HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub-basar och placering. Jag är förvirrad.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/11/28 :  17:12:31  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Visste inte om riktigt om jag skulle lägga topicen i teknik eller här, så det blev här.

Jag satt o läste igenom en bruksanvisning från Dynaudio...
http://www.dynaudioacoustics.com/Files/Downloads/Air_US_rev_111.pdf

...och där står det att sub-basar inte ska placeras i hörnorna i rummet, utan istället fritt i rummet (som jag uppfattar det). Jag hade fått helt klart för mig att subbar minsan ska stå i hörnor.

quote:
Placement in the corner
This is a #960;/2 radiation, which yields a gain of 18 dB in the frequency range
where the monitor is considered to be omni-directional.
Most standing waves have their maximum in the corners of the room.
Especially if the room has a cubic or shoebox shape (the room having all
walls in parallel). The placing of the subwoofer in the corner may cause
uneven sound distribution of the bass.
The corner position is normally only preferred if all opposite surfaces in the
room are not in parallel.


quote:
Free standing
This is a #960; radiation, which yield a gain of 6 dB in the frequency range where
the monitor is considered to be omni-directional.
The free standing position is highly recommended in all cubic and shoebox
shaped rooms.
In any case: Try to avoid placing the woofer on the half or quarter lines
between walls.

Snoogens

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2005/11/28 :  17:51:14  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
quote:
The placing of the subwoofer


Notera att det är singularis medan din fråga är ställd för pluralis.

Som så mycket annat så är det en avvägningssak. Sätter man en sub i ett hörn så vinner man 18dB (i förhållande till frifält) och kan antingen utnyttja det genom att spela högre eller få motsvarande lägre dist. Å andra sidan så exiterar man rummets resonanser maximalt om man sätter EN sub i ett hörn i ett rätblocksformat rum. Precis som de skriver. Har man två subbar och sätter dem i de främre hörnen så tar man bort den fundamentala laterala resonansen. Även resonanser som är sneda påverkas. Sätter man subbarna 1/4 från hörnen så tar man även bort den första multipeln av grundresonansen. Och ju fler basmoduler mananvänder destu lättare är det att undertrycka resonanser. Så om man bara vill köra med en basmodul (vilket jag tycker är lagom dumt ur ett välljudsperspektiv) så har de rätt.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:42:41  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Även med singularis, så menar de att den enda basen helst ska en bit ut från väggen. Alltså inte kloss mot bakväggen.

Om man läser här:
http://www.dynaudioacoustics.com/Files/Downloads/BM10s%20BM12s_net.pdf

quote:
Multiple subwoofers.
By using carefully positioned multiple subwoofers it is possible
to even out the different room-modes and thus create
a more coherent overall bass response in the room. It is
worth experimenting with different locations around the
room for the additional subwoofers, even using the rear of
the room. As adding subwoofers will not increase the effect
of room-modes, even adding a subwoofer without much
care or thought to positioning is likely to help even out
room-modes.


Man kan alltså även prova att ställa subbarna mot väggarna/hörnorna. Det verkar dock inte vara någon fastställd regel.

Är det någon som känner sig tweaksugen? Jag kan tyvärr inte prova sub-placeringar själv, eftersom jag är subbaslös.

Jag minns (minns jag rätt?) Purist Audio -rummet på arken, där man hade valt att ställa sina båda basar en bit ut i rummet (symetriskt). Många menade att det var ett av de mest välljudande rummet.

Snoogens
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:30:51  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
quote:
Även med singularis, så menar de att den enda basen helst ska en bit ut från väggen. Alltså inte kloss mot bakväggen.


Ja det är ju då man definitivt ska undvika att placera den vid hörn/golv-vägg/golv (i fallande ordning). Precis därför att då får man de effekter som du citerade i ditt första inlägg. Men har man fler moduler så kan man vara mindre dogmatisk i sin placering och får testa mer. Men detta varierar ju fruktasnvärt mellan olika rum (även om de har samma dimensioner) så därför kan man inte ge några definitiva riktlinjer. Man måste alltid undersöka saken i det enskilda fallet.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/11/29 :  18:56:34  Show Profile Send gcs a Private Message
På den tiden när jag bara hade en subbas ställde jag den på min lyssningplats och gick sedan runt i rummet där jag sedan hittade bästa platsen vilket var c:a 1 meter ut från väggen vid ena hörnet. Nu har jag två subbasar och båda står en bit ut från väggen. Jag har mätt in dom och resultatet blev att jag fick minska ett par dB vid 20Hz.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2005/11/30 :  21:36:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Att ställa subben vid lyssningsplats och sen svepa rummet vid några olika stället för att se var kurvan blir som trevligast är en bra ide, jag har själv annamat denna ide och fått till en kurva som ligger +-4dB 15-80Hz utan elektrisk kompensering.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000