HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 'Normalt' ljudtryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:12:45  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Ungefär vilken decibelnivå ligger man på vid 'normal' lyssning på rock/pop i hemmiljö? Självklart har alla en egen definition på 'normalt' men några riktvärden vore intressanta.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:01:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mellan 40 och 86 kanske Om menar i lyssningsfåtöljen och inte framför högtalaren

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:04:46  Show Profile Send mayro a Private Message


runt 90-95 kontiruerligt.

mätt med slö mätare. Så kan bara säga ungefär, samt medelnivåer.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:22:01  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Man kanske skulle mäta i replokalen... vi brukar ju ställa in gitarrstärkarna så att man nästan tycker att trummorna låter för lite. Då är det lagom.

Det måttet kanske borde vara referensen, men det medför ju att man spelar hifi med hörselskydd.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:39:17  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Ok, hur mycket faller ljudtrycket över distans då? Säg att högtalaren levererar 90 db/1w/1m...vad är då ljudtrycket 2,5m från högtalaren?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:45:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gustaf: ljudstyrkan avtar med kvadraten på avståndet

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:46:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Mina burkar var så stora då jag mätte. Så det var ingen större skillnad framme vid högisarna mot lyssningsplats.en db kanske..gick knappt att utläsa i varje fall.Men mätaren är väl inte hundra heller.men en idikation gav det ändå.. Samt att det var 20 element som sände ljud.. Så rummet blev fyllt med vibbar i dipol över 220 hz.. o med 4 tolvor därunder...från låddor.

men oj va skoj.. och oj vad mysigt.. och inte et skit ont i öronen ens.. man ville bara ha mer..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:38:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
85-90 dB

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:54:49  Show Profile Send olof a Private Message
Lite kul att många i vanliga fall säger att de inte spelar så högt när svaren här tangerar 90db i medelnivå som "vanlig" lyssningsvolym. Å så snackar man om att 8watt räck långt

Mayro:
Var det inte nån direkt skillnad på lyssningsplats och framme vid högtalaren så var nog inte mäteren så kry precis som du säger
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:58:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror inte de flesta ligger på 90 dBA i medelnivå, det är ju nästan lika högt som konserter (ligger runt 100 dBA). Tippar på att medel ligger på ca 65-80 dBA. Ibland när sambon inte är hemma och/eller när man festar med polare går det dock säkert uppåt 90-95 dBA men det är givetvis undantag snarare än regel. Man bor ju trots allt i lägenhet och har grannar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:59:40  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Att ljudtrycket minskar med kvadraten på avståndet förutsätter väl ändå ett "fritt rum"... T ex utomhus på en öppen äng. Inomhus finns ju både väggar, golv och tak som till stor del "behåller" energin i rummet. Såvida man inte akustikreglerat mycket kraftigt...

Så mayros iakttagelse är nog inte så främmande verkligheten ändå...

Eller?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:00:33  Show Profile Send mayro a Private Message
olof.

Det var högtalare med en mycket stor yta som spelade.. 166 höga.. 66 breda.... 20 element. varav 4 var tolvor.. lyssningsplats sittande på 3 m.. Dipoler.. Du vet.. då påverkar inte avståndet lika mycket som tex dom klart mindre burkarna jag har nu. Detta kan man med öronen höra via att då man förut gick mot högtalaren blev ljudet inte direkt starkare.. Medans med dom jag bu har så är det en våldsam skillnad mellan lyssningsplatsen o framme vid högisarna..

Men du kommer nog få tillfälle att höra dessa gamla godingar till slut. Dom har ju inte lämnat skåne som sagt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:06:55  Show Profile Send Gustaf a Private Message
quote:
Å så snackar man om att 8watt räck långt


Det är väl just det som är poängen...8w kan man komma rätt långt med med högtalare på säg 90db/w/m...eller missförstår jag dig?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/22 :  14:01:18  Show Profile Send CC a Private Message
Mina Respons Grand: Sensitivity: 2,83V 85dB/W/m

Vanligt ljudtryck runt 90-95db, hemma i källaren!
Bakgrundmusik runt ca 80db...
Ca 10db högre ljudtryck framme vid högtalarna!

Rock On!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/11/22 :  14:40:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
matte76

En höjning på 10dB upplevs som dubbelt så högt.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/22 :  14:46:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Llönnblom>
Jag vet det! Kom på det för en stund sen...ska nog ta en bullermätare och mäta ljudet när jag spelar "som vanligt" hemma...skoj att testa!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:48:33  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Det är väl just det som är poängen...8w kan man komma rätt långt med med högtalare på säg 90db/w/m...eller missförstår jag dig?


jag har 92 db 1 w enligt spec.. Och då jag använder 2 ggr 240 w slutsteg så står mätarna o pumpar vid ungefär halva uteffekten.samt däröver. ej under.... betydligt över 8 w med andra ord...



så dessa uträknade saker man roar sig med är en sak. Verkligheten live en helt annan... fast det är min erfarenhet iofs..

detsamma gäller väldigt ofta specar osv som man läser.. Live sedan så går ofta erfarenheten en helt annan väg än inläst info via olika specar eller mätningar...

