Author |
Topic |
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 13:33:24
|
Vore kul att få reda på vilka 5 plattor som Ni här inne tycker är ett måste i samlingen
1. The Clash. London calling 2. Radiohead. Ok Computer 3. Pearl Jam. Ten 4. Rolling Stones. Exile on main street 5. Oasis. Whats the story morning glory |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
Edited by - Jonasihm on 2005/05/27 08:13:06 |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 14:08:28
|
1. Frank Zappa. "Joes Garage" 2. Talking Heads "Remain in Light" 3. Miles Davis "Walkin´" 4. AC/DC "Highway to hell" 5. Muddy Waters "Hard Again"
Rookie just nu: Sofia Karlsson "Svarta Ballader" |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 14:32:22
|
1. Bruce Springsteen - Born in the U.S.A (kunde lika gärna varit Born to run) 2. Bruce Springsteen - Darkness on the edge of town 3. Ulf Lundell - Den vassa eggen 4. Ulf Lundell - Kär och galen (kunde lika gärna varit Ripp Rapp) 5. Iron Maiden - Iron Maiden (kunde lika gärna varit Piece of mind eller Number of the beast)
Dessa 5 kan lätt bytas mot minst 25 andra som är lika viktiga! Håller med dig om alla du valt Jonas, men främst om Pearl Jam, Clash och Stones! Sex Pistols och Pogues är bra, men är främst festmusik som man kan vara utan till vardags. In my humble opinion! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/26 14:44:11 |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 14:38:38
|
Flera bra val hittills så de går bort men här är fem album som pryder varje skivsamling.
1. massive attack - blue lines 2. john coltrane - a love supreme 3. john lennon - plastic ono band 4. elvis presley - from elvis in memphis 5. de la soul - 3 feet high and rising
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 14:45:19
|
Generella måsten känns det svårt med (jag äger t.ex. inte en enda skiva av dem som rekommenderats hittills, förutom Ten), men för MIG skulle det nog bli:
- Porcupine Tree - In Absentia - Dream Theater - Scenes From A Memory - Iona - Open Sky - Tool - Lateralus - Sting - The Soul Cages
Dessa skivor skulle jag nästan inte kunna leva utan. Iofs finns det minst tio till som samma sak gäller för men nu var det ju fem som gällde... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
hogga
Member
239 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 14:52:54
|
1) Muddy Waters - Muddy "missisippi" Waters Live 2) Pixies - Doolottle eller Surfer Rosa 3) Dream Syndicate - Medicine Show 4) Frank Zappa - Roxy And Elsewhere 5) Clash - London Calling
Håller med dig matte76 om att det finns många andra som skulle platsa på listan. Säkert skulle den se lite annorlunda ut om man hade skivsamlingen framför sig och kunde bläddra lite bland skivorna. DreamSyndicateskivan är ett måste i min skivsamling, men tyvärr blev den utlånad till någon för en massa år sedan och jag har inte hittat den på någon skivbörs sedan dess. |
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 15:04:28
|
Håller med om att om man hade suttit hemma och bläddrat bland plattorna hade det säkert ändrats en del, framförallt hade något med Ramones, Neil Young, Joseph Arthur m.m kanske smygit sig in på listan, det är bara att konstatera att det finns en jävla massa bra plattor. Vore kul också att få tips om mindre kända band, gärna med beskrivning om hur det låter och vad det kan jämföras med, får kanske starta en ny tråd för det |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 15:08:02
|
Tja vad sägs om Ramones - Leave home eller Neil Young - Rust never sleeps tex?? Joseph Arthurs skivor är bra (4/5 till bägge) men jag tycker inte de är i närheten av de klassiker som hittills nämnts (av dig och mig då alltså!). |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/26 15:15:53 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 15:14:49
|
Sinsemellan ingen ordning men man kan ju inte riktigt skriva dem på varandra.
U2 THE JOSHUA TREE PINK FLOYD THE WALL BOB DYLAN BLOND ON BLOND BOB DYLAN HIGHWAY 61 REVISITED JOHNNY CASH AT FOLSAM PRISON mfl mfl mfl.........
|
|
|
Mickhe
Member
209 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 15:29:51
|
Och här kommer några andra godingar...som betyder mycket för mig....utan rangorning
-Prefab Sprout - From Langley Park to Memphis -Phoenix - Alphabetical -Steely Dan/Donald Fagen - The Nightfly -Lustans Lakajer - Uppdrag i Genčve -U2 - Under a Blood Red Sky
Detta var ju hur svårt som helst...och, som sagt, det finns ju fler som skulle kunna platsa på denna lista...
