Author |
Topic |
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 17:39:07
|
Rättelse sladd:ett amerikanskt (EAR), EAR är inte amerikanskt utan Engelskt sorry för OT.
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 17:47:21
|
Denna gången är sladds ord vettiga och befogade. Hur långt ska näthandlare gå för att få roffa åt sig hela kakan? Vart hänvisar näthandlarna "sina" kunder när dom ska "se ut vad dom ska köpa" senare på nätet, när alla riktiga handlare har bommat dörren för sista gången? Att sedan aftonbladet ställer upp med ett sådant skriveri är ju helt åt helvete (sorry) Jag har aldrig tidigare gjort det, men nu ska här skrivas till AB, för jag är rent ut sagt förbannad på riktigt!!!!!!!!!!! Kommer inte att köpa en endaste AB till!
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 18:23:47
|
Engelholm:
Precis. Bara för att vi säljer hifi och har butik så blir den uppsnappade tråden direkt "vad var det jag sa, nu kan ni stå där era loosers i ert sjunkande skepp eftersom ni inte följer med tiden"....
I sak är det helt fel och jag upprepar gärna det jag sagt innan. Vi går som företag framåt, ökar omsättningen, ökar täckningsbidrag och tycker livet är ganska kul. Men vi blir inte miljonärer och vårt eventuella välmående är inte vad tråden handlar om heller.
Sakfrågan är faktiskt ganska intressant om man funderar ett varv extra. En tidning är en mäktig opinionsbildare, det som finns där är på ett sätt mainstream och det sätt folk i allmänhet brukar bete sig på. Här kom det däremot in ett helt nytt element.
Det bedrägliga, utlärande självklara (!) utnyttjandet av företagare som står med lokalhyra, butik, peronal, lager och vad det nu kan vara
Nytt men i det självklaras tappning. Alltså extra mäktig reklam för både denna typ av beteende och för den aktuella "nättjänsten".
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 18:28:36
|
quote: Precis. Bara för att vi säljer hifi och har butik så blir den uppsnappade tråden direkt "vad var det jag sa, nu kan ni stå där era loosers i ert sjunkande skepp eftersom ni inte följer med tiden"....
Fortsätt inte själv nu...
Alla: Varför inte agera? Skicka ett surt mail till AB om ni tycker det är dålig stil att rekommendera detta tillvägagångssätt! Behöver inte vara skönlitterärt men gärna uppriktigt. Och viktigaste är att det blir gjort! Att vi agerar - vi som inte tycker om det. Jag tror personligen att journalister är lättpåverkade flockdjur. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 18:33:29
|
Lite mer OT
quote: FBK:
Vadå utan bredd
Lugn nu sladd. Jag menar INTE att ni ska ha 100 märken i sortimentet. Utan det jag har saknat (har blivit mycket bättre i Stockholm) är att butiker inte tar in nya märken i Svedala, utan många butiker satsar på de innarbetade märkena oavsett om de är bra eller mindre bra.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 19:05:18
|
Jag håller med dig i mångt och mycket Sladd. Det som du skrev om Pricerunner och Aftonbladet är ett skräckempel hur det inte får vara
Trots det finns det vissa saker man kan undra och förvånas över
För mågot år sedan tog jag prisuppgift på en volpot direkt från företaget(tillverkaren) som då ligger något tiotal mil ifrån där jag bor.Priset i svenska kronor skulle hamna lite under 2000 svenska pengar. Tog sedan prisuppgift från en näthandelsfirma i Taiwan på samma pot och se där den kostade hälften med frakten inräknad trots en flygfärd i detta fallet på ca 2400 mil
Kan det vara så att det är sådana händelser som gör att folk går över till näthandel eller är det Eu som ställer till det för oss men med tanke på vad saker kostar i Norge så!!!! |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2005/12/01 20:17:51 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 19:37:11
|
Skulle det drälla av butiker som har de märken (inom det prissegment jag har råd med) jag är intresserad av, finnas i den staden jag bor i, skulle jag knappast handla lika mycket på internet. Närmaste renodlade hifibutik ligger 6mil bort, och saknar man bil så är det givet.
Jag är inte så himla glad över internethandlingen, jag är desto mer arg över avsaknaden av hifiaffärer. Att "låna hem och lyssna" kommer aldrig att vara ett alternativ, förrän jag fått jobb och flyttat till en större stad.
