HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trafo-fel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/11/23 :  12:08:19  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Det var jag som frågade om verkstad i annan tråd. Nu till själva felet som kan vara bra att få lite synpunkter på.

Slutsteg AMC 2100

Kallstart: ljudnivån i ena kanalen dyker upp och ned kraftigt för att efter 5-10 min lägga sig på konstant mycket låg nivå med kraftig distortion. Det låter precis som när batterierna i en batteriradio börjar ta slut. Fenomenet är alltså lite oregelbundet men förr eller senare lägger den sig på knappt hörbar nivå med bara små variationer.

Pga. likheterna med batteriradio-fenomenet tänker jag mig att det kanske är ett strömförsörjningsproblem, men kan det drabba bara ena kanalen? Det är bara en stor fet trafo i lådan.

Som ni förstår är jag ingen expert på det här...

Tack på förhand!

Håkan

Edited by - Fractured Lark on 2005/11/23 12:11:55

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:11:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kanske elektrolytbanken för den kanalen som skall ses över? Nåt motstånd som gett med sig? Trafon är det nog inget värre med. Brukar vara annat som ger med sig.

M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:59:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är knappast strömförsörjningen, det kan iofs vara kondensatorbanken men jag tror inte det skulle beté sig så.
Har du öppnat och tittat? Ibland så syns det rätt tydligt om en komponent gått sönder (ex. elektrolytkondensators brukar svälla upp).
Go to Top of Page

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/11/24 :  09:59:47  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Nu märker jag att jag får igång den igen genom att slå på den...... Det sättet har funkat varje gång hittills. Kan det verkligen vara något som glappar inuti? Yttre kablar är givetvis väl faststruvade. Får väl titta under skalet. Lämna in den gör jag inte förrän felet är helt konstant och förutsägbart.

(Jag hör till de personer som har tur med datorer men ständigt otur med oregelbundna fel på hifi-prylar som givetvis alltid fungerat just när man lämnat in dem.)

Håkan

Edited by - Fractured Lark on 2005/11/24 10:00:33
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/24 :  11:39:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det KAN vara en dålig lödning, det skulle förklara beteendet.
Att det stabiliseras när förstärkaren varit på ett tag kan helt enkelt på bero på att temperaturen stabiliseras.

Har du tur så går det att se direkt, risken är dock att man måste felsöka med kylsprej.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000