Author |
Topic |
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 17:12:31
|
Visste inte om riktigt om jag skulle lägga topicen i teknik eller här, så det blev här.
Jag satt o läste igenom en bruksanvisning från Dynaudio... http://www.dynaudioacoustics.com/Files/Downloads/Air_US_rev_111.pdf
...och där står det att sub-basar inte ska placeras i hörnorna i rummet, utan istället fritt i rummet (som jag uppfattar det). Jag hade fått helt klart för mig att subbar minsan ska stå i hörnor.
quote: Placement in the corner This is a #960;/2 radiation, which yields a gain of 18 dB in the frequency range where the monitor is considered to be omni-directional. Most standing waves have their maximum in the corners of the room. Especially if the room has a cubic or shoebox shape (the room having all walls in parallel). The placing of the subwoofer in the corner may cause uneven sound distribution of the bass. The corner position is normally only preferred if all opposite surfaces in the room are not in parallel.
quote: Free standing This is a #960; radiation, which yield a gain of 6 dB in the frequency range where the monitor is considered to be omni-directional. The free standing position is highly recommended in all cubic and shoebox shaped rooms. In any case: Try to avoid placing the woofer on the half or quarter lines between walls.
|
Snoogens |
|
DAVE_HB
Member
180 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 17:51:14
|
quote: The placing of the subwoofer
Notera att det är singularis medan din fråga är ställd för pluralis.
Som så mycket annat så är det en avvägningssak. Sätter man en sub i ett hörn så vinner man 18dB (i förhållande till frifält) och kan antingen utnyttja det genom att spela högre eller få motsvarande lägre dist. Å andra sidan så exiterar man rummets resonanser maximalt om man sätter EN sub i ett hörn i ett rätblocksformat rum. Precis som de skriver. Har man två subbar och sätter dem i de främre hörnen så tar man bort den fundamentala laterala resonansen. Även resonanser som är sneda påverkas. Sätter man subbarna 1/4 från hörnen så tar man även bort den första multipeln av grundresonansen. Och ju fler basmoduler mananvänder destu lättare är det att undertrycka resonanser. Så om man bara vill köra med en basmodul (vilket jag tycker är lagom dumt ur ett välljudsperspektiv) så har de rätt. |
- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen - Admin på Faktiskt.se
|
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 15:42:41
|
Även med singularis, så menar de att den enda basen helst ska en bit ut från väggen. Alltså inte kloss mot bakväggen.
Om man läser här: http://www.dynaudioacoustics.com/Files/Downloads/BM10s%20BM12s_net.pdf
quote: Multiple subwoofers. By using carefully positioned multiple subwoofers it is possible to even out the different room-modes and thus create a more coherent overall bass response in the room. It is worth experimenting with different locations around the room for the additional subwoofers, even using the rear of the room. As adding subwoofers will not increase the effect of room-modes, even adding a subwoofer without much care or thought to positioning is likely to help even out room-modes.
Man kan alltså även prova att ställa subbarna mot väggarna/hörnorna. Det verkar dock inte vara någon fastställd regel.
Är det någon som känner sig tweaksugen? Jag kan tyvärr inte prova sub-placeringar själv, eftersom jag är subbaslös.
Jag minns (minns jag rätt?) Purist Audio -rummet på arken, där man hade valt att ställa sina båda basar en bit ut i rummet (symetriskt). Många menade att det var ett av de mest välljudande rummet. |
Snoogens |
|
|
DAVE_HB
Member
180 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 16:30:51
|
quote: Även med singularis, så menar de att den enda basen helst ska en bit ut från väggen. Alltså inte kloss mot bakväggen.
Ja det är ju då man definitivt ska undvika att placera den vid hörn/golv-vägg/golv (i fallande ordning). Precis därför att då får man de effekter som du citerade i ditt första inlägg. Men har man fler moduler så kan man vara mindre dogmatisk i sin placering och får testa mer. Men detta varierar ju fruktasnvärt mellan olika rum (även om de har samma dimensioner) så därför kan man inte ge några definitiva riktlinjer. Man måste alltid undersöka saken i det enskilda fallet. |
- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen - Admin på Faktiskt.se
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 18:56:34
|
På den tiden när jag bara hade en subbas ställde jag den på min lyssningplats och gick sedan runt i rummet där jag sedan hittade bästa platsen vilket var c:a 1 meter ut från väggen vid ena hörnet. Nu har jag två subbasar och båda står en bit ut från väggen. Jag har mätt in dom och resultatet blev att jag fick minska ett par dB vid 20Hz. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2005/11/30 : 21:36:45
|
Att ställa subben vid lyssningsplats och sen svepa rummet vid några olika stället för att se var kurvan blir som trevligast är en bra ide, jag har själv annamat denna ide och fått till en kurva som ligger +-4dB 15-80Hz utan elektrisk kompensering. |
|
|
|
Topic |
|