Nåväl, det var bara vad jag ville säga om den här saken |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/12/01 : 19:41:12
|
FBK: jag är lugn, det är helt Ok
Engelholm: Nädå, jag bromsar gärna, blir bara trött ibland över enkelspårigheten. Skicka protestmail till herrar journalister verkar vettigt. Köp dagens Aftonblad och maila johan.gunnarsson@aftonbladet.se och claes.petersson@aftonbladet.se och se om det blir någon respons. jag har skickat till båda adresserna.
Ear:
Du har rätt i att det finns många exempel som förskräcker. Där fungerar ju internet som en jämlikare med tiden. Samma vara som säljs under samma förutsättningar (postorder/internet direkt till kund) måste ju ha en ungefärlig likadan prissättning. Där finns mycket att titta på. Allt kan dock inte ses ur perspektivet billigare är lika med bättre såsom trenden är idag. Media verkar ha tappat hela huvudet när de skriver om konsumentfrågor. Lågt pris är allt som räknas. Allt annat har en faktor 0,1
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 00:53:25
|
HiFi Consult & Engelholm Audio: Amen!
MullBenkt: Inget fel att du handlar som du gör!!! ...att allt inte finns i den och den butiken/orten är ju som det är...och absolut inget som gör att du ska ta åt dej när AB's agerande reageras på!
-------------------------------------
Det som är "skit" är att tidningen/sajten AB uttryckligen uppmanar folk att utnyttja butiksägares investeringar i personal (= kunskap), lokaler, varulager etc för att sen handla av andra...tämligen oetiskt och faktiskt en helt annan sak än att butiker ofta kan ha fel/dåligt sortiment...
Likaså kan man ha synpunkter på butikers kompetens/attityd/sortiment/priser etc, men det är ju faktiskt inte DET som (jag tycker att) trådens ämne tar upp.Det är en annan diskussion, som givetvis har SIN plats.
AB's indirekta åsikt verkar ju vara att just "butiken" ÄR rätt plats för korrekt info, kunskap etc om varorna, ändå höjer dom upp priset till "enda" avgörande faktor -VARFÖR det kan vara billigare på nätet etc tas inte upp alls.Med andra ord, AB ser butiker som "kunniga" men samtidigt har man attityden att just butiksägaren SKALL stå för denna kompetensen gratis trots att HAN får betala dyrt för att kunna erbjuda densamma.
Edit: Höll på att blanda in lite politik här på slutet
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/12/02 01:04:00 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 01:10:18
|
Bara som en lite omvänd grej här. Jag ska köpa något, kikar på internet, letar info, reviews och priser. Sen går jag till lokala handlaren och köper. Har jag svikit näthandlarna då? Det måste jag ju har gjort, jag har använt deras bandbredd när jag har surfat in där och så vidare. I princip så är det lika oärligt som den andra vägen. Eller hur? Peta in en pinne i brasan. *nynnar* |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 01:21:57
|
Konsumenterna styr, så enkelt är det. Vill konsumenterna beställa sina varor på internet får handlarna anpassa sig om de vill hänga med. Visst är det jättetråkigt att vissa affärer kanske tvingas läggas ner, men man kan ju inte tvinga folk att handla där de inte vill bara för att folk vill kunna livnära sig på sälja prylar. Jag har hört att arbetsmarknaden kommer se skitdålig ut för mig när jag är färdigutbildad, tråkigt men jag pluggar vad jag gör för att jag tycker det är kul. När jag är klar kan jag välja att gnälla som fan eller helt enkelt acceptera att världen inte anpassar sig efter mig utan att jag får anpassa mig efter den och ta ett jobb som kanske inte har med den utbildning jag har att göra.
Jag tror att om man har ett företag idag som säljer elektronik är det dags att omgående inrikta sig på postorderverksamhet, annars kommer man vara slut som företagare om 10 år max. Trivs man inte med det får man väl hitta på något annat som alla andra. :)
(Nu lät jag kanske lite sur, och det var inte meningen men jag tycker det är lite konstigt att vissa yrkesgrupper anser sig ha någon slags grundläggande rättighet att få driva sin verksamhet med vinst oavsett hur marknaden ser ut. Samhället förändras ju hela tiden, och om man startar ett företag så är väl det första man måste lära sig att det är just konsumenten som bestämmer.) |
Sandoz in the rain |
Edited by - labrat on 2005/12/02 01:23:13 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 11:22:52
|
Labrat skrev:
"men jag tycker det är lite konstigt att vissa yrkesgrupper anser sig ha någon slags grundläggande rättighet att få driva sin verksamhet med vinst oavsett hur marknaden ser ut. "
Detta förstog jag inte alls och du hittar inte den typen av åsikt någonstans i tråden. Dessutom anpassar ju sig alla företag till det rådande läget för fullt, utan undantag och ingen har i denna tråd vad jag sett haft åsikten att man skall stoppa tiden eller bara sitter och gnäller?
