HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Adyton XP3-D - nått att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Berts
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:52:40  Show Profile Send Berts a Private Message
Jaha, är inne på mitt andra inlägg, tänkte att detta kunde vara en fråga för forumet...

Jag har fått tag på ett norskt slutsteg Adyton XP3-D. Frågan är om det är värt att lägga pengar på ett så pass gammalt (gissar tidigt 90-tal) steg. Har sökt lite på nätet men inte hittat någon riktigt bra info om steget, men vad jag förstår skall det vara ett PA-steg i den bättre klassen (då det begav sig i alla fall). Det jag skall driva är först mina DALI 909 och vartefter de blir klara nya HFLS1 eller en kopletterande subbas. Detta efter att musik-/biorummet blir klart. Hmm, mycket som ska bli klart

Front - något slitet, dålig bild


Märkning

MVH Berts

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:57:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
For the sub, I use a Adyton XP3D. I bet that one is unknown to all of you.
It is a PA amp, 2x320w in 8 ohm. Fan cooled.
Adyton is/was a norwegian company that made very very good amplifiers both for PA and home use. They had a model 3b, that was widely known in high end cicrles all over, and were high ranked in Stereophile and other magazines. Unfortunately, the price was very very high. The same Adyton 3b was used for another company, Forsell, that at least those of you from Sweden should know. Forsell Statement was made by Adyton, and was the same thing as 3b.
I wish I had them, but I "only" have the XP3D



Du hittade antagligen samma

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Berts
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/24 :  10:10:49  Show Profile Send Berts a Private Message
Japp, samma info!


MVH Berts
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:24:39  Show Profile Send pak a Private Message
vet inte hur just det steget låter,men mitt adyton cordis 1.6 signatur är otroligt bra.det kan det med ljud norskarna.hade Dp innan och det lät inte alls lika bra i mina öron.
kanske intetsägande men jag är MYCKET imponerad av detta märke.!hursomhellst:)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Berts
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/28 :  19:00:16  Show Profile Send Berts a Private Message
Ingen annan som vet något???

MVH Berts
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/11/28 :  23:03:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag hade en föregångare; Adyton P3000 (påminde utseendemässigt om ett ARC steg) som lät väldigt ljust och hårt i de övre registren, dock var basen bra. En fullständigt omöjlig kombo med de Martin Logans jag bytte till då. Fungerade betydligt bättre med mina gamla Magnepan IIa. Om jag kommer ihåg rätt så slutade Adyton med hifi produkter och inriktade sig på PA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000