HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sticka ut ur mängden, får man det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/11/25 :  13:16:17  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Tjenare tjenare. Jag och Brorsan har tröttnat på att kläder e så dyra och ser lika dana ut så vi gjorde slag i sak och skaffade oss en screen utrustning. Frågan är får man som privat persson "låna" bilder fritt från internet och använda om det inte är för kommersielt bruk? bilden som vi använt har vi hittat och förstorat.
http://www.resedagboken.se/upload/imagegallery/94/412894/2441718_3980991.jpg

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/11/25 13:17:21

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/25 :  13:56:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Svaret är generellt sett nej. Huruvida det är för kommersiellt bruk eller inte spelar egentligen ingen roll utan det är helt enkelt så att den som skapat bilden har upphovsrätten och har rätt att bestämma hur den används (och har dessutom rätt att kräva betalning i efterskott om någon använder den ändå).

I ert fall så TROR jag dock att det är ok, efter vad jag förstått så har man viss begränsad rätt att använda upphovsrättskyddat material för privat bruk så länge man inte sprider materialet eller använder det kommersiellt, man har rätt att göra enstaka kopior och skriva upp material från nätet) och gissninsvis borde även tröjor falla under detta. Däremot får ni nog inte trycka tröjor och ge/sälja till kompisar.

Däremot så tror jag fotot du lade upp och länkar till i ditt inlägg inte är ok eftersom man kan se bilden i fråga, det borde därför röra sig om spridning.

Personligen skulle jag helt enkelt skicka ett mail till den som har upphovsrätten och fråga om det är ok.

Edited by - f95toli on 2005/11/25 13:58:52
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/11/25 :  14:54:01  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Bilden låg i en zip fil med Ikoner som var gratis att ladda ner, och där stod inget om vem som låg bakom teckningarna.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:24:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Egentligen spelar det ingen roll. Någon innehar fortfarande upphovsrätten och det kan man aldrig komma ifrån. Däremot kan det naturligtvis vara så att upphovsrättsinnehavaren godkänt att bilden får användas får för icke-kommersialla ändamål, men vet man inte säkert kan man inte förutsätta det.

(en gång i tiden var det så att man i vissa länder var tvungen att skriva "copyright xxx" eller liknande på en bild för att upphovsrätten skulle gälla, men den regeln försvann för många år sedan)

På fotosidan.se är det några fall per år där en medlems foton laddats ned från en hemsida någonstans och sedan olovligen använts eller spridits. I vissa fall så har medlemmar fått rätt stora belopp i skadestånd.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000