Edison skrev: "AB's indirekta åsikt verkar ju vara att just "butiken" ÄR rätt plats för korrekt info, kunskap etc om varorna, ändå höjer dom upp priset till "enda" avgörande faktor -VARFÖR det kan vara billigare på nätet etc tas inte upp alls. Med andra ord, AB ser butiker som "kunniga" men samtidigt har man attityden att just butiksägaren SKALL stå för denna kompetensen gratis trots att HAN får betala dyrt för att kunna erbjuda densamma"
Huvudet på den berömda spiken. När handlarna har försvunnit (alltså real life handlare med real life experience och real life butiker och produkter) kommer support/installation/kunskap/hjälp att finnas på synnerligen dyra teleledningar och via kostsamma avtal. Det är den NYA MODERNA tiden och detta kommer att hända. Alltså är det bra?
Eller skall en butik ta 500:- för att lägga tid och intresse och släppa till lokalerna och klämmandet och rådgivningen. Att dra av vid köp... Detta tillämpas runt om i världen.
I brevlådan kom en säljbrochyr där jag som glasögon/linsbärare kunde handla direkt på nätet till fantastiska priser. bågar och glas för 3-400 spänn. Linser kanonbilligt, kända märken på linserna. Bara att koppla upp sig, ange sin styrka eller sitt glasögonrecept och så kommer prylarna. Att alla inte kan bära linser och det måste ske någon läkarkontroll hade man löst sålunda: I Stockholm, Malmö och Göteborg kunde man kostnadsfritt boka tid till en undersökning. Där togs en bild av hornhinnan och en läkare bedömde (sedan/senare) om det fanns medicinska hinder att den undersökte bar linser. I praktiken så tittar en läkare på bilderna som dimper ned i ett kuvert någon kväll och får ett par tusen för besväret. Inget fel i detta men någon läkarundersökning talar vi ju knappast om.
Vad är problemet med detta då?
Jo, vem farao har gjort synundersökningen?? Ni som har linser och glasögon har ett recept allihop. Gjort i de flesta fall av en optiker med lång erfarenhet och utbildning. Kommer ni ihåg vad det kostade? Lägg det på minnet för nu är den kostnaden ett minne blott. Nästa gång ni kommer med glasögon köpta på internet och har en smula ont i huvudet när ni läser kommer det att kosta något helt annat.
Men optikerna måste ju också "följa med" i denna utveckling (eftersom den händer är den ju per definition rätt, eller?). Alltså ut på nätet, öppna postorder och vad skall nu den där undersökningen göras, (nu låtsas man som om inget recept behövs, som om det aldrig behöver förnyas) och hur skall man kunna prova bågarna på fejset? Och vad skall detta KOSTA?
Vi ser fram emot den debatten, om de höga marginalerna inom optikerkedjorna, hutlösa priserna, de kan gott skylla sig själva (den branschen saknar ju HELT konkurrens idag...) och så - vips - fanns de inte kvar och de har sig själva att skylla. Blev allt verkligen bättre nu då? För dig och mig?
Där kunde ju onekligen en tidning som Aftonbladet göra en väldig nytta. Fast det vi kommer att få se är en representant för en "kundtjänst" på nätet som guidar "rätt".
******************************* Billigt, snabbt, riskfritt
men se upp för fallgroparna.
Besök en butik och få korrekt rådgivning och se om du kanske kan få en gratis synundersökning. Sök därefter upp billigaste alternativet.... *******************************
Vi blir just nu utbildade i att bete oss som snyltande lodisar.
