HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dagens Aftonblad...besök butik - handla på nätet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:59:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Sidan 8

Rubrik: Billigt - snabbt - säkert

"så lätt handlar du julklappar på nätet"

Sedan följer redaktionell text som beskriver den kompletta internetguiden inför julhandeln. Tydligen är det inte så enkelt och råden är många för att "Undvik fallgroparna".
Den man som är intervjuad är Victor Dahlberg på Pricerunner (citat: "en prisjämförelsetjänst") som ger råd för julklappsköparna.

Reprtrarnas råd är:

*Kolla villkor, tex leveranstid

*Lämna inte ut kreditkortsinfo till okända nätbolag, särskilt inte utländska

*Betala aldrig i förskott

*Gå på magkänslan, känns det inte bra - handla inte

*Gör din egen bedömning innan du handlar. Fråga dig själv: Är det värt några kronor extra att handla från känd affär jämfört med det lägsta priset från en helt okänd handlare.

*Om du inte hittar det du letar efter, gå till en vanlig butik. Ta reda på märke, modell och pris.

Om vi går vidare till Victor Dahlberg på Pricerunner så ger han det smått genialiska rådet att: citat "Man bör först och främst veta vad man är ute efter. Man kan till exempel kolla i en vanlig butik först för att få reda på beteckningar på olika modeller. Därefter kan man börja sökningen." slut citat.

Jag gör en högst personlig sammanfattning.

Det verkar vara vare sig säkert eller enkelt att handla på nätet, i alla fall inte i paritet med rubriken. Säkrast att gå till en butik och skaffa sig information från personalen. Men HANDLA gör man (senare) på nätet...

På pricerunner månde man ha enbart imbecilla kunder som behöver råd av typen "först måste du veta vad du vill ha"

Sedan följdriktigt "besök en butik" och sist såklart måste ju det egna företaget komma in; "därefter kan man börja sökningen"

I tidningens exempel på julklappar finns inte rubriken "stereo" eller "hifi" med så just vi drabbas inte. Men den allmänna trenden...

mvh

.

Lägger denna intressanta tråd på, HiFi Off Topic - Fritt Forum

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/12/01 15:57:40

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:17:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag handlar egentligen helst i butik av flera skäl, men är priserna lägre på tex internet köper man ju där om det är från en hyfsat säker butik. Det är lite av en sport att köpa en vara till så lågt pris som möjligt, men kan en lokal handlare ge mig samma pris köper jag ju där istället. Båda för att det oftast är säkrare och för att gynna denna handlare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:18:30  Show Profile Send mayro a Private Message



snacka om svartlista en handelsform.... Ska bli skoj att se hur näthandlarna här på forumet besvarar detta..

eller om näthandlarna på forumet skulle ens tillåtas ha en dylik text fast tvärtom..

Ja denna tråden blir skoj att följa..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:22:22  Show Profile Send JonasY a Private Message
Känns som snubben har missat en liten detalj, nämnligen Internets styrka - information. På Internet kan man hitta information om de flesta produkter. Sedan kan man gå till handlarn och kolla priser, känna på prylarna etc

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/12/01 13:22:38
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:47:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Mayro!

jag tror int näthandlarna här på forumet behöver känna sig träffade. De är väl som regel importörer av egna märken om vi talar om hifi.

Min reaktion är mest på det ohöljda utnyttjandet av butiker rent generellt med apparater på plats för demo, information av betald personal och sedan välja det billigaste alternativet på nätet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:52:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hahaha, undrar om Aftonbladets snubbe nånsin handlat över nätet? Tror nog 95% av nätbutikerna faller bort/med på hans rekommendationer!


Själv handlar jag ofta över nätet - över hela världen. Men det är mest en fråga om tillgänglighet och en viss prisskillnad. Man kan hitta allt via nätbutiker. Det är värre att hitta såpass "nischade" butiker som man ofta använder sig utav in real-life... Sen så har ju de flesta "riktiga" butiker en websida och en mailadress också.

Sen så är det ju lite sund inställning också; Tror inte jag helst beställer ett par högisar på 100kg/st över nätet(fraktskador!) från andra sidan jorden. Då tycker jag det är bättre opp med att handla i närliggande butik(värt det - mindre krångel!). Däremot kan man ju köpa elektrolyter eller banankontakter eller skivor (som är svåra, eller dyrt som fasiken, att få tag i i hemmavid-butiken) eller liknande.