/Micke
|
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 15:47:03
|
Dinosaur Jr - Where you been Miles Davis - Kind of blue Frank Zappa - Freak Out! John Coltrane - Giant Steps D.A.F. - Alles ist gut |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 16:42:58
|
Skoj tråd! :)
Pearl Jam - Ten Chet Baker - Chet Baker sings Tindersticks - Curtains Tool - Undertow Nick Cave - the Boatsman´s Call
Usch, hade velat ha med fler |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 17:17:49
|
Otroligt vad svårt det blir när man börjar tänka på vilka som skulle platsat på denna lista.
Min lista just nu (Kl. 17.12)
The Who - Who´s Next The Jam - Setting Sons Marillion - Fugazi Guns n´Roses - Appetite For Destruction Meatloaf - Bat Out Of Hell
Reservbänken blir lång som ett ljusår......... Ett hundratal andra kan utan förvarning komma in på listan beroende på min sinnesstämmning just för tillfället |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 17:23:57
|
Oj,, Skall kolla lite i mina gömmor. Hittils är det inte många skivor av de som är uppräknade som finns här. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:31:38
|
Kan bara komma på 3 skivor för tillfället, får återkomma vad beträffar de sista.
Motörhead: Live at Hammersmith Rainbow: Rising Iron Maiden: Number of the beast
|
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:29:04
|
quote: Tool - Undertow
Oj! Det är ovanligt att se nån som inte väljer Ænima eller Lateralus, häftigt. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 20:00:22
|
1. Kiss - Destroyer 2. Metallica - Black Album 3. Iron Maiden - Killers 4. Nirvana - Nevermind 5. Dio - Sacred Heart |
|
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 20:34:43
|
Jättesvårt med fem plattor...så jag avvaktar lite. Intressant att konstatera att det inte är så mycket svenskt...bara Lundell. |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 20:41:18
|
quote: Dio - Sacred Heart
Ja just det...... Dio - Holy diver plattan. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 21:29:19
|
Som sagt, kul tråd. tar några som inte är uppräknade än.
Tror jag fick till en kul blandning
Deep Purple "Made in Japan" Rainbow "On stage" Eva Cassidy "Live at blues alley" Vivaldis fyra årstider med drottningholms barockensemble (BIS) Frank Marino "Mahogany rush Live" |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Mickhe
Member
209 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 21:41:32
|
Piggen...Lustans Lakejer också...;-)
Och såg precis Nirvana Nevermind...som jag glömde...
/Micke |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 23:04:41
|
Bara fem! Då blir det ju tomt i cd-stället.
Ingen rank. 1. Queensr˙che - Operation mindcrime 2. Radiohead - The bends 3. Dream theater - Awake 4. The Flower kings - Flower Power 5. Roger waters - Amused to death
Det går ju inte att bara välja fem skivor. Det finns minst 20 grupper till med ett gäng skivor som man måste ha lyssnat på innan man dör.
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/05/27 : 00:33:08
|
Utan rangordning:
- Pink Floyd - The dark side of the moon - Pink Floyd - The Wall - Keith Jarreth - The Köln Concert - Kirovorkestern(?) under Valery Gergives ledning - Stravinskijs Våroffer (Någon annan bra inspelning kan också gå bra) - Den först utgivna inspelningen av Ramirez Miss Criola (kommer inte ihåg vilka som framför den på den skivan)
mvh/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/05/27 : 01:10:50
|
Redan nämnda: Pink Floyd DSOTM Miles Davis KOB Bob Dylan H61R The Clash LC ej nämnd: Beatles - SPLHCB
Dessa 5 är ju "obligatoriska" så de räknas inte så här kommer den "alternativa" listan:
Frank Zappa - Hot Rats Devil's Anvil - Hard Rock From The Middle East Nina Hagen Band - s/t David Byrne / Brian Eno - My Life In The Bush Of Ghosts Pugh Rogefeldt - Ja de ä de
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2005/05/27 : 01:41:51
|
Brant Bjork - Jalamanta Kyuss - When the cirkus leaves town Tom Waits - Swordfish Trombones Soundgarden - Superunknown Jim White - Wrong Eyed Jesus Alla Jethro Tull plattor fram till Heavy Horses -78
Svenskt nödvändigt just nu - "Switchblade"
Kommande bubblare - Life Of Agony släpper nytt i höst!!! |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/27 : 07:58:41
|
Kom på någre till som kan hamna på en lista. Tänkte först skriva Soundgarden - Superunknown, men den står ju i inlägget ovanför mitt så...:
1) Alice in chains - Dirt 2) Bad Religion - Recipe for hate, No Control eller Against the grain. Svårt att bestämma 1 här! 3) Judas Priest - Defenders of the faith eller British Steel 4) Nirvana - In Utero 5) Stone Temple Pilots - Purple 6) Fuskade och tog med nr 6 också! AC/DC - Back in black (hade nog skrivit Highway to hell om den inte stått med ovan redan)
|
|
Edited by - matte76 on 2005/05/27 11:07:55 |
|
|
Topic |
|