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 11:49:27
|
HifiConsult: Nej, det har möjligtvis inte yttrats (ännu) i denna tråden men det är vanligt förekommande i diverse diskussioner om skivaffärer och elektronikbutiker som lägger ner när konkurransen från näthandeln blir för stor. Och det uttrycks väl ändå här någon sorts upprördhet över att konsumenterna tittar runt i olika butiker men sedan ändå köper varan på postorder där den kan fås för några tusenlappar billigare. Vad är konstigt med det? Alla som handlar mat gör exakt samma sak. Det är ingen som gnäller när Aftonbladet har prisjämförelse över Stockholms alla stormarknader. Driver man en butik så måste man ju räkna med attkonkurrera med både andra "riktiga" affärer samt internethandeln. Så anpassa priserna, eller acceptera att kunderna inte slår till när de väl är inne i butiken och fingrar på prylarna. :) Jag förstår att det är svårt att konkurrera med butiker som inte har någon personal, eller lokal annat än lager, rent prismässigt men det är så marknaden fungerar och kan man inte hänga med så får man väl själv sadla om och också börja köra postorder.
Det har också t ex varit stora diskussioner om yrkesfiskare, en grupp på några hundra som överhuvudtaget inte behövs längre i sverige men som hänger sig kvar för att de har "fiskat i generationer".
|
Sandoz in the rain |
Edited by - labrat on 2005/12/02 11:57:42 |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 12:07:11
|
Tror inte att HiFi_Consult behöver bekymra sig för konkurrens från Internethandlare, då försäljning via Internet drabbar dem som håller till i lite prisbilligare segment. I längden kommer Consulterna att tjäna på att många mindre butiker försvinner, de som förlorar är vi...........som inte lägger astronomiska summor på HiFi. mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
Edited by - Klenkar on 2005/12/02 12:13:51 |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 12:07:17
|
labrat:
quote: Alla som handlar mat gör exakt samma sak.
Går in på den lokala grådsbutiken och klämmer lite på den nyslaktade oxfilèn, luktar på de hemgjorda korvarna och provsmakar det hembakade brödet.
För att sedan gå till Netto och köpa fryst oxfilè från Argentina. Grillkorv från Mamma Scan. Å en färdigskivad limpa från ett tyskt storbageri.
Ledsen, kunde inte låta bli... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 12:23:25
|
Angående dålig säkerhet på nätet så är det bara ren skräp-propaganda. Det är HÖGRE sannolikhet att du blir rånad utanför hifibutiken, när du är på väg att lasta in dina dyrgripar, än att du luras på nätet. Skaffa E-kort, överför det belopp du ska betala, så riskerar du inte att någon "hacker" tar över din dator och skickar lönekontot till yttre rymden Sen har vi diskuterat handla på nätet kontra handla i butik i många trådar. Jag jobbar med e-handelslösningar och skulle kunna ge butiker många råd att möta marknaden, i stället för att köpa in en pall kaffe och vänta på att kunderna ska komma. Ett råd är att se seriöst på er webb. Det är skrämmande hur en del företag satsar rejäla summor på reklam men deras webb ser ut som anno 1996. Om du satsar "rätt" så har du, med rätt inställning, hela landet och "yttre rymden" som arbetsfält. Jag tycker i alla fall det är spännande och se utvecklingen och hur vi ska hantera framtidens handel. Vi har suttit relativt säkert från konkurrens i Sverige, därav den värdelösa service man ofta möter i butikerna. Nu är det andra tider och handlarna får tänka om - spännande och intressant!
mvh, Håkan |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 13:30:10
|
Jag har aldrig köpt något via nätet, men pricerunner (och diverse företags hemsidor) har jag använt för prisjämförelser i flera år. Jag har inte ekonomiskt spelrum till att åka till "första bästa", utan åker gladeligen några kilometer extra för att spara ett par hundra, om produkten är i stort sett densamma. Dock håller jag mig inom Gbg. Faktum är att billigast butik brukar variera ganska kraftigt mellan olika produkter, så i slutändan har jag nog handlat hos de flesta av jämförelseobjekten trots allt. |
Militant cyklist. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 13:38:24
|
Jag tycker att det är ett intressant problem som tas upp i tråden. Frågan är ju om marknadensutvecklingen gynnar konsumenterna för att priserna blir lägre...innebär "bästa pris" att kunden har gjort en god affär? Då menar jag om möjligheterna för kunden att bedomma VILKEN vara som skall köpas, service osv. Å andra sidan så medför ju intenethandel ökad konkurans vilket är BRA. Vad jag kan hänga upp mig på är att beskrivningar av marknadsutvecklingen allt förofta beskrivs ur ett ensidigt förhållningssätt - att förändringen BARA är positiv. Att det inte reflekteras så mycket över vad man vinner OCH förlorarpå en förändring.
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Topic |
|