HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika långa högtalarkablar!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/24 :  17:55:00  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur påverkas ljudbilden om högtalarkablarna inte är lika långa? T.ex. 2.5 m & 1.5 m.

Ljudet kommer då först till högtalaren som är ansluten till den kortaste kablen. Men är denna tidsskillnad hörbar för ett mänskligt öra?


För er info så är mina EKKJ 4x2.5 mm (biwirat) lika långa.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:03:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag tror tidsskillnaden inte hörs, det är nog de andra parametrarna i kabeln som är hörbara i så fall.
För att lättare kunna höra skillnader på sådant så bör man nog inte lyssna till tio högtalare samtidigt heller (Se länken)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:13:25  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Tidsskillnaden är inte hörbar eftersom signaler färdas mycket kort i nära ljusets hastighet.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:32:22  Show Profile Send Nitram a Private Message
Har inte uppfattat nån skillnad sen jag byggde om här hemma och kör med olika längder...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:41:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tidsskillnaden är nog obetydlig, men vad händer med kabelns kapacitans, resistans och induktans?
Ger det hörbara eller endast mätbara skillnader?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:54:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör med olika längder just nu, kan inte direkt påstå att jag hör skillnad. Men de saker Mayday
nämner blir ju olika och följaktligen blir det någon form av skillnad. Hörbara? Kanske...

Pac ville nog helst låta mig smaka på rottingen när han hörde om mina olika kabellängder...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:01:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag säger NEJ, det är ingen skillnad värd besväret.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:03:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det tror inte jag heller att det är i ovan nämnda exempel, men av pur nyfikenhet...
Om en kabel skulle vara 1m och den andra 5m eller t om längre?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:11:33  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det är en fördel att ha lika långa kablar (särskilt om du köper sådana som kostar en del pengar) den dag du vill sälja kablarna... (Men antagligen var det inte det du undrade. Dock inte desto mindre viktigt ).

/ Ulf

edit: eller rättar sagt; jag VET att det inte var det du menade eftersom du skrev LJUDMÄSSIGT. Men det skadar ju ändå inte att tänka även på ekonomin, eller hur... För uppgradera kommer du nog att vilja göra en vacker dag

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/11/24 20:14:11
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:25:01  Show Profile Send Joacim a Private Message
Håller med mayday här!

Mycket ligger också på motståndssidan, rent generellt skall så kort kabel som möjligt vara att föredra.
Om skillnaden är märkbart hörbar vete däremot tusan!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:38:33  Show Profile Send Drem a Private Message
Kommer också att köra olika längder. Jag tror inte heller det kommer att höras skillnad, men däremot så är den nya kabeln ny och ej inspelad till skillnad från den andra. Det kan bli intressant hehe

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/25 :  10:18:08  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har för mig att jag hört/sett något om att skillnaden helst inte skall vara större än 4 ggr, någonstans bör det ju rimligen gå att höra?

J. Ullberg
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/11/25 :  18:54:56  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Ingen hörbar skillnad, när jag jobbade för XLO så testade jag och Roger Skoff massor av olika uppsättningar inkluderat olika kabel längder. Det största problem är om du någonsin tänker att sälja dom, det blir ganska omöjligt om dom är av olika längd.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000