HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 göra egen HDMI kabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:18:06  Show Profile Send niklass a Private Message
tjenare, var ju ett tag sen jag var här nu... har varit mkt annat.

Nu är jag tillbaka med en fråga iaf.

Kan man göra en egen HDMI kabel? (Det är klart man kan)

Borde man inte kunna köra med en cat 6 kabel isf?

Jag har kikat runt lite granna men hittar inte ngnting om hur kablarna är kopplade, ngn som har en länk?

Någon som vet vart man kan köpa fina kontaktdon för ändamålet?

/n


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:29:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet inte hur HDMI kabel är uppbyggd men tänk på att en förutsättning för att CAT6 kabel ska fungera för höga hastigheter är att det sitter rätt kontakter i ändarna, ledarna används på rätt sätt (vissa ledare ska var signaljord osv) och man skickar digitala signaler med rätt protokoll.
CAT6 kabeln i sig är inte speciallt lämplig för höga hastigheter men den är helt enkelt optimerad för nätverksändamål.

Edited by - f95toli on 2005/11/25 15:31:22
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:36:13  Show Profile Send niklass a Private Message
jo det är väl kanske så...

känner bara att man brukar kunna fixa till riktigt fina kablar för samma priser som man köper en lågbudgetkabel för ju.. :)

/n


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/25 :  16:45:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det är sant.
Men vanliga ljud kablar behöver inte klara höga bandbredder (vilket är anledningen till varför det finns så många varianter; det mesta fungerar).
Det är mycket mer komplicerat vid höga frekvenser, man måste ta hänsyn till en massa saker som man kan ignorera om man ex. gör en högtalarkabel (impedansmatchning, cross-talk etc)

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2005/11/27 :  19:39:32  Show Profile Send niklass a Private Message
Så sant så sant..

jaja ska börja med att köpa Clas i sjöns 10 m HDMI och testa hur det ser ut. (dom har ju öppet köp)

annars får man väl kika på ngt lite finare.


/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000