HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra ljudkvalité är det eg. på Norah´s skiva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/11/24 :  15:41:14  Show Profile Send John a Private Message
Mullbenkt, det är inte den typen av (kraftfull?!) distortion som ranngarden pratar om, alltså inte "vinylknaster", utan att Norahs röst emellanåt slår igenom på ett ganska obehagligt och inkonsekvent sätt.

/en john som tror på marens första teori

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2005/11/24 :  16:04:18  Show Profile Send Per a Private Message
Nej varför posta under musik när det är Norah Jones?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/24 :  16:06:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har kan ni hämta ett demoprogram för att kolla era skivor;

http://www.steinberg.de/displaydoc_sb6612.html?Product_id=2181&Langue_ID=2&doctype=243&templ=10&division_id=&loc=doc243

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/24 :  16:48:53  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
John, det var just den analoga överstyrningen som marens teori byggde på som jag menar.

Man matar mikpreampen med lite extra gain, bara så att det vid starka toner överstyr. Dock under kontrollerade former. Kompressor ställer ju gärna till det hela också. En kompressor är ju oumbärlig i studiosammanhang. Att man sen missbrukar den vid mastring är ju en helt annan femma.

Edit: ett verb för mycket.

Edited by - MullBenkt on 2005/11/25 00:10:49
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:05:16  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Har också problem med den skivan, distet stör så mycket att jag inte vill lyssna på den längre. Går dock om man lyssnar på väldigt låg volym. Synd, då musiken är kalas!


Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:14:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Lyssnade på den idag för att kolla hur illa det verkligen låter. Det är somsagt stor skillnad mellan spåren men ett spår jag tycker hennes röst låter bra är 7:an har jag för mig.
Även om många andra spår låter rätt kasst är det lätt för mig att plocka ut skivor ur samlingen med sämre ljud...

Mvh


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:48:45  Show Profile Send edison a Private Message
Inte låter den särdeles bra...men knaster? Det har jag inte hört nåt på min CD iaf.

SACD-varianten av denna plattan är ingen riktig sån, den är rakt av "kopierad" från CD (eller från CD-mastern), inte gjord från orginalinspelningen...stod i en artikel för nåt (halv)år sen.
Minns inte säkert var, men tror det var i Stereophile...

--------------------------------------------------------

Johny Cash's näst sista platta, "The Man Comes Around" (den sista som kom ut innan han dog) har ett grymt dåligt ljud på många av låtarna, långt ifrån nån "kreativ dist", bara rent ut sagt urdåligt ljud, överstyrt eller vad det nu beror på...verkligen trist.
I synnerhet så, eftersom då övriga av hans sista "femma" plattor låter mkt bra allihop ("American Recordings"-serien & "My Mother's Hymn Book")

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/25 :  08:26:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Omnämnde också Cash´s "Amerikan tunes - Man comes around" i tidigare inlägg. Låt nr 2 är väldigt bra - men såå dåligt inspelad, just på hans röst. När han tar i så liksom slår rösten i dynaik-taket(?) och det slår över till dist. Har för mig att jag såg en dokumentär om denna skivan på VH1? Han var så sjuk att de fick spela in hans röst "hemma" på hans rum, men resterande musiker i studion?

På Norah´s skiva hör jag inget "knaster", bara en liten distning på hennes röst när hon tar i. Framför allt på låt #1. Och då stänger man av skiten och sätter på en bra platta istället.

Men det är kanske det skivbolagen vill?

M
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/11/25 :  08:39:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har hört ett ex av Norahs skiva på olika anläggningar. Den distar på vissa anläggningar och den distar INTE på andra. Tror nog att det med överstyrda ingångsteg stämmer.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/25 :  08:49:32  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Lyssnade precis på ett par spår, och jag kan då inte höra någon dist. Nu vet jag förstås inte hur hennes röst "egentligen" skall låta, det är väl inte hennes heshet som ni uppfattar som dist?

Det enda som börjar störa mig är att skivan blir litet väl sockersöt efter ett antal genomlyssningar. Det måste finnas en del små fel eller konventionsbrott också ifall det skall hålla i längden, så lite dist här och där hade kanske inte varit fel


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/25 :  08:50:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Knastret och knäppningarna jag hörde måste ha berott på kopieringsskyddet och att min dåvarande Primare-spelare inte riktigt fixade detta. Precis samma missljud hördes på hennes andra skiva "Feels like home".

När jag senare köpte mina nuvarande versioner av "Come away with me" och "Feels like home" utan kopieringsskydd i England så hördes inte dessa missljud mer, trots att det fortfarande var Primaren som spelade. Alltså var det jäkla skyddet orsaken.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/11/25 :  08:59:23  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Vet inte hur bra ljudkvaliten är, somnar alltid
när jag lyssnar på Norah........

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/25 :  09:12:13  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Både Norah Jones/Come away with me och Johnny Cash/The man comes around låter väldigt bra hemma hos mig via Droplet->Lavardin IT->JMLab MiniUtopia. Båda skivorna har tidigare snurrat som favoriter. Kul att plocka fram dem igen....

