HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur funkar Nordost Pulsar Points?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:06:49  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Har kollat på dessa fötterna nu i dagarna och sett att dom säljs ut till ett bra pris. Har letat ett tag nu efter dämpning till elektroniken och dessa är dessutom snygga
Problemet är att jag inte fattar hur man använder dom till elektroniken! Till högtalarna förstår jag men inte det andra. Ställer man bara apparaturen ovanpå fötterna eller? Tycker att det verkar vara lite snålt tilltaget med 20mm i diameter. Kan ju bli ordentligt instabilt Man skall väl inte behöva skruva av fötterna på cd´n, stärkaren etc?

Tacksam för svar på min lätt korkade(?) fråga........

PS. Länk till Nordost´s hemsida: http://www.nordost.com/Accessories/pulsar-points.htm

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:11:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Vänta nu. Jag är ju inget fysikgeni direkt men vill du _dämpa_(från vibrationer?) din elektronik med föttrr av aluminium och titan?

Mvh


Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:13:52  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Jag är ju inget fysikgeni direkt men vill du _dämpa_(från vibrationer?) din elektronik med föttrr av aluminium och titan?



Öhh, japp!
Dom är till för det, enligt Nordost i alla fall!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:14:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man ställer den lilla toppdelen på den lite större "kondelen" sen ställer man apparaten på dessa, enkelt. Stabilt blir det särkilt om man endast använder tre st, nu säljs de ju i boxar om fyra.
Om underlaget är helt plant ska det gå med fyra men det får inte fela ens mm.
Dom ökar energin i musiken anmärkningsvärt, samt detaljeringnivån.
I fel kombination kan det bli lite påfrestande, men i ett lite soft sammanhang helt rätt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:30:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som vanligt går meningarna isär ang hårda skolan och mjuka.
Låt dig inte luras, prova istället. Själv har jag provat allt från SD-fötter, sorbothane, Pulsarpoints, BDR, Aurios, orginalfötter, Softshoes, AQ bigfeet mm. Alla ger olika ljudmässiga fördelar.
Mjuka fötter tenderar att bli lite för onyanserade och blöta i basen medans de blir lite för trista i toppen, å andra sidan blir hårda fötter lite för strama och tunna i basen medans energin i diskanten verkligen sätter fart på skeendet. Dessa var de negativa effekterna, vilka var de possitiva då? Jo, tvärtom så klart.
De hårda ger en fantastisk känsla av dynamik framför allt mikrodynamik, en stram nyanserad bas. De mjuka ger ett överlägset lugn, ingen vasshet här inte samt en fyllig bas.
Det är bara ATT VÄLJA OCH VRAKA!
Och lyssna nu inte på rena förespråkare för den ena eller andra sidan, prova. det finns ingen patenlösning för bra ljud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/11/23 :  19:44:47  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Inte för att du gör det lättare "Adagio"!

Sitter med Kappa 600 och vill inte att det skall bli mer "energi i diskanten"! Om detta innebär att ljudet blir ljusare alltså. Dock så är jag ute efter lite mer dynamik och lite mer "fjong" i basen.

Mjuka fötter är inte ett alternativ, i alla fall inte till min cd. Rädd att den kommer att tippa när man använder reglagen...
Det är väl lättast som du säger:"Det är bara ATT VÄLJA OCH VRAKA!"

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/11/23 :  20:54:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns även en del tips i "kokboken".

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:27:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har man redan energirik diskant är nog inte Pulsarpoints den rätta medicinen. Alltså dom är bra, jag har hört dom fungera mycket väl i vissa samanhang, bla med den gamla kappa 8.2+primare+vandenhul-combo som en polare har, i min tidigare rigg blev den lite för energirik, för min smak, titanvarianten lär vara ljusår bättre tyvärr gäller det även priset. i negativ mening.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/11/23 :  21:39:21  Show Profile Send sker a Private Message
>Snoddas
Om du tycker det blir ostadigt med Pulsar Points så går det alltid att skruva ut de gamla fötterna och köra in Pulsar Pointsens "stänger" i de gamla hålen. Om inte de medföljande "stängerna" passar går det alltid att få sådana svarvade, kostar inte allt för mycket. Jag har testat Pulsar Points och upplever att de ger en högre upplösning, främst i diskanten. Redan innan jag testade dem tyckte jag att min diskant var lite för ljus och "ringande" så Pulsar Points funkade inte riktigt för mig. Men testa, de gav verkligen resultat, men tyvärr så gick ljudet åt fel håll.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000