HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 udda rör i audio???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/11/26 :  18:55:24  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
förlåt en "dummies" fråga om rör...

Varför KAN man inte (eller det kanske man kan?) använda TVrör till audio??
Det fullkommligen dräller av alla möjliga udda rör som tydligen har varit till UHF VHF IF och allt möjligt.... men jag ser inte att dessa används inom audiospektrat...

även om ett rör är avsett för HF så innebär det väl inte per automatik att de är DÅLIGA för LF... eller??? Inom transitortekniken känner jag till ett flertal audiokopplingar där man använt sig av just HF transistorer (BFserien) just för att få ner bl.a. brus...

och jag tycker att det måste vara SVÅRARE att tillverka ett HF rör (dvs låga kapacitanser)... eller är jag ute och cyklar upp i fel träd??

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/11/26 :  19:09:54  Show Profile Send Guru a Private Message
PL 509 och 519 är väl två rätt välkända tv rör, används bla av EAR om jag inte minns fel :)

Edited by - Guru on 2005/11/26 19:11:52
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/11/26 :  19:11:35  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
JODÅ ÄVEN PL36...
MEN JAG TÄNKTE NOG MERA PÅ förstegen...

ps jag gillar din devis..... och det gjorde mina elever också...

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/27 :  09:11:14  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Varför KAN man inte (eller det kanske man kan?) använda TVrör till audio??
Jo, det kan man mycket väl göra, ett av de bästa exemplen är väl ECC88/6DJ8 eller PCC88 som användes i kanalväljare, det är ju populärt i tex försteg. En del TV rör är mindre lämpade då de inte är så linjära, tex ECC189/6ES8 som också användes i kanalväljare men som har variabel branthet och därför har relativt hög distorsion, tyvärr så har det röret ibland sålts som ECC88.

Det finns förstås många andra användbara rör tex en del dubbeltrioder där de två halvorna har olika my som är mycket användbara tex i hörlurssteg.

PCL82, 84, 85, 86 är ju intressanta för att bygga mindre slutsteg på ett antal watt.

De rör som användes i Europeiska TV apparater var oftast avsedda för serieglöd med 300mA dvs de har olika hög glödspänning det kan förstås ställa till en del problem.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/11/27 :  09:20:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
PC86, PC88, PCC88, PF86, PCC85 är väl de rör jag tänker på i första hand för försteg.

För slutsteg kan man tänka sig PCL82, PCL86, PL84 (ekvivalent med EL86), PL36, PL504, PL508, PL509/519. Som ingångssteg/fasdelare kan PCF82 passa, möjligen oxå PCF80.

I många av triod-pentoderna kan man använda ena elementet, oftast trioden.

Det finns fler typer men de faller oftast på att de inte är särskilt linjära.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/11/27 :  10:41:46  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
TACK för intressanta svar....
verkar som jag inte lär få problem med vad jag skall tillbringa "lediga" stunder med...


VAR kan jag läsa mer om just detta med att använda udda rör...
(engelska är inga poblem... tyska är problem men det GÅR... )

och om jag utökar frågan till att inte bara gälla tv-rör??? (Jag är fullt medveten om glödströmmen/spänningen)

har en uppsjö av NOS rör som skulle vara kul att få nytta av...
bl.a. följande:5U8
5X4
5X8
6AK6
6AS6
6BD6
6BG6-G
6BH6
6BH8
6BJ6
6BK7-B
6BN6
6BQ7A
6BY6
6C4
6CB6
6CG8
6CL8
6DT6
6GB6
6j6
6W4GT
CL6
ECF80
ECH83
EF89
EL86


björn

Edited by - gammelnalle on 2005/11/27 10:56:34
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/11/27 :  12:18:46  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Igentligen är det kanske lättare att sortera bort de rör som i alla fall inte är optimala för audio bruk, jag tänker på trioder och pentoder med variabel branthet samt heptoder, hexoder och andra multigaller rör. Annars så går det ofta bra att använda nästan vad som helst med mer eller mindre framgång.

I din lista så finns tex 6C4 som är en halv 12AU7 och 6BG6 som kan ge 55W i class AB1, 6J6 är en dubbeltriod som tyvärr är ganska olinjär, EL86 är ett bra slutrör som amvändes till OTL med 800ohms högtalare. Ladda ner TDSL från Duncan amp tools så kan du lätt söka efter data och ladda ner datablad.

Tyvärr är det väl ibland så att det finns ett visst snobberi vad gäller rör och en del har fått för sig att bara rör som konstruerades för rent audiobruk är något att ha, så är det förstås inte alls, även rör som konstruerades för helt andra applikationer går mycket bra att använda för audio.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2005/11/27 :  12:30:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Eftersom jag tycker jag känner igen nicket på en person som bjöd över mig på en bunt fina PL36:or för ett tag sen kan jag väl vara storsint nog att dela med mig av en länk som berättar det mesta om hur man får ljud ur dem:)

http://www.alphalink.com.au/~cambie/EL36.htm

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/11/27 :  13:09:41  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jodå... jag är kanske ochså en fuling????

tack för länken....

skulle du behöva 2 PL36 så kan jag nog avvara.... (men det blev liasom billigare att köpa hela paketet...)


gammal björn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:22:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hehe, behåll du dina PL36:or, jag var mest sugen på dem eftersom det var en chans att få tag på Telefunkenexemplar.
Jag hade vaga planer på att använda fyra stycken till en klass B basförstärkare, men efter lite funderande och konsultation med en annan forummedlen bestämde jag mig för att köra med två PL519 istället, såna har jag redan plus att man kan få ännu mer effekt ur dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/11/27 22:23:53
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:29:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där med att PL84 är ekvivalent med EL86 har jag hört delade åsikter om, minst en pålitlig källa har hävdad att bara ser så ut eftersom PL84 är specad annorlunda eftersom P-versionen är avsedd för lite andra arbetsuppgifter i TV-sammanhang.
En vacker dag ska jag sätta mig och jämföra databladen och skaffa mig en egen uppfattning också...:)

Personligen kör jag en hel del med P-rör, helt enkelt för att de är billigare och lättåtkomligare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000