HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Är det så här ?? onlineköp inom EU ????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/29 :  20:56:06  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenis

Skulle köpa lite julklappar från Amazon.co.uk men tyckte priserna ändrades när jag skulle betala

Först vid sammanfattningen,
quote:
Official Little Britain Calendar
£4.79

Little Britain - Series 2 - Matt Lucas; DVD
£12.99

X and Y [VINYL] - Coldplay; Vinyl
£18.99

Summa: 36,77

Dessa priser är altså endast för inom UK !




Sedan vid "kassan"
quote:
Official Little Britain Calendar
£5.08

X and Y [VINYL] - Coldplay
£20.20

Little Britain - Series 2 - Matt Lucas
£13.83

Summa: 39,11

Lite dyrare om det skall utanför UK



Om jag skickar till Sverige.
quote:
Items: £32.01
Postage & Packing: £5.76

Total before VAT: £37.77
VAT: £8.54 Detta EFTER jag betalt UK moms !!!!
Order Total: £46.31



Om jag skickar till England.
quote:
Items: £32.01
Postage & Packing: £3.25

Total before VAT: £35.26
VAT: £5.32

Order Total: £40.58



quote:
quote:
The "Our Price" amounts displayed for goods sold by Amazon.co.uk are inclusive of UK VAT. However, your final price may differ depending on the actual VAT rate that applies to your order. You will be able to see your final price inclusive of applicable VAT before you confirm your order, when you have completed your order information (including your delivery address).




quote:
Amazon.co.uk is required by law to collect VAT on orders for goods (including e-Books) dispatched to most countries within the European Union. For EU customers outside of the UK, amounts of VAT charged are in accordance with the local legislation in each country. For customers with a delivery address within the EU, VAT charges for your order will be itemised on the last page of your order






Vad F****N
É det jag som é dum eller

Avvaktar köp tills jag blivit klokare

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/11/29 21:00:17

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:03:35  Show Profile Send JonasY a Private Message
Man betalar moms i det landet man handlar från, om inte affären säljer för mer än 200 000kr tror jag det är till landet du bor i

Vad jag förstår så blir det dyrare att köpa om man inte bor i UK. Att det skiljer ~£6 är alltså 1) Prylarna blir dyrare om du inte bor i UK 2) Dyrare frakt 3) Vi har högre moms.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/11/29 21:04:37
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/30 :  23:09:26  Show Profile Send mace a Private Message
Jag som trodde att man betalar skatt o moms i det landet man köper varan i även vid näthandel ??
Konstigt med ett pris för varan om man köper inom landet eller utanför ??

Hmmmm
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/11/30 :  23:51:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Skumt det där med momsen för hittills har jag bara betalat det EU-landets moms som jag har handlat ifrån inte den svenska momsen, konstigt att det skall vara svårt att få reda på vad som gäller.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/01 :  11:36:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är egentligen inga konstigheter. Som jonasY påpekat så finns det en gräns (som jag dock tror är lägre än 200 000 kr) och om företaget säljer för mer än så till Sverige så måste man betala svensk moms (och jag tror företaget omfattas av en del andra svenska regler också).

Eftersom Amazon säljer så mycket till Sverige så kan man rent praktiskt betrakta dem som en svenskt företag som råkar ha sin hemsida i England
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/01 :  11:48:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ser rätt och normalt ut.

Första priset GBP 36.77 är inlusive 17.5% UK VAT dvs typ GBP 31.29 utan VAT.
Andra priset är GBP 39.11 dvs GBP 31.29 inkl 25% svensk moms.

Portopriserna verkar lista en annan summa än det du har valt men annars är det ju priset ex VAT som listas och därefter total ink moms eller VAT. Ser rätt ut tycker jag. Du har alltså inte betalat dubbel moms som du verkar uppfattat det med dena arga smileyn.

Sammanfattat:
Helt rätt, logiskt och förväntat resultat. Tycker jag.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:22:46  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Du har alltså inte betalat dubbel moms som du verkar uppfattat det med dena arga smileyn

Att jag klantar till det "lite" i min beskrivning är ju bara väntat
Därav
quote:
É det jag som é dum eller



Men vad jag undrar över är varför jag inte betalar UK moms ??
Pm Ni köper hörlurar frän en tysk nätfirma så betalar Ni väl inte SVENSK moms på dom ? eller
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/12/01 12:24:46
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:01:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som nämnt skall du från de flesta stora företag, dvs de som levererar övr en vissa summa totalt till ett land, betala momsen i destinationslandet dvs i detta fall svensk moms. Det betyder alltså att ditt exempel med ett par hörlurar skulle innebära att du betalar svensk moms om du beställer från en tysk näthandel som är stor och följer lagen och EU-moms om företaget är litet, inte följer lagen eller inte riktigt vet vad de håller på med.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:11:16  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det är ju en fantastisk modell! Gynnar den seriösa handeln...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:14:30  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Som nämnt skall du från de flesta stora företag, dvs de som levererar övr en vissa summa totalt till ett land, betala momsen i destinationslandet dvs i detta fall svensk moms.


quote:
Eftersom Amazon säljer så mycket till Sverige så kan man rent praktiskt betrakta dem som en svenskt företag som råkar ha sin hemsida i England



Ja se på vad man lär sig här, lagen kanske är ett första steg mot enhetlig momsnivå inom EU....eller kanske inte

Hursom haver, TACK !!! för att ni rett ut det hela så t.o.m jag fattar

Har nu köpt Bra julklappar och de går ändå inte att köpa i Sverige.
Men jag tog bort Coldplays "X & Y" på vinyl, den blir billigare i Sverige minsann

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:23:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hmm då är nästa fråga, om nu ett företag som t.ex Amazon som säljer så mycket till Sverige och kan ta ut svensk momssats betalar då de in momsen till svenska staten dvs till statskassan?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:03:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag tror det.
Som jag fattat det så betraktar svenska staten Amazon (och andra stora nätbutiker) som vilket svenskt företag som helst och de måste följa samma regler och lagar.

Det finns väl för övrigt en del "svenska" nätbutiker som också egentligen är utländska, Pixmania är väl ett franskt(?) företag men de har hemsidor på en massa olika språk.



Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/01 :  17:31:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hi Fi Consult skrev:
quote:

Det är ju en fantastisk modell! Gynnar den seriösa handeln...

mvh


På vilket sätt gör den nån skillnad på seriös och oseriös? Hade det inte varit så otänkbart hade jag trott att du menade att näthandel var oseriöst och företag som ert att betrakta som seriöst. Men det finns det ju naturligtvis inget som säger. Inte motsatsen heller ji och för sig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000