HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig CD(/SACD)-spelare under 10k?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:52:52  Show Profile Send Vox a Private Message
Är dags att uppgradera den svagaste länken, dvs CD-spelaren. Har i dag en Denon DCD 1550-AR.

Förstärkare: Myryad MXI 2080
Högtalare: PMC FB1+
Vinylspelare: Pro-Ject 1xpression
Bandare: Revox A77

Önkskar få förslag på lämplig CD(/SACD)-spelare för max 10kSEK. Era förslag får gärna vara på en SACD (2-kanlig) då jag, i motsats till en del här på forumet, tror på det formatet. OBS ingen debatt om SACD's vara eller inte vara.

Vilken spelare (max 10kSEK) skulle ni satsa på om ni hade min utrustning?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  08:12:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nu tror jag personligen inte mycket på SACD:s framtid men rekommendera kan man ju göra ändå! Dessutom kan det ju visa sig framöver att jag har fel! Denna hade jag satsat på http://www.septon.se/?id=0&m=0&sp=1&p=5&md=252 Har ej lyssnat på den men har läst en del gott om Marantzen, bla i High Fidelity. Försök låna hem för provlyssning. Snygg är den också!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/03 08:20:02
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:46:52  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Funderade ett tag på SA-8400.. Det kommer en ny modell "SA-7001" som ersätter den (tror det var i januari, som den skulle dyka upp)

http://www.avland.co.uk/marantz/sa7001/sa7001.htm


SA7001 KI (specialversionen av denna spelare)

http://www.marantz.com/pdfs/p_sa7001_ki.pdf

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/03 :  17:53:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Xindak SACD-2 kanske?

Jag har en sån och är mycket nöjd. tyvärr gillar den inte kopieringskydd men tar å andra sidan kopierande skivor, så det löses genom att ta en kopia på krånglande skivor.

Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/11/03 :  17:57:40  Show Profile Send MikaF a Private Message
Atoll Cd-100 från Ljudmakarn. www.ljudmakarn.se

MVH Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/03 :  18:21:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
MikaF: Atoll CD100 är säkert en bra cd-spelare men den spelar inte SACD...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:06:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Tack för era förslag. Någon som har lyssnat på Denon DCD 1500-AE, 6.000 SEK på Hifi-klubben?

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/cdspelare/detail/DENON_DCD1500AE_CDspelare.htm?id=7158

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/04 :  01:12:38  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tvivlar lite på om Du gör båda "formaten" rättvisa genom att satsa på SACD-möjlighet för "endast" 10.000:-!?

Antar att Du ändå till största delen spelar CD!?

Bättre att kanske lägga 10' direkt på en bra CD, som ljudmässigt kommer lyfta anläggningen.

Har Du lyssnat till Quad 99CD-P?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:14:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Eftersom jag inte får skriva vad jag tror om SACD:s framtid, vill jag istället påpeka vikten av en spelare med dedikerade DSD-kretsar. Som jag har förstått det kodar många universalspelare om DSD-data till PCM för att sedan kunna använda en D/A-omvandlare för alla typer av ljuddata, vilket blir billigare. (Sedan är det ju bra om inspelningen är gjord med DSD istället för PCM, annars blir det ju analogt-PCM-DSD(-PCM)-analogt i kedjan.)

Jag tror annars att i princip alla spelare över 2500 kr idag har tillräckligt bra konstruktion för att eventuella förbättringar med högupplösta format ska kunna märkas. CD-spelare är en väloptimerad produkt i signalvägen. (Högtalare är det inte...)

Glöm för all del inte att beakta handhavande och mekanisk ljudnivå, de påverkar garanterat din ljudupplevelse.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/04 :  13:29:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
joacim: Jag skulle hålla med om det var sacd-spelare med 5.1 ut, men ex. min sacd-2 är en ren 2-kanals produkt vilket betyder betydligt färre kompromisser.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/04 :  16:11:48  Show Profile Send Vox a Private Message
f95toli: Vad är det för pengar vi talar när det gäller Xindak SACD-2?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/05 :  10:55:20  Show Profile Send marran a Private Message
en beggad sony xb940 och modd härifrån: http://www.vacuumstate.com/various/SACD_2005.pdf
verkar ju kritikerrosat värre!

