HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Southside Johnny and the Ashbury Jukes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/11/25 :  23:38:28  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja, varför inte en gammal favvis?

Nu är det plattan "Havin´a party with Southside Johnny" som snurrar.

Ett original från 1976, om jag inte tar helt fel. edit: det gjorde jag, den är från 1979.
I mitt fall får det bli en "remastrad" version på cd som går just för tillfället. Svarven står stilla inför service fn.

En platta, det måste väl erkännas,i Springstens anda eftersom det är gammla kompisar som har träffats och spelat tillsammans.
Influensen blir inte mindre med tanke på att Steven van Zandt har producerat det hela.
Little Steven alltså, från det legendariska E Street Band.
Även att beskåda i nästan legendariska tv showen "Sopranos".

Nå, åter till plattan.
Jag tycker dock att Johnny står alldeles utmärkt på egna ben.
Visst finns det likheter till den store, men jag menar att det finns betydligt mer originalitet hos Johnny än man kanske tror.

Detta är storbandsrock i liten miljö. Jo, ni förstår vad jag menar.
Det är fylligt och bluesigt och mycket bleckblås.
Lite "Phillyblues" över det.

Intensivt och tämligen intimt, med lite svulstighetsvarning.

För att illustrera det hela, alltså vad jag på mitt inadekvata sätt försöker beskriva, kan rekommenderas en förhandslyssning på låt nr 6. "Trapped again". Hur nu det skall gå till.

På det hela ett rekommenderat köp om man vill ha lite rotrock från "Jerseygrabbarna." Jag tycker att artisten i fråga förtjänade och förtjänar ett bättre öde än någon slags mindre värd kusin till "The Boss."

Inspelningskvalitén är väl inte 100% men det svänger hur bra som helst.
Gillar man, och det gör jag, hygglig grabbrock med mycket melodiöst sväng och blås så är det ett säkert köp.

edit: glömde att ge er några bra länkar.

http://pease1.sr.unh.edu/southside/
http://www.asburyjukes.net/

Å en bild


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2005/11/26 00:16:55

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/11/26 :  10:45:06  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Ååååå, Southside! Jo, honom diggade jag skarpt på 70-talet! Nästan mer än "the Boss", har alltid gillat blåset i Asbury Jukes... Får nog skaffa nån skiva... Varför valde du just denna skivan, slumpen eller noggrant val?

edit: hittade en officiell hemsida. Där finns även musikexempel...

http://www.southsidejohnny.com/

/P

Edited by - Per Berger on 2005/11/26 10:47:22
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/11/26 :  11:46:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har "Better days" från -91 och den håller jag högt
Gillar man Springsteen så kan man inte göra annat
även om han som du säger säkert står bra på egna ben.
Springsteen är för övrigt med på plattan

Edit: och han hade varit stolt om han hade gjort plattan
det svänger rätt så bra

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/11/27 02:07:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000