 modeller har. Varför det är så, vet jag inte. För övrigt fungerande mitt ex. klanderfritt i tio år. Om du hittar ett ex. så låna och prova. Det kan bli hur bra som helst.

Edited by - Bland on 2005/12/02 22:52:44
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/03 :  06:15:04  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Tackar för god info Bland, kör idag med ett Audiolive rörbuffert steg med gott resultat dock med begränsade anslutningar. Vad jag hört, så ska RIIA-delen vara välljudande i EC3:an.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/03 :  20:50:48  Show Profile Send Bland a Private Message
Tack! hoppas att det är till glädje. Riaa steget är mycket bra. Hurvida du skulle få ett bättre ljud med EC jmf med audiolive, vet jag inte. Jag har aldrig hört audiolive. Men,det är bara att prova.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/04 :  08:27:24  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ja, det är ju frågan, vinner jag ljudmässigt på bytet och slår EC3 riia-steget mitt nya Rough Stealth phono? I vilket fall som helst så blir det en pryl mindre och kortare signal väg. Kanske det går att modda EC3:an. Ev. så kan jag köra med EC3 riia-steget för M.M. i en mono variant till en hög med äldre vinyl. Vad gäller en "låtande" volympot så kan den bytas mot en 24-läges ALP eller liknande.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:17:23  Show Profile Send Bland a Private Message
Om du ska köra med enbart mm nål måste du löda bort mc-steget. Den sitter fast-lödd på ett antal punkter. Riaa steget är mycket bra. Det skulle inte förvåna mig om det separata riaa steg som EC säljer idag, är mer eller mindre identiskt med EC3 MC.

Jag känner inte till Rough prylar.


Ps. Glömde att skriva. När du byter ohm värden på mc-steget gör du det med små switchar på ovansidan. Du behöver inte öppna steget för att göra det, utan det går att sköta med tändstickor. Det är enkelt. Ds
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/04 :  18:38:16  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Tack, kanske kan det bli affär.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000