(Sen går det väl alltid att hitta detaljer att anmärka på om man petlyssnar på olika inspelningar, antar jag...)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/25 :  10:02:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ulfsan:

Menar du på fullt allvar att 2:a spåret på "The man comes around" låter bra? (Framför allt i slutet.)
Sedan tror jag inte direkt att det är någon olycka att det låter som det gör, det kan inte vara annat än avsiktligt för att få ett "skitigt" ljud. Men bra låter det då inte enligt mig, trots att skivan som sådan är bra.

(Norah Jones äger jag inte så där kan jag inte uttala mig.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/11/25 :  10:41:02  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Andra spåret på CD:n är väl "Hurt", där han riktigt skriker ut sin dödsångest... Den är fantastisk, tycker jag... Det är möjligt att det skär sig i slutet på låten men det passar helt in i vad låten handlar om, enl min uppfattning... (så det stör alltså inte mig )

"I hurt myself today
to feel if i could feel"......

(tänk den texten från en man som ligger hjälplös, helt sönderstucken av sprutor med smärtstillande medel mer eller mindre på dödsbädden och vars livspartner bara något halvår tidigare dött ifrån honom....)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/25 :  10:44:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kollade just Norah´s låt #1 i programmet Wolfgang tipsa om tidigare. Låten tangerar nästan "tak" och "botten" på wave-analysen på flera ställen. Sen vad detta betyder har jag inte listat ut än... Ej heller hur jag kan ta en bild på´t för att visa här.

M
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:58:17  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har nu lyssant på låt ett på Norah Jones skiva "come away with me"
Jag hörde att det lät lite distat i bland men inte var det i någon jätte hög grad men det fanns där i mellanåt under låtens gång på hennes röst.
Det som störde mig mera var hur tråkig inspelningen var när det gäller 3D kännsalan, det lät lite studio över det hela.
Jag skall lyssna på de andra låtatna senare i dag så kan jag säga vilken som jag tyckte lät minst (studio).

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:51:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har nu lyssnat igenom skivan och jag tar det i turårdning och börjar med låt NR:

2/ 16sek in dist i rösten samt 32sek sedan 1,57sek in blir hennes röst tre stycken,en till vä en i mitten en till höger.
3/ 23sek in dist i rösten
5/ 2,33 min dist i rösten
6/ 1,00 min två röster 1,21min två röster 1,54min två röster 2,41min två röster, dessa röster sitter liksom ihop tillskillnad från låt två.
7/ 9sek 58sek 1,31min dist i rösten.
8/ 2,10 till 3,00 min två röster.
9/ två röster som sitter ihop, 59sek 1,30min 3,00min som hördes flertal gånger tog bara upp några ex.
11/ 2,44min dist i rösten
13/ lägg märke till hur de mixat trummsettet som låter litet och ihoptryckt i förhållande till resten.
14/ jag tyckte denna låt var mest realistisk men saknar lite rumsinfo till.

I övrigt var det inte så mycket referenseinspelning men musiken var väldigt bra
En återkommande sak som jag tänkte på under lyssningen var hur får man plats med allt i ett piano/flygel
På en av låtarna spelade en ensam gitarr i början på låten på höger sida, den var trevlig tyckte jag (gitarren)




Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/11/25 16:37:52
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:02:26  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message


Här är den bästa utgåvan av denna skiva. På Classic Records 200 gr vinyl. Helt otroligt bra. http://www.classicrecs.com/catalog/store/detail.cfm?sku=JP-5004

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/26 :  10:21:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag skall köpa den där vinylen och redovisa den också, jag återkommer snart

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/11/28 :  09:08:21  Show Profile Send John a Private Message
Harryupp skrev:
quote:
Har hört ett ex av Norahs skiva på olika anläggningar. Den distar på vissa anläggningar och den distar INTE på andra. Tror nog att det med överstyrda ingångsteg stämmer.


Det där är ju intressant! Du menar alltså att utstyrningen från cd-spelaren inte kan hanteras korrekt av förstärkaren?
1) Hur testar man så att man vet om det är inspelning eller hifi-prylarna det är fel på?
2) Om det nu är prylarna så verkar ju väldigt många här ha detta problem. Vad beror det på? Är det ett generellt problem?

/undrar en john vars första tråd här för ett par år sedan berörde jsut detta ämne

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:29:46  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Rösten är generellt "oren" (skulle beskriva den som "släpig" eller "grusig" som hon just rökt några cigaretter) på Norah Jones skiva.

Soundet tror jag är avsiktligt, en blandning mellan att hennes röst är lite släpig naturligt sett samt till detta lite överstyrning.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/11/28 :  13:32:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
många av låtarna på första plattan är samma som på en demo ett par år innan, är det kanske samma inspelningar utökade med lite lsickare produktion?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/28 :  18:12:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
T.A. Ed - Det är inte "generellt" jag menar. Generellt tycker jag det låter rätt ok och jag tycker musiken är trevlig. Bara det att när hon tar i och sjunger "kraftfullt" som hennes röst liksom når ett dynamiktak(?överstyrning - heter det så?) på inspelningen och det blir ett pyttelitet, distande knaster på hennes röst. Försvinner så snart hon sjunger med normalt "ljudtryck" igen.


M
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/29 :  06:53:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det där knastret får jag med när jag överstyr min behringer digitalt. Alltså, förstärker ett frekvensband mer än vad jag har dämpat "hela signalen" testade det där och det blir ett "knaster" som försvinner när jag dämpar mer. Så, kan det vara en digital överstyrning på skivan helt enkelt?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000