HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diod-nätströmfälla+elyt backström+drosselfråga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/01 :  17:33:33  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Den här fällan presenterades här för något år sedan och kondensatorn skulle vara en 4400 µF, men dessa är ju oftast elektrolyter, hur mycket "backspänning" tål en elektrolyt innan den smäller? Det bör ju bara bli ca 1,2V enligt kopplingsschemat.

Hur kopplar man två e-lytar mot varandra så de funkar som en bipolär kondensator? Plus mot plus eller minus mot minus eller spelar det ingen roll?

Vitsen med filtret är att ta bort eventuell bias (likströmskomponent) som ofta kan förekomma.
quote:

I principet blott 2 stk. effekt dioder (hver sin väg) och 2 stk. kondensatorer - t.ex. 4700 uF/16V - ochså hver sin väg. Alle 4 komponenter parallelkoblas och sättas i det ena benet ifrån nettet inn til trafon.


Normalt er det tilstrækkeligen med 1 diode i serie, men om der ligger mera enn 0,6V DC kan man sätte 2 x 2 dioder i serie/parallel kobling.

Jeg har byggd minnst 20 sådanna DC-fäller och har alldrigen haft behov for mera enn 2 dioder.



ELFA nummer
Kondensator: 67-053-13
Diod: 70-042-11


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/12/02 10:18:00

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:13:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har byggt denna version som du har tittat på LeoArietis men du kan även använda större kondensatorer för jag har upptäckt att ett större värde ger ett bättre ljud (mindre återhållsamt). Just nu 2x6800uF men det skulle inte förvåna mig om 2x10000uF skulle bli bättre men det får provas vid ett annat tillfälle.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/01 :  20:57:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag antar att du inte har brännt någon konding med andra ord!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/01 :  21:31:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
No det har han inte gjort än ;). Vad jag har förstått så är detta en rättfram produkt med få komponeter som kan ställa till det.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/01 :  21:39:32  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Den här finns på peranders hemsida:

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01/index.html

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:17:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Den ritningen är annorlunda. Kondensatorerna är seriekopplade med varandra parallet över dioderna med plus utåt. Är det den varianten du har använt?

se schema på
http://www.sjostromaudio.com/hifi_files/qrp/dct01r0schema_p1.pdf
D1 och D2 kan/bör tas bort och i stället använder man D3-D6

Vid seriekoppling av kapacitanser så blir den totala kapacitansen hälften? Fördelen är att elektrolyter tål att kopplas på växelström när båda har plus-polen utåt vid seriekoppling?


Om jag vill lägga in et hf-filter, vilken dimension bör man då ha på drosseltråden för att det skall tåla ca 5-8 ampere? Räcker det med 1 mm diameter eller skall man upp på 1,2mm (vilket ungefär blir 1mm²)

Hur många varv på en kärna av typen
ELFA
Artikelnummer: 58-729-16
Produktnamn: Järnpulvertoroid T130-26
Fabrikat: Amidon
Typbenämning: T130-26
Ursprungsland: USA
Datablad:
Försäljningsförpackning: 1
Dimensioner (förpackning): 33X33X10 mm
Vikt (förpackning): 43 g
Informationstext:
Katalogsida / Katalognummer: 701 / 53
Tullnummer: 8504901110
UNSPSC: 30211501
RoHS-info: Uppfyller RoHS-direktivet

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/12/02 10:20:22
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/12/02 :  11:22:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hörni, det finns många variationer på DC-fällatemat. För min del hade jag ingen lust att utreda absolut minimum. Lars Clausen har en mycket enklare lösning som säkerligen funkar bra. Med min lösning så sover jag gott om nätterna. Att ha två kondingar antiparallelt är säkert också helt OK. Tänk dock på att dimensionera lytarna så att ingen ström går igenom dioder i normal drift. 4700 uF x 2 är helt OK.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/12/02 12:55:16
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/02 :  11:25:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om du menar mig så har jag använt den som du har i första beskrivningen där man kopplar dioderna parrallet med kondensatorn. Jag har inte provat Per-Anders variant men den fungerar säkert bra men den jag har är enkel i sin uppbyggnad och fungerar bra, vilken man skall använda är nog en smaksak.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000