Och detta med "lättdrivna" högtalare är något jag i alla fall tar med mycket stor nya salt. horn undantaget här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:52:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har ingen dB-mätare men jag kan ju gissa lite....

Högtalarnas verkningsgrad 85-86 dB/1 W/1 m.

Förstärkarens maxeffekt ca 2*20Watt/8 ohm

Hmmm här kommer det svåra ...hur mycket drar man på egentligen...ja...låt säga 2-5 watt vid "finlyssning" å närmare 20 W vid röjspelning

Ungefärliga ljudnivåer (gissning)

Finlyssning: 85-90 dB
Röj: 96-98 dB




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/11/22 :  16:34:33  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
sänder man signal från en rund yta så faller ljudet med kvardraten på avståndet.
är formen anorlunda faller trycket olika beroene av frekvensen.
den högtalare som du mätt på faller med ca hälften av en vanlig med ca 1/4våglängd på höjd och bredd sedan kommer väggen bakom agera baffel.
+golv och tak . i praktiken tenderar då ljudet att inte falla något nästan alls med avståndet .
när du går närmare ljudkällan som är såpass spridd så kommer du att mäta trycket på en mindre yta vilket även den kommer visa ett felaktigt värde.
Mäta rätt på en sådan högtalare är inte lätt.
Troligtvis kommer man mer exakt om man mäter den utomhus med 2,83 v på fyra meters avstånd och sedan räknar bakåt.
med linjehögtalarens tanke bana med i beräkningarna.
Hoppas jag lyckats förklara min tanke.
mvh

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  17:01:41  Show Profile Send olof a Private Message
98 db i medel nivå och lite avstånd innebär fort att du har peakar på gott och väl 120db. Har du normal känslighet på lite under 90db/1W/1m så behövs det faktiskt 1000W i spetsarna för att tya med.

Gustaf (heter jag i andra namn)
För normala nivåer så tror jag 8W räcker mycket långt. Jag mätte precis här hemma och kom fram till att spelade jag så högt att jag fortfarande kunde föra en diskussion med behållning med någon som satt ganska nära mig så låg jag på ungefär 65-70db lite beroende på vilket musikval jag hade(mycket eller lite komprimerad). Jag tycker detta är en ganska representativ nivå faktiskt för slölyssning. Jag har vid några få tillfällen suttit och spelat med runt 92-93db i medel(vid lyssningsplatsen alltså) och det är högt! tillräckligt högt för att de flesta på en lägenhetsfest ska byta rum omgående.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  17:11:55  Show Profile Send mayro a Private Message





något att fundera på tror jag för många.. Då högisarna ger ren vacker återgivning så kan volymen halka upp avsevärt innan man slutar höra vad man säger...

brukar vara ett bra "mått" på då dist o skräp är lågt...Som man kan använda med enbart sina egna öron..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:03:34  Show Profile Send twotone a Private Message
Oj!

Vad många tycks gilla höga ljudtryck här? Med hojtarolja tenderar db'n att öka det erkännes villigt, tror att det är en form av naturlag, ökar med kvadraten på promillen eller nå't...

Men är det inte så att varje inspelning+anläggning+rum+lyssnarens eget öra har en optimal nivå på volymen där all info sas faller på plats vid "finlyssning"? Har av egen erfarenhet upplevt det som att den oftast är mycket lägre än man tror, faktiskt väldigt mycket lägre i många fall.

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?

Edited by - twotone on 2005/11/22 18:11:03
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:14:48  Show Profile Send CC a Private Message
He :-)
Låter det "tillräckligt" bra behövs ingen "hojtarolja" (nytt? utryck för alkoholaktig dryck förmodar jag?) för min del... Ljudnivån tenderar krypa uppåt i alla fall...

Men visst är det nog så att de flesta har en "egen" optimal nivå. Å med tanke på hur illa (och högt) det låter på olika "uteplatser" så kan jag konstatera att jag inte gillar vad andra gillar över lag...


Det är det fina i kråksången med mina burkar, är att de har näst intill fullt frekvensomfång även på mycket låg ljudnivå! De skulle fungerat utmärkt på den tiden man bodde i lägenhet å hade jobbiga grannar med annorlundare musiksmak!
Idag så håller jag till i källaren med endast övriga familjemedlemmar ovanför och behöver således inte ta så mycket hänsyn Eh, lät inte bra va?

Hm.. Hur som helst... Högt spelas det mestadels oavsett tidpunkt på dygnet och musikval! DE e gött!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/22 :  21:38:49  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Hojtarolja är väl en gammal benämning på vissa drycker i Västergötland och ett större intag av dylikt tar bort alla nyanser, dynamik och annat som gör musik kul att lyssna på...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  21:43:01  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
med mina burkar, är att de har näst intill fullt frekvensomfång även på mycket låg ljudnivå!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:03:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mätte lite löst idag med en billig mätare, Diana Krall-A case of you låg på 65 dBA efter spontan inställning av volymratten.
Skulle säga att jag rör mig runt 70 dBA +-5 för det mesta vid "riktig" lyssning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000