M

Edited by - rannagarden on 2005/12/01 13:54:38
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:58:50  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Hör inte den här diskusionen hemma i OT?

Med det sagt så förfasas jag över rekomendationen att titta i butik och sen handla på nätet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:59:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja.. tiderna förändras Sladd.. oavsett vad så gör dom så.. Och sveriges gränser för OLIKA hifi rivs sakta men säkert.. Så är det.. Och dom som inte hänger med slås ut.. exakt som borås med kläder.. Malmö med varv.. och saab o volvo med bilar... utflytt nerläggning osv..

En del övelever..endast en del..

Jag satt med diskutioner med folk du känner väl för tio år sedan och försökte förklara exakt detta som sker nu.. Då skrattade man åt mig.. Och sa..
"mina handlare har jag alltid jobbat med, dom står här bakom mig".. detta sagt av en mycket mycket tung man inom hifi..

idag så kan jag läsa alla faxen med ett skratt då jag ser att exakt det jag sa är idag det som sker... consulterna var även dom inblandade som diskutionsämne så du vet..

Du får väl ha ett möte med mig och några till så kan vi sitta ner o diskutera framtid en stund... inte diskutera hur man stoppar framtid..

Det är nämligen helt omöjligt att styra hur gärna man vill..

tror en sådan diskution skulle bli intresant..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:18:34  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Det finns en tråd i Off Topic sektionen som berör vilken prisskillnad det krävs för att man ska välja att handla via nätet istället för över disk i en affär. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44076

Det är inte rätt att kolla i en affär först och sen handla via nätet, men det är tyvärr så många gör och är skillnaden i pris större än man tycker mervärdet att handla i butik ger så.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:34:18  Show Profile Send mayro a Private Message
många tittar på bilar i bilbutiker och köper sedan på privatsidorna.. Inget ovanligt alls.. Detta görs pga prisskillnad..

Man skall minnas att många i tex USA undrar över just Sverige såsom land att sälja till via agenturer då vi är så i deras ögon "prisjagande".. Att vi inte kan göra "straight bussiness" ..bara lite info..

Allt landar på att vi är ett land med väldigt lite pengar.. Att vi har svinhöga skatter tullar osv osv osv .. Med risk för poletiksnacka så lämnar jag detta område. Men man skall i alla diskutioner inte bara fördömma folk som "spar" sina slantar vid inköp.. Man väljer ofta mellan att samtidigt ha mjölk till maten som man köper in sin enda hobby.. Många har det så av oss..

Sådant kan endast mötas på helt andra sätt att sköta "handeln"..

Och med kinas supersteg inom hifi så MÅSTE alla handlare införa nya sätt att arbeta OM man skall klara sig.. samt sluta skydda rumpan på varann som görs o gjorts länge i vårt land.. Vilket handlarna själva är ansvariga för via sina informativa "styrningar" internt mellan sig. samt marketing av undermåtliga produkter..till svinhöga priser..samt ej intagande av märken man inte själv håller i.. osv osv osv..

idag spelar vilken hyfsad kinastärkare som helst för under tio lapp hemma lika bra som en försåld svensk produkt..ifrån butik..

Sådant går inte stoppa helt enkelt hur man än försöker..

Dom stora dagarna då man hade 30000-40000 kr i avans på en krellstärkare är slut helt enkelt..

Det är inte svårare än så helt enkelt.


Edit.

Men nu har jag sagt mitt här om skäl osv..... skoj tråd . Lite fel utgångsläge bara att ta näthandeln som avstamp kanske.. Den borde man varit en del av OM man varit mer kundorgenterad o mindre skyddande av egna rumpan.. Med där är väl mårtenson den som la grunden till felgrepp o inte du sladd.. Så att du ärver hans dåliga insyn i framtid är inte ditt fel..Självklart...

rättade lite

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/01 14:56:23
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:34:58  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har inte köpt hifi-elektronik över nätet, kanske det beror lite på att det mesta jag köpt är begagnat eller innan Internet var tillgängligt för alla, men ändå...