Dock tar ingen av spelarna med det chipstetet som behövs för den moddningen cdr om jag uppfattat det rätt, xb940 gör det inte iaf

jag är lite partisk i målet då jag säljer en 940, omoddad, pga att den inte tar cdr

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/11/05 :  11:02:38  Show Profile Send Joacim a Private Message
f95toli: När jag svarade för runt 10.000:- så var jag inne på att köpa nytt. Din Xindak kostar väl inte 10.000:- som ny??
Rent generellt är det vanligt att många multispelare (så här långt), i lägre prisklasser har problem att bli jämförd med en enhetsspelare för samma pengar. Detta mycket beroende på kompromisser, vilket ju också "guldfisk" är inne på.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/05 :  14:03:36  Show Profile Send Blue a Private Message
guldfisk: "Glöm för all del inte att beakta handhavande och mekanisk ljudnivå, de påverkar garanterat din ljudupplevelse."

Bra poäng! Många spelare har problem med detta, särskilt spelare baserade på dvd-mekanismer (vilket i dagsläget även inkluderar flertalet rena cd-spelare i humanare prisklasser).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/07 :  10:34:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet inte vad den skulle kosta i Sverige, jag har fär mig att jag betalade lite drygt 6000 men då köptes den direkt från Kina.
Vad gäller problemen med kopieringskydd så har inte det med priset att göra, många dyra multispelare har samma problem (många av Meridians spelare ex).
I min Xindak sitter ett SACD-drivverk från Sony och så vitt jag vet hade även Sonys rena SACD spelare från samma generation (ett par år sedan) samma problem med kopieringsskydd, det har med felhanteringen att göra och är så vitt jag förstår inte relaterad till kvalitétsproblem.


Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/07 :  11:54:36  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Varför inte satsa på något begagnat? Tror du får mest för pengarna då...

Kolla t.ex. in: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44336

Otroligt bra spelare för dessa slantar, helt säker på att den är bättre än de flesta ovanstånde förslagen.
Inga problem vad det gäller brända skivor eller skivor med kopieringsskydd heller

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/11/07 :  17:15:09  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hi-Fi&Musik kör stor CD-spelarspecial i det nummer
som kommer ut imorgon Kan vara värt att kolla!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:54:17  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Ett tips: http://www.ref.se/net/product.aspx?iProductID=2519

Letar själv cd spelare runt 5-7K och känner att det suger lite efter en som kanske spelar SACD också...

Lycka till i jakten.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/10 :  18:22:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Eftersom jag inte heller nu får säga vad jag tror om SACD och dess framtid , tänkte jag lägga ytterligare några spridda synpunkter.

Jag tror inte att din övriga utrustning bör spela någon större roll, såvida du inte beaktar utseende och kanske gemensam fjärrkontroll. Antingen får du en bra signal eller inte, någon elektrisk matchning eller dylikt lär inte föreligga om grejerna är rimligt konstruerade.

Förmågan att spela repiga eller kopieringsskyddade skivor bör inte undervärderas.

Vad är viktigt för dig?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/10 :  19:32:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Om det inte räknas som reklam, så vill jag slå på trumman för en mycket bra SACD/CD spelare, som dessutom reas just nu på en svensk sajt *s* Ifall det inte gör något att den är bara tvåkanal!
(Sök på prisjakt …!)

Nämligen Marantz SA-8400. För de pengar som det numera kostar torde det vara ytterst svårt att hitta en kombattant som slår den på fingrarna *s*

Edited by - pick-me-up on 2005/11/10 19:36:25
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/10 :  20:02:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Gulfisk: Det som är viktigt för mig är ljudet. Utseende mm är av underordnad betydelse.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:26:26  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Uppfattat. När jag skaffade min NAD C542 i augusti var mekanisk ljudnivå samt gemensam fjärrkontroll och utseende med förstärkaren faktorer som vägde ganska tungt. C542 lät bättre än C521BEE och jag ville upp en nivå från den billigaste, mest prispressade modellen. De grejer jag stör mig på är att spelaren är känslig för smuts och repor samt att den inte kan visa återstående tid per spår.

Kort sagt vill jag ha bra ljud, men jag har också insett att andra aspekter påverkar mina lyssningsstunder.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:31:44  Show Profile Send Vox a Private Message
Slut med förslag?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:42:53  Show Profile
Pioneer 989.. om du inte har för mycket fördomar om multimaskiner.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:03:58  Show Profile Send Vox a Private Message
Matin M: Vill helst ha 2-kanal SACD. Har den det?

Pris?



Edit:Pris?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2005/11/11 22:08:42
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:15:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
Eric> Svårt att säga.
Listpris är 12000, men den finns från 8500.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000