HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PCB routing en fundering.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2005/11/27 :  09:20:29  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Hej,
Sitter och studerar utvecklingskorten för Tripath kretsen TA3020.
Jag hittar lite saker jag inte förstår varför de har gjort som de gjort.

Det röda är en och samma 5V källa. Borde man inte vilja ha den så bred som möjligt? Eller är det något som jag inte tänkt på tex kretskortets egenskaper. Tilläggas skall att matningen är den som kommer från nedre vänstra hörnet.

Jag har lite funderingar på att försöka göra den lite grövre och så långt det går ha signalerna samlade innan de går till sina förburkare. Vad tror ni om det?

EDIT:
Hela toplagret hittar ni här:

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2005/11/27 09:21:47

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:37:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tänk så här: Alla ledare = 1 nH / mm. Konvertera detta till impedans, 2*pi*f*L ta sedan och räkna ut impedansen mellan 1-100 MHz. Plötsligt blir impedansen inte försumbar och om det finns "konsumenter" som stör, vad händer då med de som vill ha det tyst? Om du distribuerar krämet stjärnformigt så får du en mycket renare spänning där det behövs. Det är också god idé att ha ett så bra jordplan som möjligt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:52:06  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Jag tyckte också att den layouten inte är riktigt bra, så det fick bli egen.
http://bildarkiv.hififorum.nu/BddB/Tripath_pattern.pdf
http://bildarkiv.hififorum.nu/BddB/Tripath_cmpplace.pdf
/BddB

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2005/11/27 :  19:44:57  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Peranders:
Så då kan man säga att punkten, vid det tredje benet nerifrån, är själva stjärnpunken?
(Varför lärs inte sådana viktiga saker ut på kurser tro?)

BddB:
Oj du har gjort en helt egen layout jag är mycket imponerad!
Har du mer information och bilder på slutversionen så är jag intresserad av att se det.
Du får gärna berätta lite vad du har utgått ifrån när du konstruerade dina PCB'er, all fakta är välkommen!
Jag utgår dock från RB-TA3020 för att göra det snarlikt då jag inte har så mycket konstruktionserfarenhet, än.
EDIT:
Har du använt schemat från RB-TA3020 pdfen?

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2005/11/27 19:53:14
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/11/27 :  21:23:56  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Tripaths orginallayout går säkert att "förbättra" på flera sätt. Men varför ska man det egentligen? Tripath har ju tillverkat kretsen TA3020 och borde ha bäst kunskaper hur man ska konstruera ett kretskort för TA3020. Vet man inte vad man håller på med så avråder jag från att "förbättra" layouten. Tänk på att det är ett högfrekvent switchat slutsteg vi pratar om och man måste ha väldigt goda kunskaper hur dessa fungerar för att överhuvudtaget ge sig på en "förbättring".

Jag har byggt ett antal slutsteg med denna layout (exakt kopia). De fungerar faktiskt alldeles utmärkt.

/Peter
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:10:06  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Hej, jag har utgått från EB-TA3020-2 (35-60V), dvs. referenskortet rakt av, med den skillanden att spänningar och jordar distribueras i innerlager.
Detta tillåter en mer optimerad komponentplacering både elektriskt och termiskt, samt att ev. problem med EMI/EMC kommer att reduceras. Hänsyn har även tagits till layoutkraven i komponentens datablad (RB-TA3020).
Komponenterna finns i en komplett (tror jag) komponentlista klar att skicka till ELFA. Det som återstår är att verifiera layouten (nätlistan) mot schemat, samt att hitta lämplig (läs prisvärd) mönsterkortsleverantör att skicka mönsterkortsunderlagen till.
Vidare tror jag man kan behöva designa ett dedicerat kraftkort för att få ihop ett komplett slutsteg. (...eller, kanske peranders har något lämpligt?)
Den här designen har legat och snurrat på min hårddisk i över ett år nu, men det har alltid kommit annat emellan.
Kanske är det dags nu att det blir av?
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2005/11/28 :  10:28:43  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Hej, jag håller med Peter om att vet man inte vad man gör kan man hålla sig till utvecklingskortet. Det fungerar som det är utformat och tydligen ganska bra.
Däremot finns det en del mer att hämta ur denna krets enl. Kevin Lavoie och Marshall Chiu. Jag har haft en del kontakt med dessa utvecklingsingengörer, som arbetar på Tripath, i syfte just att förbättra kretslösningen på mönsterkortet.
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:16:36  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Hej,
Helt kart är att vi spelar i olika divisioner, till min nackdel tyvärr! Jag antar att ni arbetar med pcb-konstruktion till vardags? Eller har ni läst till er kunskapen?


Hur pass känslig är layouten?
Jag försöker ju härma orginalet, men att få placering av komponenterna samt bredd/dragningen på ledningsbanorna exakt som orginalet är ju omöjligt.

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2005/11/28 14:17:14
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:50:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Class D är klart en avancerad tillämpning och kräver därför en bra (i toppklass till och med) mönsterkortslayout.... om man vill ut det mest amöjliga.

Varför lär man inte ut sådant? Tja säg det? Min lärare i elektronik kunde inte pinningen på en opamp utantill! Vissa lärare är inte så nära verkligheten helt enkelt.

Tobias, 100-500 kHz fyrkantvåg, ett antal ampere ÄR inget man kan ignorera om man jobbar med analoga signaler i mikrovoltklassen på samma kort. Detta kräver noggrann planering av kortet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:57:52  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Hej, det har väl blivit en och annan layout de senaste 20 åren .
Det finns en del att ta i beaktande när det gäller layouten.
Kolla under "Circuit Board Layout" och "TA3020 Grounding" i databladet http://www.tripath.com/downloads/TA3020.pdf.
/Benn

//oops hade fel länk.//

http://bennspcb.se

Edited by - BddB on 2005/11/28 17:09:55
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2005/11/29 :  10:34:54  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Hej på er och tack för all hjälp.

Jag kommer nog köra på ändå för att om inte annat lära mig något.
Skall ta och beställa en orginallayout så att jag kan genomföra ett jämförelsetest när jag väl blivit klar med min kopia.

Mvh Tobias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000