Skulle jag kunna tänka mig köpa hifi över nätet?
Tja, med min ansträngda ekonomi skulle det naturligtvis kunna försvaras... Men problemet är att jag gärna vill känna/klämma lite innan köp och absolut lyssna först! Helst hemma! Å detta kan ju vara svårt om jag skulle köpa hifi över nätet...

Sedan känns det bra om jag kan gå tillbaka till butiken å skälla på säljaren att jag e lurad eler nåt i den stilen! Inte för att det har hänt (vad jag minns nu?), men känslan att kunna är viktig. För mig.

Jag tror inte att "tung" hifi kommer försvinna ut till näthandeln, det problemet är nog mer berört "bugdet" hifi... Vill jag ha en billig DVD till vardagsrummet så bryr jag mig faktiskt inte så mycket hur den låter/känns. Jag kollar vad som skrivs på nätet å köper mig den billigaste Denver (eller motsvarande) jag kan finna! Det är en avgrundsdjup skillnad om jag ska byta till en ny DVD i musik/film rummet! Då blir det till att ramla runt bland butiker för å testa osv...

Jag tror att båda världarna kan leva bredvid varandra i sammförstånd! När det gäller hifi... För ska jag köpa dataprylar så bir det oftast näthandel

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:37:28  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
kolla i en vanlig butik först för att få reda på beteckningar på olika modeller. Därefter kan man börja sökningen

Den gubben e ju inte vaken!

Det ä ju tvärtom! Först kollar man info på nätet, sedan går man till butiken!
Vojne vojne...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:47:03  Show Profile Send mace a Private Message
Tja ! jag handlar gärna på nätet om det är något som är svårt/omöjligt att få tag på i butik.

Igår köpte jag Whisky till kärestan på nätet. finns ej i Sverige.
Skall jag ha sprit,vin och öl så går jag till bolaget. Service och utbud och affärstäthet som inte kan matchas i något annat land !

Jag väntar just på att en Oldfield cd skall komma till lokala handlarn (tack för inspirationen till köpet som jag fick här)
Här vet jag ej om jag kommer beställa Lp skivan X & Y av Coldplay. Har inte frågat vad hanlarn vill ha ? om det som på cd skivan inte skiljer mer än 10% så väljer jag handlarn.

Skulle jag köpa något elektroniskt för 5-10 tusen så tror jag att jag väljer jag lokal butik om inte skillnaden är mer än en 7-8 hundra, kanske mer beroende på varan.
Jag gillar särskilt att ha köpestället i närheten om det är grejor som jag kan behöva få hjälp/service med. Jag vill ofta ha "mer än bara prylen" och värdesätter det med plånboken.

I'm a hands on kind'a guy


M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:03:31  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag tror inte att "tung" hifi kommer försvinna ut till näthandeln, det problemet är nog mer berört "bugdet" hifi


Här har du nog fel CC.. Sådan sidohandel har till o med långt långt innan ens datan kom skett via annonser.. Via kontakter osv osv..

Och tung hifi säljs som aldrig förr via nätet numera.. samt klart under priser man ser här i Sverige..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/01 15:04:10
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:05:01  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmmm tja hur gör man... Rotar info och "tycken" på nätet och sedan drar i alla fall jag till en butik och handlar...
Om man inte köper beggade grejer...
Anledning till att jag gärna köper i affär är att jag vill ha något att åka och slå i prylen i skallen på om den slutar att funka...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:10:46  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
mayro,
Och tung hifi säljs som aldrig förr via nätet numera..

Olyssnat?

Hm? Kanske mina åsikter är färgade utav att jag inte har råd med "felköp"...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:18:21  Show Profile Send mayro a Private Message


Som någon skrev så finns idag så mycket info på nätet om allt så "olyssnat" har ju inte direkt samma betydelse som förr då EN skribent skrev om en sak..

idag kan dom flesta ju ha flera hundra "tyckare" o tänkare...

Sen är väl Svenska handlare ingen direkt hälsobrunn av bredd direkt.. Bara att kolla in danskarnas beg sidor så ser man märken man snudd inte ens vet fanns osv osv...

Så.. Svenska handeln är så begränsad i utbudet så den kan väl knappast ens kallas för informativ mer än för enskilda märken.. där ute i världen finns en rasande massa mer highend än här....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:26:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Med risk för att kasta in en brandfackla här så undrar jag bara varför jag som konsument ska behöva betala 10.000 sek för en Shanling A10T CD från en handlare i Sverige (med 1 års garanti), när den från NY-Sound kostar ca 5000 sek tullad och momsad till dörren (också med 1 års garanti)?

