HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Platt TV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2005/11/26 :  16:57:13  Show Profile Send Munge a Private Message
Jag funderar på en platt TV och tänkte höra vad ni rekommenderar. Jag vill ha en 42" och den ska användas till 70% DVD-film, 20% långfilm på TV (analog), 10% Aktuellt & Rapport och 0% kabel-TV/digital-TV. Jag tänkte koppla 2-kanalsljud från DVD:n till stereon. Det är inte aktuellt med en fet surround-anläggning. Just nu funderar jag på en LG RZ-42PX4RV (ca 19.000). Den är lågupplöst, men frågan är hur mycket jag förlorar på det när jag iaf bara ska titta på lågupplöst material? Alternativet kanske är en Pioneer PDP-436FDE (ca 28.000). Pioneeren ser lite coolare ut, men är det värt pengarna för mig? Att det kommer HD-sändningar om x antal år struntar jag i, användningsområdet kommer fortfarande att vara 70% DVD. Tacksam för synpunkter!

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/26 :  17:25:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ett alternativ i samma prisklass som LG:n är Panasonics lågupplösta med modellbeteckningen TH-42PA50. Den har fördelen att ha en tunerdel som klarar av att ta emot HDTV-signaler och visa dem på lågupplöst skärm. Viktigast är emellertid att modellen har den bästa lågupplösta 42"-bilden jag sett.

mvh/ Jörgen G

edit: omformulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/26 17:27:45
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/11/26 :  18:00:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag röstar för Pioneer PDP-436FDE. Snyggare skärm och bättre bild finns icke...
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/26 :  23:43:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
Som tidigare nämnts är pioneer-skärmen förmodligen den bästa just nu, men väger du in pris/prestanda är Panasonic 42PA50 det bästa valet. Du förlorar inte särskilt mycket på att ha en lågupplöst skärm till de saker du skriver att du ska ha den till. Sedan är det många som tycker att det är idiotiskt att köpa en skärm med lägre upplösning än DVD i PAL...men jag håller inte med. Men priserna sjunker mycket fort...titta även på Hitachi 6600. En riktigt bra ALIs-panel (för att krångla in ett begrepp till).

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/27 :  00:26:08  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad är det för livslängd på en plasma-skärm egentligen?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/27 :  01:58:32  Show Profile Send edison a Private Message
Enligt Panasonic "samma som vanlig TV/LCD-TV"...dom säger iaf ca 15 år vid 8 tim/dag...
En grov uppskattning, men ungefär så länge (minst) brukar ju vanliga Rör-TV gå så...(farsans Panasonic W3 är köpt 1990 och visar inga tecken på åldring alls...nåt jag inte kan säga om min undanställda B&O 22" som börjat bli lite blek/rosa i färgen...efter ca 18-19 år)

Man får räkna med att även platt-TV blir lite mattare etc mot slutet av användartiden/livstiden.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/11/28 :  17:08:28  Show Profile Send und3ad a Private Message
Någon som kikat på Amitechs utbud något? Några synpunkter? På pappret så ser det ut att vara riktigt kompetenta grejer, men verkligheten har en tendens att vara mindre förlåtande. Och så verkar de flesta ha DVI istället för HDMI, vilket jag tycker verkar konstigt, men frågan är hur mycket jag kommer lida av det..

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/11/28 :  20:30:43  Show Profile Send Amund a Private Message
Även jag röstar för Pioneer 436FDE.. Sannslöst bra!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:30:03  Show Profile Send und3ad a Private Message
Ja, det blev en Samsung LE-40R51B för min del. LCD istället för plasma dessutom. Får den senare idag!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000