Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 17:55:00
|
Hur påverkas ljudbilden om högtalarkablarna inte är lika långa? T.ex. 2.5 m & 1.5 m.
Ljudet kommer då först till högtalaren som är ansluten till den kortaste kablen. Men är denna tidsskillnad hörbar för ett mänskligt öra?
För er info så är mina EKKJ 4x2.5 mm (biwirat) lika långa.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 18:03:12
|
Jag tror tidsskillnaden inte hörs, det är nog de andra parametrarna i kabeln som är hörbara i så fall. För att lättare kunna höra skillnader på sådant så bör man nog inte lyssna till tio högtalare samtidigt heller (Se länken) |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 18:13:25
|
Tidsskillnaden är inte hörbar eftersom signaler färdas mycket kort i nära ljusets hastighet. |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 18:32:22
|
Har inte uppfattat nån skillnad sen jag byggde om här hemma och kör med olika längder... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 18:41:21
|
Tidsskillnaden är nog obetydlig, men vad händer med kabelns kapacitans, resistans och induktans? Ger det hörbara eller endast mätbara skillnader? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 18:54:33
|
Jag kör med olika längder just nu, kan inte direkt påstå att jag hör skillnad. Men de saker Mayday nämner blir ju olika och följaktligen blir det någon form av skillnad. Hörbara? Kanske...
Pac ville nog helst låta mig smaka på rottingen när han hörde om mina olika kabellängder... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 19:01:13
|
Jag säger NEJ, det är ingen skillnad värd besväret.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 19:03:43
|
Det tror inte jag heller att det är i ovan nämnda exempel, men av pur nyfikenhet... Om en kabel skulle vara 1m och den andra 5m eller t om längre? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 20:11:33
|
Det är en fördel att ha lika långa kablar (särskilt om du köper sådana som kostar en del pengar) den dag du vill sälja kablarna... (Men antagligen var det inte det du undrade. Dock inte desto mindre viktigt ).
/ Ulf
edit: eller rättar sagt; jag VET att det inte var det du menade eftersom du skrev LJUDMÄSSIGT. Men det skadar ju ändå inte att tänka även på ekonomin, eller hur... För uppgradera kommer du nog att vilja göra en vacker dag |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2005/11/24 20:14:11 |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 20:25:01
|
Håller med mayday här!
Mycket ligger också på motståndssidan, rent generellt skall så kort kabel som möjligt vara att föredra. Om skillnaden är märkbart hörbar vete däremot tusan! |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/11/24 : 20:38:33
|
Kommer också att köra olika längder. Jag tror inte heller det kommer att höras skillnad, men däremot så är den nya kabeln ny och ej inspelad till skillnad från den andra. Det kan bli intressant hehe |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 10:18:08
|
Jag har för mig att jag hört/sett något om att skillnaden helst inte skall vara större än 4 ggr, någonstans bör det ju rimligen gå att höra? |
J. Ullberg |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 18:54:56
|
Ingen hörbar skillnad, när jag jobbade för XLO så testade jag och Roger Skoff massor av olika uppsättningar inkluderat olika kabel längder. Det största problem är om du någonsin tänker att sälja dom, det blir ganska omöjligt om dom är av olika längd. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
|
Topic |
|