En enkel fråga bara, inget ont om Svenska handlare, jag har köpt all min Hi-Fi från Svenska handlare, men man börjar ju undra hur de/ni ska överleva med den här extrema pirskonkurrensen som råder?

Visst, ni erbjuder personlig service, men är den i detta fallet värd 5000 sek?

Fördelen med att handla i butik är just att kunna låna hem och lyssna på maskinen, nog så värdefullt tycker jag. Att gå till butik och prova för att sedan köpa någon annanstans är väl kanske inte helt korrekt, men i slutändan vill vi nog alla göra en så bra affär som möjligt?

Frågan är vilka det är som lever i verkligehten? Handlarna, konsumenten, eller jämförelsesiter? Vad hände med begreppet "kunden har alltid rätt"?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:27:13  Show Profile Send CC a Private Message
Du har nog en (eller flera) poäng där, mayro...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/12/01 15:27:48
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:44:55  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag tänkte påminna en smula om trådens inriktning...

Även om det är jag som lagt den så är ju tanken inte att ha en debatt om svenska hifihandlare (eller Mayros domedagsprofetior) eftersom artikeln inte handlade om detta. Själv ser jag inte likheten i detta som tidigare nämnts även om ett och annat exempel säkert finns (vi säljer ej Shanling)

Det anmärkningsvärda är att detta nu är en rekommendation i sveriges största tidning.

Vad kan man göra åt detta? ("framtiden" kanske inte består av 3 worldwide megavaruhus på internet även om somliga varmt önskar detta)

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:49:14  Show Profile Send FBK a Private Message
I stort så hålller jag med mayro, som detta tex.
quote:
Sen är väl Svenska handlare ingen direkt hälsobrunn av bredd direkt..

Utan att börja räkna upp märken som saknas och som borde försvinna (=sämre)så hörde jag av en handlare att det är oerhört svårt att jobba in nya märken i Svedala och det märks ju....
Ok. Sladd inget mer OT

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/12/01 15:50:22
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:19:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
FBK:

Vadå utan bredd?
Vi har ett svenskt elektronikmärke (Bladelius), ett japanskt (Accuphase), ett kinesiskt (Cayin), ett tyskt (Burmester), två engelska (Avid & Ear). Pratar vi högtalare blir det fler...

Vi kan ju skapa en internetsida (din kassavagn är tom) och skapa världens utbud, 100 olika, minst!!

ot igen, attans..

mvh

.edit: Ear är engelskt och inte amerikanskt

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/12/01 18:06:34
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:29:39  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Att Aftonbladet rekomenderar detta är inget konstigt. Ska metoden med att kolla i affär först och sen köpa internet vara hemlig? Om en stor del av Sverige gör på detta sätt så vädras det via aftonbladet. En stor del kollar på skräp som dokusåpor, där e aftonbladet igen. Aftonbladet har ingen moral att upprätthålla på något sätt. Dom rapporterar det som svensson vill ha och så "bra" att dom är den mest lästa sidan i sverige.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:53:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Här "vädras" det dock i form av rekommendationer samt med råd från en part som har intresse i att man inte handlar i butiken utan går hem till datorn i stället...

Hönan eller ägget, åsnan eller hötappen, etik eller skitsamma?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/01 :  17:06:41  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jo, men aftonbladet bryr sig inte om att pricerunner pratar i egen sak, deras journalistik är inte på den nivån. Hade DN eller nån annan seriös tidning tagit upp samma fråga på samma sätt så hade jag brytt mig mycket mer.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/01 :  17:30:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej!

Det tragiska är att Aftonbladet (.se och som tidning) faktiskt är oppinionsbildande och faktiskt bidrar till samhällets moral och etik. Jag tycker dom axlar detta ansvar mycket dåligt.

Att vi sen i vår lilla hifi-ankdamm inte kan enas över att detta är en tragisk utveckling, en tråkig trend gör att jag fan i mig tycker att det mer än rätt att vi slåss mot MP3, dåliga cdinspelningar, oförstående hifi-pallförsäljare, mm.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000